تركيه؛ ميزبان نشست گروه اقتصادی و تجاری كشورهای اسلامی گروه هشت
کد خبر: 1598864
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۸

تركيه؛ ميزبان نشست گروه اقتصادی و تجاری كشورهای اسلامی گروه هشت

گروه بين‌الملل: وزرای خارجه كشورهای اسلامی عضو گروه اقتصادی و تجاری اسلامی، 23 تا 27 آبان‌ماه سال جاری در شهر «استانبول» تركيه گردهم‌می‌آيند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) به نقل از خبرگزاری اسلامی بين‌المللی(IINA)، اين نشست به رياست «عبدالله گل»، رييس‌جمهور تركيه و در سطح وزرای خارجه كشورهای اسلامی عضو گروه همكاری اقتصادی و تجاری اسلامی برگزارمی‌شود.
ايجاد نظام هماهنگ تجاری بين كشورهای اسلامی، تقويت و توسعه همكاری تجاری و اقتصادی در كشورهای اسلامی و افزايش تبادل تجاری و سرمايه‌گذاری بين كشورهای اسلامی عضو كميته همكاری اقتصادی و تجاری اسلامی از موضوعاتی است كه در اين نشست سه روزه مورد بحث و تبادل‌نظر قرارمی‌گيرد.
يادآور‌ی‌می‌شود گروه D8 يا گروه هشت، شامل كشورهای اسلامی درحال توسعه شامل اندونزی، ايران، بنگلادش، پاكستان، تركيه، مالزی، مصر و نيجريه و از جمله پيمان‌های منطقه‌ای است كه به منظور ايجاد روابط اقتصادی بين كشورهای اسلامی در حال توسعه، تقويت نفوذ اين كشورها در بازارهای جهانی و گفت‌وگو با هفت كشور صنعتی تشكيل‌شده‌است و پايه‌گذار آن «نجم‌الدين اربكان»، نخست‌وزير اسبق و اسلام‌گرای تركيه است كه با سفر به هشت كشور عضو، در تيرماه سال 1375 زمينه تأسيس اين گروه را فراهم‌كرد.
captcha