«وعده صادق»؛ تحکیم موضع برتر محور مقاومت در معادلات نوین منطقه + صوت
کد خبر: 4212194
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
جمالی نوبندگانی بیان کرد:

«وعده صادق»؛ تحکیم موضع برتر محور مقاومت در معادلات نوین منطقه + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و حامیانش اعتراف می‌کنند پایگاه‌هایی چون نواتیم و سایر پایگاه‌های جاسوسی آنها، تحت تأثیر حملات ایران بوده، افزود: حتی موضوعی که به عنوان پاسخ‌دهی در بامداد جمعه اصفهان رخ داد، از ضعیف هم ضعیف‌تر بود. این نشان می‌دهد با فصل جدیدی از روابط و مناسبات در منطقه غرب آسیا روبه‌رو هستیم و هرچه جلوتر می‌رویم، ایران، محور مقاومت و فلسطینی‌ها در موضع قدرت بیشتری قرار خواهند گرفت. 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تحلیل و ارزیابی عملیات  تنبیهی وعده صادق و تأثیر آن برهم زدن معادلات منطقه داشته است، گفت: تغییر معادلات منطقه از چندین سال پیش آغاز شده است. بالعکس آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواستند معادلات منطقه را با نقشه راه خودشان تغییر دهند. 

وی ادامه داد: از زمانی که خانم کاندولیزا رایس اعلام کرد آمریکا در پی خاورمیانه جدیدی است، ناامنی‌هایی را در لبنان، سوریه، عراق و افغانستان و... ایجاد کردند اما با ایجاد مقاومت اسلامی در منطقه، نقشه آنها به هم خورد و به نظر می‌رسد محور مقاومت در تمام غرب آسیا دست برتر را دارد. 


بیشتر بخوانید: 


جمالی نوبندگانی بیان کرد: آن هنگامی که جمهوری اسلامی ایران در زمان ترامپ، برای نخستین بار پس از قریب به 72 سال، پایگاه عین‌الاسد را مورد هدف قرار داد و مستقیماً به آمریکا حمله کرد، تغییرات را رقم زدیم. همچنین هنگامی که گران قیمت‌ترین پهپاد آمریکایی‌ها را مورد اصابت قرار دادیم و آنها هیچ اقدامی نتوانستند انجام دهند، شروع همین قضایا و جریانات بود.

وی با بیان اینکه به دنبال طوفان‌الاقصی، که آن نیز در تاریخ مبارزات مردم فلسطین کم نظیر بود، رژیم صهیونیستی و حامیانش تحلیل اشتباهی درباره جمهوری اسلامی داشتند، تصریح کرد: کاری که ایران با صدها پهپاد، موشک و سایر پرتابه‌ها، برای اولین بار طی چند دهه اخیر کشور، مستقیما انجام داد و رسما به اسرائیل حمله کرد، هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست. 

کد

جمالی نوبندگانی با تأکید بر اینکه قریب 10 کشور اسرائیل را کمک کردند تا در جریان عملیات وعده صادق از خود دفاع کند، بیان کرد: اکنون نیز رژیم صهیونیستی و حامیانش اعتراف می‌کنند پایگاه‌هایی چون نواتیم و سایر پایگاه‌های جاسوسی به ویژه در جولان اشغالی و صحرای نقب، تحت تأثیر، حملات ایران بوده و پاسخ‌ آنها در بامداد جمعه اصفهان، همانطور که وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به عنوان یک افراطی صهیونیست بیان کرد، از ضعیف هم ضعیف‌تر بود. این نشان می‌دهد که ما با فصل جدیدی از روابط و مناسبات در منطقه غرب آسیا روبه‌رو هستیم و هرچه جلوتر می‌رویم، ایران، محور مقاومت و هم فلسطینی‌ها در موضع قدرت بیشتری قرار خواهند گرفت. 

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تأثیر عملیات وعده صادق بر آینده روند عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، گفت: همه این کشورها توسط بریتانیای کبیر پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی ایجاد شدند. قطعاً بریتانیای کبیر کشورهایی را در منطقه ایجاد نمی‌کند که مخالف اسرائیل باشند و خاندانی‌ را در هر کشور بدون دموکراسی و انتخابات، سرکار آورده است که اینها هماهنگی کامل با اسرائیل، انگلیس و در رأس آن آمریکا داشته باشند. 

وی تصریح کرد: این کشورها از گذشته با رژیم صهیونیستی رابطه داشتند و اکنون از این روابط، که ده‌ها سال پیش داشته‌اند، رونمایی می‌شود. هیچ‌ کدام از آنها در جنگ علیه رژیم صهیونیستی شرکت نکرده‌اند و حتی با اسرائیل نیز روابط اقتصادی و امنیتی داشته و دارند. اینها کارهایی است که در عین شفاف‌سازی به این سمت و سو حرکت کنند تا نشان دهد غرب آسیا به سمتی می‌رود که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

ایجاد بیشترین خطر برای کشور توسط دشمنان داخلی 

جمالی نوبندگانی تأکید کرد: اما همانطور که دیدیم پیمان ابراهیم، که توسط ترامپ و داماد صهیونیستش طراحی شده بود، به شکست منجر شد، به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در حال شکل‌گیری است، روند عادی‌سازری نیز قطعا به شکست خواهد انجامید و این روابط، چیز جدیدی نیست، فقط اعلام رسمی آن برای تقویت روحیه اسرائیلی‌ها بیان و اعلام می‌شود. 

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از ظرفیت وعده صادق در تقویت وحدت ملی و کاهش دوقطبی‌های مخرب در جامعه استفاده کرد، گفت: متأسفانه یکسری دشمنان مشخص داریم که از فضای رسانه خارجی استفاده می‌کنند و برخی نیز در کشور هستند و منافع ملی را که در گرو وحدت ملی است فراموش کرده‌اند و درگیر مشکلات فردی و جناحی شده‌اند، این موضوع، بیشترین خطر را ایجاد می‌کند. 

وی تأکید کرد: دشمن آگاهانه به دو قطبی‌ها دامن می‌زند و هر روز برای ما برنامه‌ای را طراحی می کند تا موفقیت‌های کشور را در هر زمینه‌ای، تحت‌الشعاع همین برنامه‌ها و قضایا قرار دهد. 

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: اگر دولتمردان به ویژه سیاست‌مداران و نخبگان می‌خواهند فضای جامعه دو قطبی نشود باید درک صحیحی از شرایط جامعه داشته باشند. مشکلات هست و همیشه بوده و کشور هم تحت تأثیر تحریم است. البته درکنار آن، مشکلات مدیریتی نیز هست، همانطور که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند.

وی در پایان تأکید کرد: ما باید به جامعه امید دهیم و با دشمن‌شناسی دقیق از دوقطبی‌ها پرهیز کنیم. باید بدانیم دشمن چه زمینی را برای بازی ما طراحی کرده و می‌کند تا در آن زمین‌ بازی نکنیم، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و در این میان نقش ائمه جمعه، نخبگان، دانشگاهیان و تشکل‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha