جلوگیری از آسیب‌ خانواده با تبیین صحیح منزلت اجتماعی زوجین
کد خبر: 1430260
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام کدخدایی خواستار شد:

جلوگیری از آسیب‌ خانواده با تبیین صحیح منزلت اجتماعی زوجین

گروه جامعه: یک کارشناس خانواده عدم تبیین صحیح منزلت اجتماعی زوجین در جامعه را سبب تداخل نقش‌ها و ایجاد آسیب در خانواده دانست.

حجت‌ا‌لاسلام والمسلمین محمدرضا کدخدایی، محقق زنان و خانواده حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برخی از رفتارهای زوجین که منبع بسیاری از آسیب‌های خانواده می‌شود، گفت: این رفتارها از نادیده گرفتن یک نظام ارزشی و نظام هستی شناسی نشئت می‌گیرد.

وی وجود تفاوت بین زن و مرد را یک اصل در نظام هستی شناسی دانست که عدم توجه و شناخت آن سبب بروز مشکل در رفتار زوجین می‌شود و ادامه داد: تفاوت‌ها زمینه تکامل و رفع نیاز طرف مقابل را ایجاد می‌کند. برطرف کردن نیاز دیگران سبب دلبستگی می‌شود.

اسلام در تعارض بین فرد و جامعه خانواده را مقدم می‌داند

حجت‌الاسلام کدخدایی با بیان اینکه تمام مکاتب ادعای ارائه برنامه سعادت انسان را دارند اظهار کرد: در این برنامه‌ریزی اجتماعی بین حقوق فرد و جامعه تعارض به وجود می‌آید که برخی فردگرا و برخی جمع‌گرا هستند، اما اسلام خانواده محور است و در تعارض بین فرد و جامعه خانواده را مقدم می‌داند و معتقد است اگر افراد خانواده هر یک به درستی در نقش‌های خود ظاهر شوند فرد، جامعه و خانواده به سعادت می‌رسند.

مبنای اصلی خانواده؛ تفاوت‌های زوجین

وی مبنای اصلی خانواده را تفاوت‌های زوجین دانست و گفت: این تفاوت‌ها مکمل یکدیگر است ولی اگر به آن توجه نشود و افراد خانواده هر یک در نقش اصلی خود ظاهر نشوند و قانون نظام هستی مورد تبعیت قرار نگیرد، سبب بروز رفتارهایی می‌شود که به انحلال خانواده منجر می‌شود.

حجت‌الاسلام کدخدایی عدم توجه به منزلت اجتماعی و تبیین آن در جامعه را از جمله علل اصلی بر هم خوردن کانون خانواده دانست و اظهار کرد: در عوام مردم نقش پدر و کسب ودرآمد از سوی وی پررنگ تر و با اهمیت از مادر و کار وی در منزل است در صورتی که این نگاه سکولار و سرمایه داری است و مورد تأیید اسلام نیست چرا که اسلام منزلت و جایگاه والایی برای زن در نظر گرفته است.

جابجایی نقش‌ها در خانواده سبب بروز مشکلات جدی

وی ادامه داد: ارزش‌های حاکم بر این نگاه سکولار و پیروی از آن با نظام هستی شناسی و نقش‌هایی که برای زوجین در اسلام در نظر گرفته شده است متفاوت است و سبب ایجاد مشکلات جدی می‌شود.

حجت‌الاسلام کدخدایی با بیان اینکه مکاتب بشری به دنبال قدرت، ثروت و آزادی هستند گفت: اسلام خلق انسان را در سه حوزه یاد شده صرفا مرتبط با بخش حیوانی می‌داند و با وجود اینکه این مبانی را تا حدی نیاز انسان برمی‌شمارد، اطمینان می‌دهد که انسان را به سعادت نمی‌رساند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا، ثرتمندترین، قدرتمندترین و آزادترین کشور جهان محسوب می‌شود اما طبق آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شد 60 درصد قرص‌های آرام بخش جهان را مردمان این کشور مصرف می‌کنند  و این امر نشان می‌دهد ثروت، آزادی و قدرت سبب به آرامش رسیدن آنان نشده است.

وی دلیل این امر را با استناد به آیه شریفه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا؛ و هر کس که از یاد من اعراض کند، زندگیش تنگ شود» چنین تبیین کرد و گفت: کسی که از جنبه الهی خود غافل شود نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد. این جنبه در انسان وجود دارد و در صورتی که به آن توجه نشود یک خلا جدی در وجود انسان به وجود می‌آید.

چرایی رسیدن به آرامش با تشکیل خانواده

وی انسان را خلیفه خدا دانست که آرامش وی در صورتی پدیدار می‌شود که صفات خداوند در وی به فعلیت برسد و گفت: این صفات بین زن و مرد تقسیم شده است و مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است و این دو در ارتباط صحیح با یکدیگر باید به رفع نیاز هم و تکمیل یکدیگر بپردازند تا به آرامش برسند و این امر جز با تشکیل خانواد صورت نمی‌گیرد.

احساس رب بودن برای مادر و احساس رزاق بودن برای پدر

وی با اشاره به این مهم که نصف دین با ازدواج کامل می‌شود به بیان کارکردهای تشکیل خانواده پرداخت و گفت: احساس رب بودن برای مادر و احساس رزاق بودن برای پدر سبب ایجاد آرامش برای آنان می‌شود. همچنین جامعه پذیری افراد گسترش می‌‌یابد و روابط اجتماعی آنان افزون می‌شود.

captcha