قطع رابطه با خدا و فردگرايی از ويژگيهای عرفانهای نوظهور است
کد خبر: 1918219
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹

قطع رابطه با خدا و فردگرايی از ويژگيهای عرفانهای نوظهور است

گروه فعاليت های قرآنی:انسان محوری، قطع رابطه با خدا، سكولاريسم، انديشه سوزی، ظلم پذيری، فردگرايی و لذت گرايی را از ويژگيهای عرفانهای نوظهور است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان«محمد توانايی» استاد حوزه و دانشگاه كه پانزدهم ارديبهشت در همايش «شناسايی پديده ها و آسيبهای اجتماعی در حوزه دين و معنويت» در خصوص نقش خانواده در مقابله با تهاجم فرهنگی سخن می گفت مشاجرات والدين را از جمله عوامل گرايش فرزندان به محيطهای خارج از خانه برشمرد.
وی با بيان اين مطلب كه بهره هوشی كودكان زير 7سال يك درصد بيشتر از سايرين است تصريح كرد:طبق مطالعات انجام شده مشاجره بيش از سه مرتبه در هفته توسط والدين باعث كاهش 5/1درصدی هوش كودكان می شود.
توانايی ادامه داد: افراد منفی نگر، بدبين و حسود بيش از سايرين مشاجره دارند،به عبارت ديگر اشخاصی كه نكات مثبت و زيباييهای زندگی را نمی بينند بيشتر به مشاجره می پردازند.
اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخوردهای محبت آميز پيامبر(ص) با همسرانش و نيز آيات و روايات قرآنی بيان كرد: طبق فرامين قرآن بايد با همسر به خوبه نيكی برخورد كرد و اگر مشكلی وجود داشت واكنش تندی بروز ندهيم چرا كه ممكن است در اين مشكلات مزايايی باشد كه ما از آن اطلاع نداشته نداريم.
وی ارتباط موثر با فرزندان يعنی محبت بدون قيد و شرط، درك صحيح همسران از يكديگر و روابط و مراقبتهای خويشاوندی را ازجمله راهكارهای كاهش آسيب های اجتماعی عنوان كرد.
توانايی خاطر نشان كرد:در خانواده هايی كه روابط خويشاوندی در آنها كم رنگ است، قيد و بندهای فرزندان كمتر و آزادی بيشتر است كه اين يك آفت تلقی می شود لذا بايد با رفتار بزرگ منشانه از ايرادهای جزئی اقوام چشم پوشی كرده و مانع از از هم گسيختگی خويشاوندان شويم.
اين استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: توجه والدين به نيازهای فرزندان در همه مراحل زندگی، جلب اعتماد فرزندان و فراهم كردن فرصت كاری توسط مسئولان را از ديگر راهكارهای كاهش بحرانهای اجتماعی دانست.
وی تصريح كرد: والدين نبايد اين تصور را داشته باشند كه مسئوليت فرزندانشان فقط تا سن خاصی به عهده آنان است بلكه بايد همواره فرزندانشان را از اينكه حامی آنان خواهند بود، آسوده خاطركنند.
اين موعظ يادآورشد: نياز به آراستگی، زيبايی و جلب توجه از نيازهای فطری بشر است كه والدين بايد به آن توجه جدی داشته باشند برای مثال والدين بايد بدانند پيش از سن بلوغ فرزند پسر به پدر و دختر به مادر گرايش بيشتری دارد اما در سن بلوغ اين گرايش برعكس می شود در صورتی كه والدين آگاهی لازم را نداشته باشند و از اين نياز غافل شوند، فرزند جهت ارضای نياز درونی اش به ديگران روی می آورند.
توانايی از والدين خواست از سخت گيريهای افراطی در زمينه ازدواج فرزندان اجتناب ورزيده و رفتارهای صحيح اجتماعی در ارتباط با جنس مخالف را به فرزندان آموزش دهند و در مقابل خطراتی كه آن ها را تهديد می كند، مسئولانه برخورد كنند.
وی افزود: با قرار دادن رايانه در پذيرايی خانه و همراهی با فرزند در رجوع به دنيای مجازی بايد فرزندان را در استفاده از رسانه كنترل كرد.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تشريح عرفانهای مدعی دين جديد و عرفانهای نوظهور پرداخت و عرفان«سای بابا»،«اوشو»و«اكنكار» را از عرفان مدعی دين جديد برشمرد كه در ده سال اخير كتب بی شماری از آنان در ايران ترجمه و عرضه شده است.
توانايی عرفان «سرخ پوستی يا ساحری»، «دالايی لاما» و «مديتيشن متعالی» را از عرفانهای غيردينی عنوان كرد كه در ايران نيز در حال ترويج است.
وی كتاب «كيمياگر» پائولو كوئيلو يعنی پرفروش ترين كتاب سال 76 در ايران را از جمله آثار حوزه عرفان غيردينی دانست.
وی تصريح كرد: انسان محوری، قطع رابطه با خدا، سكولاريسم، انديشه سوزی، ظلم پذيری، فردگرايی و لذت گرايی را از ويژگيهای عرفانهای نوظهور است.

captcha