حجاب؛ راز ماندگاری سلامت جامعه/ رابطه متقابل بدحجابی و ایجاد ناامنی
کد خبر: 1446962
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

حجاب؛ راز ماندگاری سلامت جامعه/ رابطه متقابل بدحجابی و ایجاد ناامنی

گروه اجتماعی: حجاب تضمینی برای تحکیم بنیان خانواده است، این در حالی است که تقریباً بین تبلیغات، عقاید و اعتقادات متعدد به فراموشی سپرده شده و فرهنگ دشمنان اسلام که برهنگی است به جوامع اسلامی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجاب عاملی برای افزایش امنیت اجتماعی و فردی افراد است که امروزه با افزایش رسانه‌های گروهی و تبلیغات بی‌حجابی تبدیل به تمدن شده و افراد ارزش خود را در بی‌حجابی می‌دانند.

امروزه حجاب بین تبلیغات، عقاید و اعتقادات متعدد به فراموشی سپرده شده و فرهنگ دشمنان اسلام که برهنگی است به جوامع اسلامی منتقل شده است. دشمنان اسلام امروز با تبلیغ فرهنگ برهنگی خود، انسان‌ها را با حیوانات هم‌سطح کرده‌اند و انسان‌ها با این اشتباه که بی‌حجابی نوعی تمدن است فرهنگ برهنگی غرب را ترویج می‌دهند.

حجاب جزو لاینفک فرهنگ بومی ـ ملی مردم ایران

فوزیه غفاری کارشناس امور زنان آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اینکه تاریخچه حجاب به قبل از اسلام بر می‌گردد، گفت: حجاب بین ملل مختلف همواره از شدت و ضعف‌هایی برخوردار بوده و کمتر مملکت و حکومتی دارای فرهنگ حجاب با شدتی کمتر از حجاب کامل امروزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا حدود نیم قرن اخیر ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مقید و متعهد به حجاب مطرح بوده است، اظهار کرد: مردم این سرزمین نه تنها از روی اعتقاد درونی و یک امر الهی بلکه حتی قبل از اسلام در حد رسم و فرهنگ قومی و بومی به آن پایبند بوده‌اند.

کارشناس امور زنان آموزش و پرورش کردستان حجاب را جزو لاینفک فرهنگ بومی ـ ملی مردم ایران دانست و افزود: این فرهنگ با آداب و رسوم ملی و محلی ایران درآمیخته به‌طوریکه رعایت آن و شدت حدود و پایبندی به معیارها و رفتارها و پیامدهای حجاب به‌عنوان فرهنگ طبقه اشراف و دربار در جامعه مطرح بوده و پیروی از این الگو برای زنان ایرانی تفاخر و شخصیت و ارزش به حساب می‌آمده و فرهنگ عدم رعایت حجاب و عدم شرم و حیا فرهنگ مردم طبقات بی‌فرهنگ و برده‌ها بوده است.

وی گفت: حجاب به‌عنوان فرهنگ دارای پیشینه ملی و جزو آثار ملی و افتخارات این مملکت است و این نشان از وجود اخلاق حسنه و مقید به موازین اخلاقی بودن نیاکان ما ایرانیان و دوری از هر گونه بی‌بند و باری و فساد اخلاقی بوده است و حتی در تاریخ حکمرانان نالایق و فاسد نکات غیراخلاقی و انحراف از مسیرهای اخلاقی را به‌عنوان ضعف آنان می‌خوانیم و باور داریم.

غفاری عنوان کرد: متأسفانه در حدود بیش از نیم قرن اخیر با انقلاب ترکیه و تأثیر‌گذاری بر حاکم مستبد و خود‌باخته ایران‌ (رضا خان) که بی‌بهره از سواد، علم و تقوا بود و به‌دلیل عقده حقارت درونی ناشی از احساس کمبود و عدم خود‌باوری و اعتماد به نفس برای جبران کمبودهای درونی خود، شیفته تمدن غرب شد.

