سولماز خیبری، حافظ کل قرآن کریم در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از زنجان، گفت: یکی از مصادیق روزه در آیات قرآن کریم صبر است که در آیه 45 سوره بقره به آن اشاره شده است و می گوید « وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ؛از صبر و نماز یاری جویید (و با شکیبایی و مهار هوس های درونی و توجه پروردگار، نیرو بگیرید) و این کار جز برای خاشعان سنگین و دشوار است.»
وی ادامه داد: خداوند در آیه 46 سوره بقره می فرماید « الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُوا رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛ (همان) کسانی که می دانند پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد و به سوی او بازمیگردند.» لذا در تعریف خاشعین، آنان را کسانی عنوان می کند که می دانند به سوی خدا باز می گردند و یقین دارند دنیایی دیگر و آخرتی وجود دارد و حساب و کتاب حتمی است.
این حافظ کل قرآن کریم ابراز کرد: خداوند متعال در طول سال 11 ماه انسان را به اختیار خود قرار داده است تا هرآنچه می خواهد انجام دهد اما یک ماه را اختصاص به تربیت نفس داده است تا انسان در مقابل نفسانیات خود ایستاده و از خواسته های نفس بازداری کند و هدف خداوند متعال از این امر این است که می خواهد انسان امیر نفس خویش باشد و نه اینکه نفس امیر انسان باشد.
خیبری با بیان اینکه صبریکی از آثار روزه است که در روح و جسم روزه دار تاثیر می گذارد، اظهار کرد: روزه به دوجهت مایه آرامش انسان است؛ یکی صبر و دیگری ایجاد فرصتی بیشتر برای یاد خدا.
وی عنوان کرد: امام صادق (ع) در خصوص روزه می فرماید: که یکی از آثار روزه که با توجه به آن برگزار شده است، ایجاد مساوات بین فقیر و غنی است. کسانی که در سطح بالاتری از سطح مادی قرار دارند با درک افراد فقیر و چشیدن طعم تشنگی و گرسنگی در این ماه می توانند در سطح برابری با افراد فقیر قرار گیرند.
این حافظ کل قرآن کریم خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در یکی از سفارشات خود به امام علی (ع) چنین می گوید که ای علی! مومن در دنیا سه وقت خوشحال می شود؛ هنگام ملاقات با برادران دینی، هنگام افطار در ماه مبارک رمضان و هنگام نماز در آخر شب. همچنین از مصادیق روزه در قرآن کریم می توان به آیه 19 سوره مریم اشاره کرد که خداوند به حضرت مریم دستور می دهد سه روز، روزه سکوت بگیرد و می فرماید «فَکُلی وَ اشْرَبی وَ قَرِّی عَیْناً فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا: و بخور و بنوش و دیده روشن دار پس اگر کسى از آدمیان را دیدى بگوى من براى [خداى] رحمان روزه نذر کردهام و امروز مطلقا با انسانى سخن نخواهم گفت ».
خیبری تصریح کرد: روزه به اشکال مختلف در ادیان مختلف و به خصوص ادیان الهی وجود دارد برای مثال مسیحیان در دین خود سه روز روزه سکوت گرفته و هفت روز فقط سبزیجات می خورند.
وی در پایان گفت: امام علی (ع) در خصوص روزه می گوید که روزه پرهیز از حرام هاست، همچنان که شخص از خوردن و نوشیدن پرهیز می کند و و به فرموده پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت و پاداش روزه داریم «قالَ اللّه عز و جل: الصَّومُ لی، و أنَا أجزی بِهِ خداوند فرموده است: روزه، براى من است و خودم پاداش آن را7 می دهم.»