ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فرهنگی است
کد خبر: 4212192
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
استاندار آذربایجان شرقی:

ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های فرهنگی است

مالک رحمتی با بیان اینکه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نیازمند بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است، گفت: با اجرای طرح نور می‌توان حرکت خوبی در جامعه آغاز کرده و با همراهی و همکاری همه نهادهای مرتبط و رعایت تمام جوانب موضوع، اقدام اثربخش و مؤثری داشت.

مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان‌شرقی، امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه، در جلسه کارگروه عفاف و حجاب استان، با بیان اینکه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه نیازمند بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است، گفت: با اجرای طرح نور می‌توان حرکت خوبی در جامعه آغاز کرده و با همراهی و همکاری کلیه نهادهای مرتبط و رعایت تمام جوانب موضوع، اقدام اثربخش و موثری داشت که امیدواریم دستگاه‌های فرهنگی نیز در کنار این طرح، اقدامات تبلیغی و تبینی گسترده‌ای را آغاز کنند.

وی افزود: طرح نور یکی از اضلاع برنامه‌های ستاد حجاب و عفاف است و سایر مجموعه‌ها نیز باید فعالیت‌هایی را برای تقویت و تکمیل این طرح در عرصه، فرهنگی و تبلیغی شروع کنند.

رحمتی، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن برای تاثیرگذاری در جامعه موضوع حجاب را تبدیل به یک مسئله و چالش کرده و برای آن برنامه ریزی‌های متنوعی انجام داده، اضافه کرد: دشمن سال هاست در حوزه حجاب، عملیات روانی مفصلی در فضای مجازی و حقیقی انجام داده تا هنجارشکنی را از این طریق ترویج کند؛ حال اگر ما نیز برای مقابله هوشمند با این موضوع برنامه جامع و کامل نداشته باشیم، نتیجه موثری نخواهیم گرفت. لکن ضروری است همه دستگاه‌های مرتبط با برنامه های عملیاتی و کاربردی و کارشناسی شده به میدان بیایند.

استاندار آذربایجان‌شرقی، تاکید کرد: عموم فرزندان این جامعه عاشق دین، آیین مذهبی، هویت دینی و ملی خودشان هستند و ما این را در اکثر مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد هستیم و این فرصتی است که می توان با استفاده از آن بسیاری از طراحی های دشمن را خنثی کرد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی مرتبط باید برنامه کاری مشخص و معینی را در راستای تبیین و تبلیغ  آثار حجاب و عفاف در جامعه تدوین و عملیاتی کنند.

رحمتی با بیان اینکه در مقوله حجاب حداقل در سه مرحله باید کار کرد، گفت: اولین مرحله اقدامات معرفتی و آگاهی بخش است و دستگاه های فرهنگی متعددی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و علمی متولی این امر هستند که می‌توان با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری موثر، در این زمینه نقش آفرینی کرد.

وی افزود: حجاب یک مقوله حفاظت و صیانت از گوهر وجودی بانوان است که باید باورمندی به این موضوع را با محوریت رویکرد آموزشی در مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز فرهنگی تقویت کرد.

رحمتی گفت: پس از مرحله آموزش و آگاهی بخشی باید مرحله دوم یعنی ایجاد انگیزه و اقدامات انگیزشی برای اقناع سازی جوانان در دستور کار قرار گیرد، زیرا در بسیاری از اوقات صرف علم و دانستن کافی نیست و برای عمل کردن نیاز به انگیزه است. سومین مرحله در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، استفاده از رویکردهای تبشیری و تنذیری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی، به عناصر چهار گانه تاثیرگذار در حوزه عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: این عناصر شامل مسئولان ادارات، خانواده، تشکل‌های مردمی و مراکز تخصصی و آحاد مردم هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

وی افزود: در موضوع ترویج و تثبیت حجاب و عفاف و ماندگاری آثار فعالیت‌های فرهنگی کانون خانواده سهم بسزایی دارد و خانواده‌ها در محیط گرم زندگی، بسیاری از مسائل را می‌توانند مدیریت کنند. در کنار خانواده باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی که همواره در این خصوص دغدغه و برنامه دارند نیز استفاده شود. بنابراین در صورتی که این عناصر به وظایف قانونی خود در سه مرحله فوق عمل کنند یقیناً بسیاری از چالش های اجتماعی کاسته خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه جلسات ستاد عفاف و حجاب بایستی منظم تشکیل شود، گفت: مدیران کل سازمان‌ها و نهادهای حوزه عفاف و حجاب بدلیل اهمیت موضوع  شخصا در این جلسات شرکت کنند. تا برنامه ریزی‌های صورت گرفته با اتحاد و انسجام پیش برود.

انتهای پیام
captcha