فرهنگ بی‌حجابی از دربار و میان طبقه اشراف وقت رایج شد

وی ادامه داد: به‌دلیل اینکه فرهنگ بی‌حجابی از دربار و ‌میان طبقه اشراف وقت رایج شد، موجب جاذبه آن بین عامه مردم شده که در کنار اجبار و زور حاکم کم کم به فرهنگ تبدیل شده است.

کارشناس امور زنان آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه بر این اساس حجاب در برهه‌ای از دوران استبداد قبل از انقلاب نوعی امتیاز، تجدد و تفخر به حساب می‌آمد و افراد محجب منزوی و مترود شده بودند، بیان کرد: در این برهه افرادی که در پست‌های دولتی و جایگاه‌ها و منزلت‌های اجتماعی فعالیت می کردند به‌دلیل مقبولیت بی‌حجابی از طرف دستگاه حاکمه باید با لباس فرم غرب حضور می‌یافتند.

وی با بیان اینکه در این دوران فرهنگ ضدارزش و ضد شرم و حیا به‌عنوان فرهنگ ارزشی در دل افراد ناآگاه خواسته و یا ناخواسته جای گرفت، افزود: با انقلاب ارزش‌ها در سال 57 هر چند مدت زیادی از حاکمیت فرهنگ بی‌حجابی نگذشته بود اما احیای این ارزش‌ها و بر گرداندن آن به میان جامعه با صرف هزینه و چالش‌های متعدد روبرو شد.

غفاری گفت: در دوران انقلاب اسلامی فرهنگ شرم و حیا و عفت به‌دلیل دارا بودن ریشه در درون جامعه و رابطه با فطرت ذاتی انسان دوباره احیا‌ و در جامعه متداول شد هر چند جایگزینی ارزش‌های والا و مطلوب در مقایسه با ضد‌ارزش‌ها و فرهنگ بی‌بند و باری و مبتذل همراه با صرف هزینه و تحمل مشکلات بیشتر است اما به اذن خداوند متعال اکنون به دوره‌ای رسیده‌ایم که حداقل در کشور اسلامی ایران رعایت حجاب نوعی منزلت و نشان از جایگاه اجتماعی خاصی دارد و حتی افراد غیرمتعهد به این امر به افراد متعهد و محجب و با تقوا بیشتر اعتماد دارند.

وی با اشاره به تأثیرات حجاب بر جامعه به‌ویژه چادر به‌عنوان الگوی معرفی شده و برتر اظهار کرد: حجاب اسلامی بر تمام ابعاد اقتصادی، روانی، اجتماعی، شخصی و خانوادگی تأثیرگذار است.

کارشناس امور زنان آموزش و پرورش کردستان به تأثیر حجاب بر بُعد اقتصادی اشاره کرد و افزود: تبدیل جامعه مصرفی به جامعه همسو با الگوی مناسب، حساب دخل و خرج و جلوگیری از ریخت و پاش، جلوگیری از چشم و هم چشمی و رقابت‌های ناسالم منجر به دشمنی بین خانواده، عدم اتلاف مالی و زمانی و پرهیز از فرهنگ مدگرایی، ایجاد آرامش فکری و روحی افراد خانواده، جلوگیری از اتلاف وقت افراد خانواده به‌ویژه بانوان، ارتقای سطح بینش و اطلاعات، ارتقای تقوا و پرهیزکاری و تعهد به موازین اخلاقی از نتایج حفظ حجاب و عفت انسانی و اسلامی است.

وی ابعاد روانی حجاب را ایجاد آرامش فکری برای افراد خانواده و جلوگیری از چشم و هم چشمی و مدگرایی، جلوگیری از ایجاد عقده حقارت در مورد افرادی که از زیبایی ظاهری برخوردار نیستند، عدم مقایسه و رقابت‌های ناسالم بین افراد که منجر به اتلاف هزینه مالی و روحی می‌شود و عدم استرس و اضطراب در گسستن پیوند خانواده و روابط همسران ذکر کرد.

غفاری حفظ کرامت ذاتی و معنوی انسانی زنان در محیط کار و کاهش استرس خانواده برای فعالیت دختران و زنان، به هدر رفتن نیروی کار و سرمایه به‌دلیل توجه به موارد غیراخلاقی، تبدیل جامعه سالم به جامعه مصرفی در اثر بی‌حجابی، عدم امنیت وآرامش در جامعه در اثر بی حجابی را از جمله تأثیرات حجاب بر بعد اجتماعی ذکر کرد و افزود: اختلال در فرآیندهای همه‌جانبه جامعه، جامعه‌پذیری زنان و مشارکت آن‌ها در عرضه‌های مختلف جامعه با حفظ سادگی و آراستگی معنوی، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه جهت رسیدگی به وضع ظاهری و تهیه البسه متعدد و رنگارنگ و آرامش در محیط کار بدون دغدغه مزاحمت جهت افراد و اطمینان خاطر خانواده‌ها از دیگر تأثیرات حجاب در این بخش بوده است.

وی به ابعاد شخصی و خانوادگی تأثیرات حجاب اشاره کرد و یادآور شد: استحکام و سلامت اقتصاد خانواده، افزایش عفت درونی و پای‌بندی به ارزش‌های اخلاقی، کنترل خواسته‌های نامطلوب و مخالفت با موازین شرعی و قانونی و اخلاقی، هدایت خواسته‌های معقول به درون خانواده و در چارچوب قانون خانواده، حمایت از قانون خانواده و حقوق همسران و فرزندان، حاکمیت آرامش بر فضای خانواده و ایجاد فضای اعتماد در خانواده از دیگر ابعاد شخصی و خانوادگی تأثیرات حجاب است.

ترویج فرهنگ حجاب نیازمند انجام فعالیت‌های ریشه‌ای و بنیادی است

حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌‌گو با ‌ایکنای کردستان، اظهار کرد: رعایت و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند انجام کارهای ریشه‌ای و عمیق از سوی دستگاه‌های اجرایی است، حجاب در چارچوب مبانی اعتقادی دینی و معیارهای معارفی که بر اساس دستورات اسلام است برای یک زن مسلمان واجب شده است.

وی با اشاره به اینکه زنان مسلمان بر اساس مبانی اعتقادی ملزم به رعایت حجاب هستند، افزود: فطرت انسان‌ها با برهنگی سازگار نیست و ادیان الهی و توحیدی هم بر این نگاه فطری تأکید داشته و اصل پوشش در تمام ادیان پذیرفته شده‌ است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با بیان اینکه اسلام دین اکمل و آخرین آئین آسمانی است، گفت: اسلام در تمام عرصه‌ها و زمینه‌ها کامل‌ترین نظر و برنامه را داشته و همچنین کامل‌ترین نگاه را در حجاب عرضه کرده‌ است.

‌حجت‌الاسلام صفی‌یاری با بیان اینکه جایگاه امروز حجاب بین بانوان برخاسته از اعتقادات و انتخاب آنها است، بیان کرد: متأسفانه در زمینه حجاب در استان از طرف دستگاه‌های ذیربط و به‌ویژه بخش فرهنگی هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است و همین میزان حجاب حداقلی که رعایت می‌شود مبنی بر رعایت خود مردم استان است.

وی موضوع حجاب را کاری رها شده دانست که هیچ سازمانی خود را موظف به تلاش در این عرصه نمی‌بیند و افزود: همچنین تلاش‌هایی که تاکنون در این راستا صورت گرفته ناقص، مقطعی، سوری و ویترینی بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به وضعیت حجاب در استان کردستان گفت: از یک‌سو بانوان استان به فرهنگ بومی خود پشت پا زدند و لباس کردی را که نمادی از پوشش اسلامی بوده کنار گذاشته‌اند و با این کار هویت اصیل کردی خود را بسیار ارزان به مدگرایی غربی و پوشش ماهواره‌ای فروخته‌اند و از سوی دیگر به اصل حجاب که حکم قرآنی و شرعی است، بی‌توجهی می‌کنند.

