علمی که کاربردی نباشد فایده‌ای ندارد + فیلم
کد خبر: 4206885
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
احد فرامرز قراملکی:

علمی که کاربردی نباشد فایده‌ای ندارد + فیلم

رئیس بنیان پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ۲۰ سال علاوه بر پژوهش در صنعت نیز فعال بودم برای همین باور دارم علمی که کاربردی نباشد فایده‌ای نخواهد داشت.

علمی که کاربردی نباشد فایده‌ای ندارد + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، در حاشیه برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، نشست تخصصی نهج‌البلاغه «روش تحقیق در نهج‌البلاغه» شب گذشته چهارم فروردین با حضور احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیان پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش «نهج‌البلاغه کتاب حکومت» برگزار شد.

وی بیان کرد: من خود را نهج‌البلاغه‌پژوه نمی‌دانم زیرا نهج‌البلاغه چنان عظمتی دارد که پژوهش در مورد آن کار هر فردی نیست. پژوهش یک فرایند است اما هر فرایندی براساس گونه‌های پژوهش تغییر می‌کند. انگیزه نوشتن کتاب آینه «من و خود تنهایی» خیلی اتفاقی شکل گرفت. روزی از سر بیکاری مشغول جستجو در فضای مجازی بودم که با مطلبی پیرامون نهج‌البلاغه مواجه شدم. در آن مطلب به حکمت‌های نهج‌البلاغه توجه شده بود.

قراملکی افزود: آن مطلب روی من به شدت تأثیر گذاشت؛ به‌نحوی‌که روزها به فکر حکمت‌هایی بودم که از نهج‌البلاغه در آن مطلب آورده شده بود. برای همین نگارش کتاب «من و خود تنهایی» پیرامون نهج‌البلاغه را آغاز کردم.

این پژوهشگر درباره شرط پژوهشگری گفت: پژوهشگر نهج‌البلاغه باید با متن پژوهش آشنا باشد. زمانی که کار نگارش را آغاز کردم ارتباطم با متن به شکل اولیه بود اما هر اندازه جلوتر رفتم این ارتباط بیشتر شد. در مرحله بعدی به مصداق‌ها مراجعه کرده و اسناد را بررسی کردم. این شکل از پژوهش فقط مختص به نهج‌البلاغه نمی‌شود بلکه افرادی که پیرامون مولانا و دیگر بزرگان حکمت نیز پژوهش می‌کنند چنین مراحلی را پشت سر می‌گذارند.

وی ادامه داد: پیرامون چرایی و چگونگی نهج‌البلاغه چند نقل قول وجود دارد. در کتابم پایه و اساس پژوهش نقل قول «سید رضی» است اما نقل قول‌های دیگری نظیر «ابن نجار» هم وجود دارد. وی می‌گوید، حضرت علی(ع) بعد از جنگ نهروان بر منبر مسجد کوفه حاضر شده و خطبه‌ای ایراد می‌کند که پایه و اساس نهج‌البلاغه می‌شود.

قراملکی با بیان اینکه دانش‌آموز منطق است، تصریح کرد: خود را دانش آموخته منطق می‌دانم برای همین کتابم را بر پایه منطق نوشتم. در نگارش کتابم سه مرحله را پشت سر گذاشتم. در قدم نخست تحلیل منظومه‌ای داشته و نگاهی کل‌نگر با موضوع برقرار کردم. در حکمت حضرت علی(ع) بدترین شکل دینداری مشخص می‌شود زیرا امیرالمؤمنین(ع) برخلاف حضرت رسول(ص) که با مشرکان می‌جنگید با دینداران متظاهر در حال نبرد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در قدم دوم تحلیل گذاره‌ای را انجام دادم. یعنی روی تک تک جملات ارزیابی‌های لازم انجام شد. سومین مرحله نیز تحلیل واژگان مفاهیم بود زیرا مفهوم در کلام حضرت امیر(ع) معنای خاص خود را دارد. من در این کتاب ادعای پژوهش میان رشته‌ای ندارم اما چون رشته خودم میان رشته‌ای بود شاید در کتاب تا حدی از این امر بهره برده شده باشد.

قراملکی در پایان گفت: اصل کارم در این کتاب به خصیصه کاربردی بودن متمرکز است زیرا به واسطه ۲۰ سال سابقه فعالیت در صنعت به این باور رسیدم علمی که کاربردی نباشد فایده‌ای نخواهد داشت. مطالعه میان رشته‌ای دو شرط را لازم دارد. ابتدا اینکه پژوهشگر در رشته اختصاصی خود مسلط باشد. دوم پژوهشگر روحیه کثرت گرایانه داشته و از گفت‌وگوی معرفتی غافل نباشد.

انتهای پیام
captcha