کد خبر: 2882537
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
حمید صنعت‎جو:

اسلام به عنوان جامع‎ترین دین آسمانی می‎تواند در کنترل رفتارهای انسان مؤثر باشد

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان گفت» بی‌‏تردید دین این ویژگی و ظرفیت را دارد که امیال درونی انسان‎ها را کنترل کرده و به عنوان یک اهرم خودکنترلی در وجود انسان نمود و ظهور داشته باشد و در این میان دین مبین اسلام، به عنوان آخرین و جامع‎ترین دین آسمانی می‎تواند در کنترل رفتارهای انسان مؤثر واقع شود.

حمید صنعت‎جو، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به این‌که جامعه آرمانی در هیج کجای دنیا دست‌یافتنی نیست، اظهار کرد: تصور ما از جامعه دینی نباید بر این اصل استوار باشد که در آن هیچ فرد بزهکاری وجود نداشته باشد، بلکه بنابر نظر «امیل دورکیم»، جامعه‌شناس غربی، وجود جرم در هر جامعه تا اندازه‎ای طبیعی است.
وی افزود: حتی در زمان رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) هم افراد منحرف و کج‌رفتاری زیست می‎کردند و بنابراین می‎بایست این ذهنیت را که جامعه دینی مبرا از حضور افراد خلافکار و بزهکار است، از افکار عمومی زدود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور زنجان تصریح کرد: بی‌‏تردید دین این ویژگی و ظرفیت را دارد که امیال درونی انسان‎ها را کنترل کرده و به عنوان یک اهرم خودکنترلی در وجود انسان نمود و ظهور داشته باشد و در این میان دین مبین اسلام، به عنوان آخرین و جامع‎ترین دین آسمانی می‎تواند در کنترل رفتارهای انسان مؤثر واقع شود.
صنعت‎جو خاطرنشان کرد: ایمان به خدا، درجات مختلفی داشته و یکنواخت نیست و به طور قطع کسانی که ایمانشان ضعیف بوده و دین را با برهان و منطق نپذیرفته‌اند؛ دین نه تنها نمی‎‌تواند بازدارنده خوبی برای آنان باشد بلکه تأثیر چندانی هم در زندگی این گروه از افراد نخواهد داشت.

پذیرش منطقی دین، بر کنترل امیال درونی انسان مؤثر است
وی ادامه داد: زمانی دین در زندگی فرد مؤثر بوده و می‎تواند کارساز باشد که فرد دین را با منطق و استدلال پذیرفته و آن را خوب فرا گرفته باشد.
مؤلف کتاب «جامعه‎شناسی ادبیات دینی» با اشاره به این‌که در فراگیری صحیح دین، متفکران و مبلّغان دینی نقش بسیار مهمی را برعهده دارند، بیان کرد: به عنوان نمونه متفکرانی همچون علامه جعفری و شهید مطهری، جزو اندیشمندانی بودند که دین را به شکل عمیق آموخته بودند و به همین دلیل می‎توانستند آموخته‎های خود را از طریق آثار خویش، با منطق و استدلال به جوانان منتقل کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‎نور زنجان افزود: از سوی دیگر شیوه نگارش آثار این بزرگواران به قدری روان است که همه افراد به راحتی می‎توانند با آن ارتباط برقرار کنند و این در حالی است که امروزه بسیاری از کتب دینی که به بازار کتاب روانه می‌شوند، برای مطالعه حتماً  نیاز به یک دایرة‎المعارف همراه داریم و همین مسئله موجب عدم ارتباط بین نویسنده و مخاطب می‌شود.
صنعت‌جو عنوان کرد: درحال حاضر در دنیا اندیشه‎هایی مطرح است که به زبان فارسی ترجمه شده و در دسترس دانشجویان و جوانان قرار دارد که فرد با مطالعه این اندیشه‏‎ها و دچار شبهه در مبانی فکری خود شده و به دنبال تریبونی است که پاسخ پرسش‎های خود را در آن بیابد که در این میان نقش متفکران دینی بیش از پیش به چشم می‎خورد.

شبهات فکری جوانان باید توسط متفکران دینی پاسخ داده شود

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اندیشمندانی همچون شهید مطهری، جریان‎های فکری روز را شناسایی کرده و به شکل منطقی و استدلالی به این اندیشه‎ها پرداخته و پاسخ شبهات فکری جوانان را می‌دادند که در حال حاضر در این زمینه متأسفانه دچار خلأ هستیم.
این جامعه‌شناس زنجانی گفت: جوان امروزی با فناوری‌های نوین ارتباطی در ارتباط بوده و با بمباران فکری رسانه‎ها روبروست که اگر افرادی متفکر در داخل کشور نباشند که خوراک فکری مناسب به او ارائه دهند، بی‎تردید به سمت این جریانات فکری گرایش خواهد یافت.
وی، الگوهای سیاسی و اجتماعی جوانان را از دیگر عوامل مؤثر در گرایش درست آنان به دین دانست و یادآور شد: اگر الگوهای جامعه کسانی باشند که خودشان را به دین منتسب کرده و در این بین خطایی جبران‌ناپذیر از آنان سر می‌زند، در سست شدن ایمان برخی از جوانان مؤثر واقع خواهند شد؛ به ویژه این موضوع در میان شخصیت‎های سیاسی که الگوهای جوانان هستند، جلوه بیشتری دارد چرا که همواره در معرض دید بوده و جوان همه رفتار و سکنات او را رصد می‎کند.

بزرگ‌ترین مشکل امروز جهان، بحران معنویت است
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان این‌که نقش رسانه‎های گروهی در گرایش جوانان به دین بی‎بدیل است، ابراز کرد: تجربه نشان داده است که تولید آثار هنری دینی همچون سریال یوسف پیامبر(ع)، امام علی(ع) و مردان آنجلس در میان گروه هدف تأثیر بسزایی داشته و توانسته است آنان را در استحکام باورهای دینی یاری دهد.
صنعت‎جو با رد این نظریه که جامعه ایرانی در آینده نه‌چندان دور با سقوط اخلاقی مواجه شده و دچار پوسیدگی فرهنگی خواهد شد، اظهار کرد: این نگرش، نگاه بدبینانه‌ای بوده و کسانی چنین دیدگاهی را مطرح می‌کنند که نگاه سکولاریستی داشته و الگوهای خود را مبتنی بر این مکتب انتخاب می‎کنند و به سخن دیگر دیدگاه‌های این افراد پایه‎های محکمی نداشته و سست است.
وی در پایان، بزرگ‌ترین مشکل جهان را در عصر کنونی بحران معنویت دانست و گفت: اکثر متفکران، به ویژه در غرب به این نتیجه رسیده‌اند که علم نمی‌تواند به سؤالات هستی‎شناسی افراد پاسخ گوید و تنها دین قادر به برآورده ساختن این نیاز است.

captcha