کردستان؛ نیازمند برنامه‌های عمیق ‌در گسترش فرهنگ حجاب ‌

حجت‌الاسلام صفی‌یاری با اشاره به اینکه متأسفانه در استان کمتر برنامه‌های عمیق، ریشه‌ای و مؤثر در راستای توسعه و گسترش حجاب انجام شده است، تصریح کرد: در این زمینه خانواده‌ها خوشبختانه توانسته‌اند تا حدودی اقدامات خوب و مؤثری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مردم کردستان هویت و فرهنگ کردی در بخش پوشش را مورد بی‌توجهی قرار داده و نسبت به مسائل شرعی و حکم صریح قرآن بی‌اعتنا هستند، گفت: جای تأسف دارد که استانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، استانی فرهنگی است، در استفاده از فرهنگ و پوششی که برگرفته از ریشه قومی و دینی آنها است، وضعیت نامطلوبی دارند.

آماده‌سازی شرایط لازم برای حکم قرآن در زمینه حجاب و عفاف‌

وی با بیان اینکه در فرهنگ عمومی باید شرایط لازم برای سخن حق و حکم قرآنی در زمینه حجاب و عفاف آماده شود، بیان کرد: باید در این راستا فرهنگ عمومی از خودش مقاومت نشان بدهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه برنامه‌های اندیشیده شده در زمینه حجاب و عفاف باید فکری، علمی، عمیق و بصیرانه تدارک دیده شود، عنوان کرد: برنامه خوب و اندیشه‌محور از سویی و پذیرش منطقی از سوی دیگر می‌تواند منجر به یک اتفاقی در عرصه حجاب و عفاف شود.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری با بیان اینکه حجاب در آیات قرآنی و روایات و سیره و سنت حضرت محمد(ص) و اهل بیت(ع) جایگاه ویژه و ممتازی دارد، ادامه داد: همچنین در فقه شیعی و امام شافعی این قضیه مورد تأکید است.

چشم‌انداز فرهنگی؛ عامل استمرار انقلاب اسلامی‌

وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود و با پیش‌زمینه‌های فرهنگی و هدف‌گذاری و چشم‌انداز فرهنگی پیروز شده و استمرار یافته است، بیان کرد: یکی از عوامل پیدایش انقلاب در ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) وضعیت زشت و زننده بی‌حجابی و بی‌بند و باری در قبل از انقلاب بود که روحانیت و مراجع از بی‌بند و باری و فحشای حاکم بر جامعه آن روز به ستوه آمدند و حاکمیت اسلام و به‌ویژه حاکمیت حجاب و عفاف را مطالبه کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت به حاکمیت فضایل اخلاقی و گسترش فضیلت‌های دینی که شامل حجاب و عفاف است تأکید شده است، گفت: بزرگترین عامل حجاب و عفاف پیش‌زمینه‌های تحقق و پیروزی و استمرار انقلاب است.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری با بیان اینکه حجاب و عفاف مقوله‌ای شرعی و قرآنی است و جزو زیر‌ساخت‌های فرهنگی به‌حساب می‌آید؛ چرا‌که برهنگی فرهنگی جامعه را به بی‌بند و باری و فساد می‌کشاند، عنوان کرد: فرهنگ برهنگی نیز منجر به برهنگی فرهنگی می‌شود.

برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی

وی با بیان اینکه برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی هر دو از مقوله‌های متقابل با اصول اخلاق اسلامی و اهداف فرهنگی نظام اسلامی است، افزود: حجاب و عفاف از شاخص‌های مطرح به‌حساب می‌آید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به اینکه این سازمان نهادی دینی و برگرفته از مطالبات دینی مردم و متولی دین‌مدار کردن جامعه است، بیان کرد: این سازمان موظف به زمینه‌سازی برای حاکمیت اسلام و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی در جای جای جامعه است.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری ادامه داد: مسئله حجاب و عفاف جزو وظایف ذاتی و فراگیر این سازمان است که در اکثر شاخص‌های برنامه‌ای و فرهنگی تدارک دیده شده است، این سازمان از طریق مبلغان و برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله حیات مذهبی، مداحان اهل بیت(ع)، شبکه قرآنی تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی و شبکه‌های مجازی مرتبط در راستای توسعه و گسترش حجاب و عفاف توانسته گام‌های اساسی بردارد.

وی با بیان اینکه همچنین بخش فرهنگی این سازمان فعالیت خود را بر مبنای تقویت معارف دینی، گسترش فرهنگ دینی، مبارزه با تهاجم فرهنگی و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف قرار داده است، ادامه داد: این فعالیت در سازمان تبلیغات نه به‌صورت مقطعی بلکه به‌صورت کاری مستمر و بلند‌مدت برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان یادآور شد: طرح ریحانه، طرح گفتمان‌های حجاب و عفاف، برپایی نمایشگاه‌های حجاب و عفاف، چاپ و انتشار کتاب، بروشور، نشریه‌ها در این راستا از دیگر اقدامات تبلیغات اسلامی در راستای توسعه و گسترش حجاب و عفاف در استان بوده است.

بدحجابی موجب ایجاد فضای ناامن برای فعالیت بانوان است

فاطمه ابولهادی، مسئول سابق امور بانوان آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگاه ابزاری به زنان به‌ویژه زنان بدحجاب و بی‌حجاب، یک نگاه تحقیرآمیز و غیر انسانی به قشر زن است، گفت: بدحجابی عامل ایجاد فضای مناسب برای ناامنی در حوزه فعالیت بانوان است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد نگاه ابزاری و خریداری و ویترینی به زن باعث می‌شود که جایگاه زن نه به‌عنوان یک موجود انسانی بلکه موجودی اقتصادی و بر پایه جنسیت مطرح شود، افزود: با این تفکر زن زمینه مناسب برای ابراز شخصیت متعالی خود و همچنین ظهور استعدادهای مهارتی، ذهنی و علمی خویش را نخواهد داشت.

این فعال فرهنگی بیان کرد: در جامعه با این دیدگاه شاخص‌های ظاهری زودگذر، شامل زیبایی، لطافت و جذابیت در او رشد می‌کند و نمی‌تواند به‌عنوان یک انسان سالم و ساده در خدمت تبلیغات و ترویج اقتصاد یا دیگر عرصه‌های مادی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بدحجابی ایجاد فرصت و فضای مناسب برای اشاعه ناامنی و هرج و مرج در حوزه فعالیت زنان و حتماً مردان می‌شود، ادامه داد: طبق بررسی آمارها افراد بدحجاب بیشتر ازدیگران در معرض خشونت و آسیب‌های اجتماعی هستند و حتی در محیط کار، عزت، احترام و قداست زنان محجبه بیشتر توسط کارکنان مرد رعایت می‌شود و مراجعان نیز علاقه‌مند هستند که فعالیت اداری و... آنان را زنان محجبه کارمند برایشان انجام دهند.

ابوالهادی عنوان کرد: رواج بدحجابی و بی‌حجابی توسط زنان و دختران یک جامعه به‌ویژه جوامع اسلامی و ایران علاوه بر پیامدهای اجتماعی، باورها وارزش‌های اعتقادی مردم را نیز دچار آسیب می‌کند.
وی گفت: عدم رعایت حجاب توسط زنان و دختران در وهله اول بی‌توجهی و نعوذ بالله به سخره گرفتن فرمان حضرت حق است؛ چرا که خداوند در آیه 31  سوره مبارکه نور و در دیگر آیات با صراحت به زنان دستور می‌دهد که حجاب را رعایت کنند تا از نگاه خریدارانه دیگران به خود آنها هم جلوگیری کنند و کیان خانواده و جامعه حفظ شود.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: زنی که مدام به فکر آرایش، تجملات و...است و خود را با مارک‌ها و مدل‌های گوناگون به جامعه عرضه می‌کند هرگز فرصتی برای نقش اصلی خود در خانواده به‌عنوان یک زن و همسر آرامش‌بخش، تسلی‌بخش همسر و خانواده خود نخواهد داشت و حتی مهر و محبت و عاطفه مادری را نیز به فراموشی می‌سپارد.

