آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست
کد خبر: 3865016
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در آموزش و پرورش متولی آموزش‌های تخصصی نیستیم و مطالب عمومی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم تا علایق آن‌ها به فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد.

آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیستعلی طبق عادت هر روز از مدرسه آمد کوله‌اش را روی زمین گذاشت و شروع به تعریف اتفاقات مدرسه کرد؛ «زنگ اول ریاضی داشتیم، معلم تمرینات را نگاه کرد و آنهایی که تمرینانتشون را حل نکرده بودن یک نمره منفی گرفتن، زنگ بعد هم آموزش قرآن داشتیم و معلم به نوبت از بچه‌ها می‌خواست که از روی آیات بخوانند و اگر غلط داشتند، اشتباه آنها را تصحیح می‌کرد اما آنقدر حوصله‌امون سر رفته بود که مدام به ساعت نگاه می‌کردیم تا زنگ بخورد و خودمان را برای زنگ ورزش آماده کنیم... ».

صحبت‌های علی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کرد که چقدر آموزش قرآن در مدارس اصولی انجام می‌شود و آیا روش‌های تدریس برای ایجاد علاقه دانش‌آموزان به این کتاب مقدس و برنامه زندگی مناسب هست؟

مهری خدیری، مدیر شعبه خواهران جامعه القرآن کریم زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه قرآنی به آن اذعان دارد، این است که کار آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست و اغلب از مربیان متخصص قرآن در امر تعلیم استفاده نمی‌شود.

وی یادآور شد: یکی از موفقیت‌های جامعه القرآن این است که کار را اصولی انجام می‌دهد و در تمامی رشته‌ها از مربی متخصص همان رشته استفاده می‌شود، به عنوان مثال مربی که در روخوانی مهارت دارد مباحث مرتبط با روخوانی قرآن را یاد می‌دهد و در رشته حفظ به‌کارگیری نمی‌شود.

وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در جامعه القرآن وجود دارد، به آموزش و پرورش اعلام آمادگی کردیم تا برای توانمندسازی معلمان، دوره‌های تربیت‌مربی برگزار و از اساتید برجسته استانی و کشوری در این دوره‌ها استفاده کنیم.

مراقبت آموزش و پرورش از افکار دانش‌آموزان

ابراهیم رفیعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در پاسخ به این ادعا بیان کرد: این موضوع که معلمان تخصص لازم ندارند را تأیید نمی‌کنیم؛ چراکه معلمان از ابتدا با تخصص‌هایی همچون پرورشی، قرآن، ابتدایی، ادبیات و ... استخدام می‌شوند؛ هرچند ممکن است در روستاهایی شرایط به نحوی باشد که معلم ادبیات، قرآن تدریس کند اما این موضوع عمومیت ندارد.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، معلمان مهارت‌های عمومی را آموزش می‌دهند و دانش‌آموزان با مفاهیم پایه آشنا می‌شوند. معلم نقش هدایتگری دارد و علاقه‌ای که در مسیر حرفه‌ای شدن شکل می‌گیرد، بستر این کار در آموزش و پرورش فراهم شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش قران را به شکل تخصصی کار نمی‌کنیم و یکی از دروس عمومی محسوب می‌شود، تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزان به کلاس‌های موسسات قرآنی می‌روند این حس را پیدا می‌کنند که آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست در حالی که بستر این فعالیت‌ها در آموزش و پرورش گذاشته است.

این مسئول به اقدامات انجام شده برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی در مدارس و موفقیت‌های کسب شده توسط دانش‌آموزان در مسابقات اشاره کرد و گفت: مقام‌های دانش‌آموزان در ماسبقات فرهنگی و هنری نسبت به سال‌های گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: امسال بیش از 120 مقام کشوری در مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی به دست آوردیم که با توجه به جمعیت 200 هزار نفری دانش‌آموزان زنجانی نسبت به استان‌های پر جمعیت موفقیت خوبی است.

وی همچنین تصریح کرد: مردم از ما توقع دارند که مراقب افکار دانش‌آموزان باشیم و نمی‌توانیم به هر فردی برای تدریس در آموزش و پرورش اجازه دهیم تا آسیبی به تربیت آن‌ها وارد نشود.

انتهای پیام
captcha