علم و دانش هدیه الهی است که به انسان اعطا شد
کد خبر: 1406205
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷

علم و دانش هدیه الهی است که به انسان اعطا شد

گروه اندیشه: یک کارشناس دینی گفت: علم و دانش و استعداد هدیه الهی است که به انسان اعطا شده و در این میان خدای متعال به طور ویژه و گسترده، علم وسیع به برخی بندگان خاص خود عنایت کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر عزیزی، یک کارشناس دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به جایگاه برتر علمی امام علی(ع)، گفت: از جمله ویژگی‌های ممتاز و برجسته امام علی(ع)، وسعت علم و دانش است که در باور شیعیان امری مسلم و بسیاری از اندیشمندان غیر مسلمان و مستشرقان نیز به آن اعتراف دارند.
وی افزود: علم و دانش و استعداد هدیه الهی است که به انسان اعطا شده و در این میان خدای متعال به طور ویژه و گسترده، علم وسیع به برخی بندگان خاص خود عنایت کرده که یکی از برجستگان در بهره‌مندی از علوم الهی و دانش بشری، حضرت علی(ع) است.
حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: از آنجا که امام علی(ع) در میان مسلمانان جایگاهی ممتاز و مقبولیتی عام دارند در بیان فضایل آن حضرت شیعه و سنی کتاب‌ها به رشته تحریر درآورده و ابعاد گوناگونی از مناقب و فضایل آن حضرت را تبیین کرده‌اند.
این کارشناس دینی ادامه داد: امام علی(ع) دست پرورده مکتب وحی و شاگرد همیشه همراه پیامبر اکرم(ص) بودند.
وی افزود: خـطـبـه‌ها و کلمات آن حضرت که بخش‌هایی از آن در نهج‌البلاغه آورده شده، سند گویا بر این معنا که کلام ایشان فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.
حجت‌الاسلام عزیزی اضافه کرد: کمیل‌‌بن‌زیاد از یاران خاص امام علی(ع)، می‌گوید «روزی امام(ع) دست مرا گرفته به صحرا برد، چون به بیرون شهر رسیدیم مانند مصیبت زدگان آهی کشید و فرموند گردآورندگان مال تباه‌اند، گرچه به ظاهر زنده‌اند، اما دانشمندان پایدارند چندان که روزگار به جا است».
وی عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص)، درباره علی(ع) فرمودند ««من شهر علم و علی(ع) دروازه این شهر است؛ هر که می‌خواهد وارد این شهر شود باید از دروازه آن داخل گردد».
این کارشناس در پایان افزود: امام علی(ع) پدر علم در اسلام است، زیرا دانشمندانی که بنیان‌ گذار علم نحو، فقه، اصول، تفسیر و نجوم هستند همه از شاگردان بی‌‌واسطه یا با واسطه امیرالمؤمنین علی(ع) شمرده می‌شوند.

captcha