وی بیان کرد: این زن در نهایت به مسئله تربیت که اصلی‌ترین وظیفه‌اش است بی‌توجهی می‌کند و همسر را به یک نحو فراری و فرزندان را به نحو دیگری از خانه و کاشانه که باید مأمن و مأوای آنها باشد، دور می‌کند وهزینه‌هایی را که باید صرف استحکام و تحکیم و پایداری خانواده شود هرز داده و به اقتصاد خانواده و جامعه ضربه می‌زند.

ابوالهادی گفت: ورود این همه لوازم و وسایل آرایشی از مرزهای مجاز و غیر مجاز کشور و استفاده بی‌رویه زنان و دختران از آنها علاوه بر مسائل اقتصادی سلامت جامعه، به‌ویژه زنان را به خطر می‌اندازد، به گفته یکی از کارشناسان حوزه علم پزشکی اکثر مواد آرایشی عرضه شده در شهر‌های بانه و مریوان به‌صورت دست‌ساز و با استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی فاسد شده کارخانه‌های معتبر تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، درست می‌شود و در کارگاه‌های زیرزمینی با مارک و برند خارجی و اصلی به مردم فروخته می‌شود.

وی گفت: بدحجابی و بی‌حجابی به‌عنوان یکی از نقشه‌های شوم دشمنان اسلام و برای سرگرم کردن مردم به‌ویژه جوانان با مسائل جنسی و تقویت قوه شهوانی است.

مسئول سابق امور بانوان آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: سرگرم کردن انسان‌های یک جامعه به این گونه برنامه‌ها و ترفندها که با هزاران زینت و لهو و لعب به آن‌ها عرضه می‌شود مانع از پیشرفت تحصیلی در محیط های دانشجویی و سرو سامان دادن به فعالیت‌های اداری، اجتماعی و ... می‌شود.

وی به عمده مشکلات ما در جامعه کنونی در مورد گسترش و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: عدم فعالیت منسجم دستگاه‌های اجرایی و آموزشی، عدم فعالیت دینی درست و منطبق با اصول توسط روحانیان و مبلغان مذهبی، سلیقه‌ای برخورد کردن با اصل مسئله حجاب، عدم فعالیت هنری و فرهنگی به علت هزینه‌های زیاد، عدم برخورد مناسب و سنجیده با مروجان مد و لباس‌های غیر شرعی، عدم اجرای قانون در برخورد بدحجاب و بی‌حجاب از مهم‌ترین مشکلات گسترش حجاب و تعمیق فرهنگ عفاف در جامعه کنونی است.

ابوالهادی اظهار کرد: شاید به صراحت بتوان گفت در میان گمشده‌های جوانان ما امری مهمتر از معرفت نسبت به قابلیت‌های فردی، هویتی و دینی خود نباشد. اگر این ادعا را اصل قرار بدهیم باید به جوانان کمک کرد تا این قابلیت‌ها را که دست مایه‌ای از جنس عقل و عشق، دانش و همت و انگیزه و هدف است بشناسند. جوانان ما اگر خمیرمایه معنوی خود را که مربوط به جهان‌بینی اسلامی است بیابند دیگر برای ابراز وجود نیاز به نمایش‌های غیرمعمول ندارند و کامیابی‌های خود را در گرایش به ارزش‌های اسلامی جستجو می‌کنند.

captcha