اهالی قرآن نسبت به عموم مردم وظیفه مضاعفی در امر انتخابات دارند
کد خبر: 4202325
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
علی سرابی مطرح کرد

اهالی قرآن نسبت به عموم مردم وظیفه مضاعفی در امر انتخابات دارند

دبیر انجمن خادمان قرآن با دعوت از جامعه قرآنی به شرکت در انتخابات گفت: اهالی قرآن وظیفه مضاعفی نسبت به عموم مردم در خصوص امر مهم انتخابات دارند، زیرا علاوه بر اینکه خودشان در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه در جلسه‌ها و تلاوت‌های خود، مردم مختلف دیگر را نیز به این امر فرامی‌خوانند.

سیدعلی سرابی دبیر انجمن خادمان قرآنسیدعلی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن در میزگرد تخصصی با موضوع «انتخابات» که در تحریریه خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: رهبران دینی که در رأس آن‌ها انبیا هستند، از سوی خداوند برای مردم و هدایت مردم مبعوث شده‌اند. البته باید توجه داشت که این امر با کمک خود توده‌های مردم صورت می‌گیرد و همراهی مردم را طلب می‌کند. با توجه به این تعابیر، اگر مردم پیامبری را همراهی نمی‌کردند، آن پیامبر اکرم(ص) راه به جایی نمی‌یافتند، زیرا معجزه‌ها نیز تنها در موارد خاص صورت می‌گرفته است. باید توجه داشت که پیامبران با تکیه بر توده‌های مردم، در مسیر هدایت قدم می‌نهادند و معجزه‌ها در صورت نزول برای تأیید، رکون و سکون دل‌های مردم برای اطمینان به فرستاده خداوند رخ می‌داده است.

وی ادامه داد: نقش مردم در آن زمان، حمایت از پیامبران بوده است، زیرا هدایت پیامبران برای معاش، معاد و زندگانی افراد معنا داشته و همچنین هدایت پیامبران تک‌بعدی نبوده است. یعنی اگر توده‌های مردم مورد ظلم قرار گرفته‌اند، پیامبران نازل شده‌اند که حق‌خواهی انجام دهند و حق را از باطل جدا کنند. بنابراین، با توجه به این امر، باید توجه داشته باشیم که عملکرد پیامبران و رهبران الهی تنها برای مسائل اعتقادی نبوده است و تمامی جوانب زندگی افراد را مورد سامان قرار می‌داده است.

بهره‌گیری دشمنان از ابزار اقتصادی برای عقب‌نشینی ایران

سرابی بیان کرد: با توجه به این موارد مردم امروزه هم باید در مسائل اجتماعی جامعه شرکت کنند و انتخاب درستی را برای سرنوشت کشور خود ارائه دهند. زیرا در هر مقطعی از زمان، جامعه دچار معضلات و شرایطی است که ممکن است با دهه‌های قبلی و بعدی تفاوت داشته باشد. در اوایل انقلاب شرایط خاص جنگ تحمیلی، اقتضاعات دولت و مجلس وجود داشته است. اما امروزه در شرایط کنونی جامعه، شاید مهم‌ترین مشکل جامعه مسائل اقتصادی باشد، که البته به موازات آن مسائل پیچیده فرهنگی هم وجود دارد که اندکی مغفول مانده است.


بیشتر بخوانید:


دبیر انجمن خادمان قرآن گفت: با توجه به این مشکلات و چالش‌های فرهنگی، باید امور فرهنگی مدیریت شود تا باعث پدید آمدن شکاف در سطح جامعه نشود. از طرفی دیگر، فشارهای اقتصادی که عامل عمده آن تحریم‌های کشور ایران است، در سطح کشور فضای معیشتی سخت را رقم زده است، اما از طرفی دیگر این امر دلیل دیگری دارد که در خصوص نگاه تمدنی ایران است. زیرا جمهوری اسلامی با قطب‌های دنیا از لحاظ ایدئولوژیک و نگاه تمدنی در تقابل قرار گرفته است و دشمنان از ابزار اقتصادی برای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مواضع تمدنی استفاده می‌کنند.

میزگرد ایکنای خراسان رضوی با موضوع «انتخابات»

تعهد، تخصص و پاک‌دستی امور مورد نیاز برای نمایندگان مجلس

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد، چیزی که مردم ایران نیاز دارند، این است که در مجلس و هیئت دولت، کسانی روی کار بیایند که بتوانند کشور را از این پیچ تاریخی و مشکلات امروزی عبور دهند. در دهه‌های گذشته دو بال تعهد و تخصص برای ویژگی نمایندگان بیان می‌شد که این امر نشان‌دهنده همان تخصص نمایندگان مجلس است. نکته دوم که مربوط به تعهد نمایندگان مجلس است، همان بحث فسادستیزی است که مکرراً در کلام مقام معظم رهبری نیز بیان شده است. طبیعت امور این است که اگر مراقبت‌های فردی و اداری صورت نگیرد، فساد به‌طور طبیعی رخ می‌دهد. بنابراین، نمایندگان مجلس باید افرادی باشند که مراقبت‌های فردی و اداری خود را تا حد ممکن افزایش دهند و درگیر فساد نشوند. علاوه بر این‌ها، موضوعات دیگری که برای انتخاب نمایندگان حائز اهمیت است، همین امر پاکدستی و پاکدامنی این افراد است.

سرابی افزود: با توجه به اهمیت انتخابات، مردم باید آگاه باشند و در خصوص انتخاب خود تحقیق‌های لازم را انجام و سابقه کاری و تحصیلی آن افراد را مورد بررسی اسلامی قرار دهند. همچنین به فساد، پاکدستی و پاکدامنی توجه ویژه‌ای کنند، زیرا اگر این امر کنترل نشود، بی‌اعتمادی نسبت به حاکمیت در جامعه رخ می‌دهد و مردم اعتماد خود را به نظام جمهوری اسلامی از دست می‌دهند. البته باید توجه داشت که این موضوعات ریشه‌های قرآنی دارد. به‌عنوان مثال در داستان حضرت یوسف(ع) این موارد به‌خوبی مشاهده می‌شود.

دبیر انجمن خادمان قرآن بیان کرد: به هر اندازه که فرهنگ قرآنی افزایش پیدا کند، قطعاً معضلات و مشکلات اجتماعی حاکم بر جامعه کاهش می‌یابد و از مشکلات فرهنگی خانوادگی پیشگیری می‌شود. شرکت در انتخابات به این منظور است ما برای تلاش در بهبود سرنوشت کشور خود، قدم برمی‌داریم و در راستای اصلاح‌سازی ایران عمل می‌کنیم. همچنین امام خمینی(ره) در این باره فرموده‌اند که هرگاه متوجه شدید که آمریکا با شما رفتار خوبی دارد، بدانید و آگاه باشید که در عملکرد شما ایراداتی وارد شده است. بنابراین، در مبحث انتخابات نیز آمریکا بسیار در تلاش است که مردم ایران را از شرکت در انتخابات منصرف کند، پس مشخص است که شرکت در انتخابات امری مهم و تأثیرگذار در پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

از عملکرد مجلس در حوزه قرآن به صورت کامل راضی نیستیم

وی در دعوت جامعه قرآنی به شرکت در انتخابات اظهار کرد: اهالی قرآن وظیفه مضاعفی نسبت به عموم مردم در خصوص امر مهم انتخابات دارند، زیرا علاوه بر اینکه خودشان در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه در جلسه‌ها و تلاوت‌های خود، مردم مختلف دیگر را نیز به این امر فرامی‌خوانند.

