محبت، مهم‌ترین عامل تحکیم بنیان خانواده است
کد خبر: 1442987
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام دهنوی:

محبت، مهم‌ترین عامل تحکیم بنیان خانواده است

گروه اجتماعی: مشاور خانواده محبت و مودت زوجین به یکدیگر را مهم‎ترین عامل و راهکار ایجاد آرامش در زندگی مشترک و تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‏المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام حسین دهنوی، کارشناس و مشاور خانواده امروز، سوم شهریور در بیست و سومین نشست تخصصی طرح «تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی» در شهرکرد با اشاره به اهمیت و جایگاه عواطف در زندگی مشترک، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی و روایی، ایجاد محبت، مودت و عشق در زندگی نیازمند مهارت‌هایی است که آگاهی زوجین از این مهارت‌ها موجب تحکیم بنیان خانواده و رشد و تعالی همسران می‌شود.

وی افزود: آنچه امروزه، عالمان علم روانشناسی در جهان غرب به عنوان مهارت‌های عشق‌ورزی و ایجاد محبت بین زوجین مطرح می‌کنند، 14 قرن قبل در آموزه‌های دین مبین اسلام و در روایات باقی‌مانده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین به زیبایی بیان شده است.

مهارت ارتباطی زمینه ساز ایجاد محبت است
دهنوی با اشاره به مهارت ارتباطی به عنوان یکی از مهارت‌های ایجاد محبت در زندگی تصریح کرد: در زندگی‌های کنونی، همسران مدت بسیاری را در محیط کار و خارج از خانه سپری می‌کنند و فرصت کمی را برای یکدیگر و در کنار هم بودن در نظر می‌گیرند که این موضوع خود موجب دور شدن آنان از یکدیگر و بروز مشکلات و تنش‌های متعدد می‌شود.

به گفته وی، اندیشمندان غربی به زنان و مردان توصیه می‌کنند تا با به‌کارگیری مهارت ارتباطی، زمانی را برای باهم بودن صرف کنند و این در حالی است بر اساس روایتی از پیامبر اسلام (ص) اگر زن و مرد در کنار یکدیگر بنشینند، فرشتگان الهی در کنار آنان حاضرشده و برکت و رحمت خداوند را بر آنان نازل می‌کنند.

ارتباط کلامی از لوازم ایجاد محبت در زندگی است
وی دومین مهارت لازم برای ایجاد محبت در زندگی را، ارتباط کلامی بیان کرد و گفت: صحبت کردن همسران با یکدیگر، زمینه و فرصت کافی برای شناخت و آگاهی از روحیات یکدیگر را فراهم می‌کند و بسیاری از سوء تفاهمات به وجود آمده در زندگی را هم از بین می‌برد.

این کارشناس و مشاوره خانواده افزود: بر مبنای روایات دینی، نگاه مهربان همسران به یکدیگر موجب رحمت و مغفرت پروردگار است و اگر کلام محبت‌آمیزی در سخن همسران با یکدیگر گفته شود، ثواب 70 حج برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

دهنوی با بیان اینکه اساس زندگی مشترک بر مبنای رسیدن انسان به آرامش قرار دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار ایجاد آرامش و تحکیم بنیان خانواده، عشق و محبت همسران به یکدیگر است.

مردان به مهارت ابراز محبت توجه ویژه داشته باشند
نویسنده کتاب «گلبرگ های زندگی» یادآور شد: مهارت ابراز محبت از جمله مهارت‌هایی است که باید مردان در زندگی مشترک خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا زنان عشق ورز بوده و حس زیباشناختی آنان با شنیدن کلمات محبت‌آمیز برانگیخته و راضی می‌شود.

وی به روایتی از حضرت محمد(ص) درباره اهمیت ابراز محبت مردان به همسرانشان اشاره کرد و گفت: بنا بر فرموده ایشان، مردانی که همسران خود را با کلام محبت‌آمیز خطاب کرده و دوستی و عشق خود را به وی ابراز می‌کنند، هیچ‌گاه از قلب همسرانشان خارج نمی‌شوند.

دهنوی افزود: مردان بنا به خصلت ذاتی خود اقتدارگرا هستند و به نقش حمایتی و تکیه‌گاه بودن خود برای خانواده بیش از هر موضوعی اهمیت می‌دهند و لازم است زنان با شناخت این ویژگی همواره برای تصدیق و تأیید رفتار صحیح و مناسب همسرانشان کوشش کنند.

این مشاور خانواده اظهارکرد: زوجین باید با شناخت خصوصیات ذاتی همسرانشان، محبت و مودت خود را در عمل هم اثبات کرده، نیازهای روحی یکدیگر را پاسخ دهند و به ایجاد آرامش در زندگی مشترک خود کمک کنند.

captcha