برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۴۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی
کد خبر: 3385477
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۴۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۴۵ بقعه استان، گفت: تجمع رهروان زینبی ویژه بانوان نیز در ۱۲ بقعه برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی، امروز 22 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: محرم دوباره تکرار می‌شود و هر سال برای زنده نگه‌داشتن این واقعه بزرگ سازمان‌ها و مردم مراسمی را برگزار می‌کنند.



وی ادامه داد: محرم و عاشورا بیان حقیقت و آگاهی‌بخشی به جامعه است که بعد از واقعه عاشورا توسط دیگر معصومین(ع) ادامه یافت و اگر حرکت بصیرت افزایی و خبررسانی حضرت زینب(س) نبود کربلا و وقایع آن گسترش نمی‌یافت و در حقیقت اسلام از بین می‌رفت.



گرایلی، واقعه کربلا را یک حرکت سیاسی دانست و بیان کرد: حرکتی که در پی مدیریت اسلامی و مبتنی بر هدایت اهل‌بیت(ع) بوده و بیانگر نپذیرفتن ذلت است.



مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: اوقاف به عنوان مجموعه‌ای وابسته به دستگاه اهل‌ بیت‌(ع) برای زنده نگه‌داشتن محرم و صفر وظایف و اماناتی را در اختیار دارد که براساس نیات واقفین در زمان و مکان آن اجرا می‌کند.



وی با اشاره به اینکه هر کار فرهنگی متناسب با بسته فرهنگی آن بازخورد خود را نشان می‌دهد، افزود: اگر هر عملی بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد به طور حتم برای رسیدن به هدف دچار مشکل می‌شود بنابراین برای احیای عاشورا و حرکت امام حسین(ع) برنامه‌هایی تدوین شده است.



گرایلی عنوان کرد: مراسم عزاداری سالار شهیدان و بصیرت‌افزایی عاشورایی در 45 بقعه در ماه محرم و صفر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود که از جمله برنامه‌های خاص اداره اوقاف است.



همایش «احلی من‌العسل» ویژه نوجوانان

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی تجمع بزرگ لبیک یا حسین(ع) عصر روز دوم محرم در 12 بقعه ، شیرخوارگان حسینی صبح روز دوم در 12 بقعه، همایش «احلی من‌العسل» ویژه نوجوانان در 12 بقعه و با همکاری آموزش و پرورش از برنامه‌های اوقاف در محرم است.



وی افزود: تجمع رهروان زینبی ویژه بانوان در 12 بقعه و مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در 30 بقعه از دیگر برنامه‌های اوقاف است و مجموع 68 مبلغ در این مراسم حضور دارند که 25 نفر از قم و 35 نفر از مبلغان بومی و 8 نفر از روحانیون مستقر در بقاع است.



گرایلی گفت: تجمع بزرگ لبیک یا حسین(ع) در بیرجند روز چهارشنبه ساعت 15 و شیرخوارگان حسینی روز جمعه برگزار می‌شود.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال 58 موقوفه به ثبت رسیده است که یک موقوفه از واقف محمدرضا پیمانی که 6 دانگ زمین برای ختم قرآن در قاین وقف کرده از موقوفات امروز است.



گرایلی ادامه داد: تولید 2205 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی در 12 روز نخستین ماه محرم از دیگر برنامه اوقاف است که برنامه رادیویی هرروز از ساعت 19:15 الی 20 و برنامه تلویزیونی از ساعت 21 الی22  روی آنتن است.



وی با بیان اینکه در حال حاضر ثبت موقوفه آبیز معروف به یک شبانه روز آب کرق سرهنگ دچار تنش شده و نیت این موقوفه بر امور عام المنفعه است، یادآور شد: در گذشته سرهنگی در آبیز زندگی می‌کرد که 24 ساعت از آب آبیز را خریداری کرده و به کرقی می‌ریزد تا حیوانات اهلی و وحشی بیاشامند.

captcha