سرابی گفت: همچنین شاخص دیگری که برای نمایندگان مجلس ضروری است، داشتن ایده و روحیه‌ مقاومت است، یعنی باید کسانی برای دولت و مجلس انتخاب شوند که به مقاومت اعتقاد داشته باشند و برای جمهوری اسلامی، مقابل دشمن ایستادگی کنند. خداوند در آیه 214 سوره بقره فرموده است: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ؛ آیا گمان کرده‌اید که به بهشت داخل شوید بدون امتحاناتی که پیش از شما بر گذشتگان آمد؟ که بر آنان رنج و سختی‌ها رسید و همواره پریشان‌خاطر و هراسان بودند تا آن‌گاه که رسول و گروندگان با او از خدا مدد خواستند و گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ در آن حال خطاب شد: بشارت دهد که هان! همانا یاری خدا نزدیک است.»

دبیر انجمن خادمان قرآن افزود: با توجه به این آیه شریفه درمی‌یابیم که تا مقاومت صورت نگیرد، نصر و پیروزی شامل حال امتی نمی‌شود. اگرچه مشکلات داخلی اقتصادی و فرهنگی امروزه در کشور ایران وجود دارد، اما با دقت بر تمدن‌ها متوجه می‌شویم که نصرت الهی نیز در بسیاری از موارد، شامل حال کشور ایران و جمهوری اسلامی شده است. مسائل فرهنگی بسیار پیچیده است و مؤلفه‌های متعددی دارد، که یکی از مهمترین مؤلفه‌های آن، انگیزه افراد جامعه برای آزادی، استقلال و مبانی اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

عملکرد مجلس در حوزه قرآن به صورت کامل راضی‌کننده نیست

وی در خصوص عملکرد مجلس از نظر حوزه قرآنی اظهار کرد: در خصوص فعالیت‌های مجلس برای حوزه قرآن رضایت و نارضایتی همزمان با هم وجود دارد. زیرا رضایت ما از نظر توانایی مجلس در حوزه قرآن است که نسبت به گذشته افزایش بهتری داشته است و نارضایتی ما از این لحاظ است که عملکرد مجلس در این حوزه نسبت به ایده‌آل این امر فاصله بسیاری دارد و در ایده‌آل خود قرار ندارد. زیرا طبق نظر مقام معظم رهبری نیز، ما روزی که مردم‌مان بتوانند عملکرد کارگزاران خود را نسبت به قرآن بسنجند و ارزیابی کنند، آن روز می‌توانیم بگوییم که عملکرد جامعه ما قرآنی شده است. بنابراین، با توجه به این موارد، از عملکرد مجلس به‌صورت کامل رضایت نداریم، زیرا معتقدیم که مجلس و دولت می‌تواند برای قرآن و فرهنگ بیشتر از این موارد، تلاش کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

سرابی بیان کرد: در اوایل دهه 90، طبق مصوبه «نیم‌درصد»، نیم‌درصد از درآمد مجموعه‌ای از شرکت‌ها به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کرد و به این حوزه تعلق می‌گرفت. این امر در ابتدای کار بسیار کارآمد بود و در سال بعد از آن این نیم‌درصد در اختیار شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت که در آن سال، مبلغی در حدود 200 میلیارد تومان برای این امور اختصاص یافت. اما بعد از مدتی این نیم‌درصد، تبدیل به عدد شد و بسیار این امر کاهش یافت و هر ساله با روند کاهشی بسیاری روبه‌رو شد. این امر تا حدودی کاهش داشته است که سال گذشته مبلغ 20 میلیارد تومان به امور قرآنی اختصاص یافت. بنابراین، این موضوع یکی از مشکلات و ناراحتی‌های ماست که در حوزه مجلس قرار دارد. همچنین دومین ناراحتی ما در خصوص برنامه هفتم توسعه است، زیرا در آن برنامه، علی‌رغم پیشنهاد‌های متنوع برای توسعه فرهنگ قرآنی، آن‌طور که شایسته است به این امر توجه نشده است و انتظار داریم نمایندگان جدید مجلس این کاستی‌ها را بهبود بخشند.

انتهای پیام
captcha