برپایی یادواره «شهدای غریب در اسارت» در خراسان‌شمالی
کد خبر: 4211884
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲

برپایی یادواره «شهدای غریب در اسارت» در خراسان‌شمالی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌شمالی با اشاره به برپایی کنگره ملی «شهدای غریب در اسارت» خراسان‌شمالی گفت: برگزاری کنگره‌های شهدا بهترین محفل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

نشست برپایی یادواره شهدای غریب در اسارت خراسان‌شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حسن ناهیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌شمالی با اشاره به برگزاری یادواره شهدای غریب در اسارت در استان، اظهارکرد: تاکنون از طریق روایت آزادگان، ۱۴ شهید غریب اسارت در خراسان‌شمالی شناسایی شده‌اند که هدف اصلی از برگزاری این کنگره شناسایی و معرفی این شهدا است.

وی تولید سند و مستند از یادواره‌ شهدا را اقدام مهم و مؤثری برای آیندگان در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و تاثیرگذار دانست و تأکید کرد: امروزه بیش از گذشته به فرهنگ ایثار و شهادت نیاز داریم.

ناهیدی با اشاره به اینکه جنگ‌ها دوره فشرده تاریخ هستند که هم تأثیر در گذشته و هم در آینده یک کشور دارند، اظهار کرد: شهدا محصول معادلات طولانی مدت جنگ هستند شهدا مبانی دینی، مذهبی، تاریخی و ملی کشور را ترویج داده‌اند.

ناهیدی با بیان اینکه خراسان‌‌شمالی از دورترین مناطق به جنگ بود اما حضور رزمندگان و تعداد شهدا به نسبت جمعیت آن بیشتر است، افزود: دخیل کردن دستگاه‌های اجرایی استان در اجرا و برگزاری بهتر این کنگره هم در دستور کار باید قرار گیرد.

عابدی مقدم، دبیر کنگره شهدای غریب در اسارت خراسان‌شمالی با بیان اینکه اگر بخواهیم کمترین هزینه را برای حفظ نظام و انقلاب انجام دهیم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: ترویج این فرهنگ بدون تکریم شهدا و خانواده‌های آنان، جانبازان و آزادگان معنا ندارد.

وی تأکید کرد: خراسان‌شمالی از استان‌های برجسته در انجام امور فعالیت‌های فرهنگی است که در صحنه‌های مختلف هم حضور دارند و امیدواریم این کنگره نیز به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

هوشیار، معاون امور استان‌های کنگره یادواره شهدای غریب در کشور نیز از آمادگی خراسان‌شمالی در برگزاری کنگره استانی شهدای غریب خبر داد و گفت: این کنگره تیر ماه برگزار خواهد شد. از تعداد ۱۷۰۰ اسم که احتمال شهادت آنها در اسارت وجود داشت، ۱۰۸۰ شهید غریب اسارت در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهدای اسارت در مظلومیت به شهادت رسیده‌اند، اظهارکرد: این کنگره با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آغاز شده است بنابراین بنا داریم کنگره‌ای در حد اجلاسیه در تهران را برگزار کنیم و در استان‌ها هم یادواره استانی تعریف شده است.

معاون امور استان‌های کنگره یادواره شهدای غریب از  تهیه شیوه‌نامه مدون و خاص برای برگزاری یادواره یاد کرد، گفت: این کنگره دوسالانه است و شناسایی این شهدا و معرفی به جامعه حتی در سطوح بین‌المللی هدف و رسالت اصلی ما است.

هوشیار با بیان اینکه ۲۱ پیشنهاد در شیوه‌نامه اجرایی درج شده است که براساس اقتضائات استان‌ها می‌تواند این بندها کاهش یا افزایش یابد، اظهارکرد: چاپ کتاب شهدای غریب از هر استان هم در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha