موقوفات قرآنی در خراسان رضوی کم است/ ثبت 150 موقوفه در ۶ ماه اول سال
کد خبر: 3386431
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

موقوفات قرآنی در خراسان رضوی کم است/ ثبت 150 موقوفه در ۶ ماه اول سال

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه موقوفات در زمینه قرآن در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها پایین است، گفت: در تلاش هستیم تا فعالان قرآنی و خیران که بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند را شناسایی و در این بخش هدایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز، 25 مهرماه در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه‌های ماه محرم این اداره کل در سطح استان با بیان اینکه برنامه‌های ماه محرم و صفر سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور با عنوان بصیرت عاشورایی اجرا می‌شود، عنوان کرد: امسال برنامه ماه محرم و صفر در 105 بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه مشهد، از فعالیت‌های فرهنگی 180 مسجد در این مناطق که به مناسبت ایام ماه محرم و صفر برگزار می‌شود، حمایت می‌کنیم، ادامه داد: پنج خیمه معرفت در حاشیه شهر و هفت خیمه نیز در بقاع متبرکه برپا می‌شود تا مجالی برای گفت‌وگوی دو طرفه و چهره به چهره ایجاد شود.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد ابراز کرد: در 49 بقعه متبرکه دفتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در این ایام برپا می شود، همچنین سلسله پوسترهای نمایشگاهی با عنوان سبک زندگی امام حسین(ع) در 150 بقعه متبرکه نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اقامه نماز ظهر و عصر تاسوعا و عاشورای حسینی در 88 بقعه متبرکه خراسان رضوی ابراز کرد: در این ایام، 92 بقعه متبرکه میزبان عزاداران خواهد بود و 58 بقعه نیز مراسم شام غریبان را برگزار می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام سجاد(ع) در 59 بقعه و اطعام عزاداری حسینی در 53 بقعه متبرکه، ادامه داد: امسال 90 بقعه متبرکه میزبان مراسم رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) هستند.

وی با بیان اینکه مراسم اربعین حسینی امسال در 85 بقعه متبرکه و مراسم شهادت امام رضا(ع) در 79 بقعه متبرکه با حضور عزاداران برگزار می‎شود، اظهار کرد: در اجرای این برنامه بیش از 102 مبلغ در بقاع متبرکه به منظور ایراد سخنرانی، روضه‌خوانی، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، ایستگاه‌های همه واقف باشیم و خیمه‌های معرفت حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه به مناسبت این ایام در اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برنامه‎هایی پیش بینی شده است که شهرستان‎ها به فراخوان ظرفیت و توان مراسماتی را تحت این عنوان اجرا خواهند کرد، اظهار کرد: ویژه‌برنامه اجتماع عظیم مردمی لبیک یا حسین(ع) در سه شهرستان مشهد، قوچان و کاشمر همزمان با دومین روز محرم برگزار شد.

وی ادامه داد: ما امسال برنامه شیرخوارگان حسینی را در پنج شهرستان کاشمر، مشهد، طرقبه، داورزن و تربت‌جام داشتیم و برنامه احلی من العسل ششم محرم در دو شهرستان مشهد و نیشابور برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: اجرای برنامه رهروان زینبی همزمان با 12 محرم در سه شهرستان مشهد، سبزوار و گناباد از دیگر ویژه برنامه‌های این اداره کل در سطح استان است، همچنین برنامه «نهضت بیداری با خطبه‌های علوی» در سه شهرستان تربت‌حیدریه، سبزوار، طرقبه و شاندیز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه 15 درصد موقوفات خراسان رضوی یا سند اجاره‌شان منقضی شده و یا اساسا سند اجاره ندارند، ابراز کرد: این موقوفات دارای شبهه شرعی هستند که تقاضا داریم مالکان نسبت به مرتفع کردن این مشکل اقدام کنند.

حجت‌الاسلام گنابادی‎نژاد افزود: چهار هزار موقوفه در استان وجود دارد که عواید آ‌ن‌ها صرف عزاداری اباعبدالله(ع) می‌شود اما در برخی مناطق در این نیت وقفیات کمی داریم که امیدواریم با همت علما، روحانیون و اهالی رسانه این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه امسال نیز مثل سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی برای استقبال از زائران پیاده خواهیم داشت که این برنامه در پنج استان خراسان رضوی، شمالی، سمنان و گلستان در 74 پایگاه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از این تعداد 32 پایگاه در استان خراسان رضوی قرار گرفته است کهسال گذشته 134 هزار زائر پیاده از خدمات فرهنگی و رفاهی ارائه شده در ایستگاه‌های خراسان رضوی بهره‌مند شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در بقاع متبرکه مجموعا 28 ایستگاه «همه واقف باشیم» برپا خواهد شد، اظهار کرد: همچنین 26 دفتر مشاوره وقف نیز در این بقاع فعال خواهد بود؛ در کنار این موضوع 15 همایش علمی ـ  صنفی وقف نیز برای واقفان جدید برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر این تمام این موقوفات در شش مرحله مورد بررسی قرار گرفت، دو مرحله در شهرستان‌ها دو مرحله در استان و دو مرحله در ستاد سازمان اوقاف و امور خیریه و کشور کنترل و در سامانه ثبت شد که در حال حاضر در سامانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی اولین استانی است که دفتر مشاوره و وقف را برای راهنمایی خیران راه‌اندازی کردیم، عنوان کرد: هدف ما از راه‌اندازی این دفتر مشاوره تسهیل وقف برای خیران و معرفی اولویت‌های وقف بود که به زودی در شش شهرستان استان نیز این دفتر راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در همین راستا انجمن‌های وقف‌یاران در استان راه‌اندازی شده است و در حوزه‌هایی مثل ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند و در حوزه علم و فناوری نیز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، امورات مربوط به وقف را پیگیری می‌کنند؛ این امر با همکاری استاندار دبیرخانه دائمی آن نیز شکل گرفته و در حال حاضر توسط این مجموعه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه وقف در زمینه مذهبی جزو بیشترین نیت‌های واقفان است، گفت: به ترتیب مسجد، عزاداری امام حسین(ع)، نیازهای اجتماعی مثل ازدواج، ایتام و محرومان بیشترین موقوفات را به خود اختصاص داده‌اند.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه موقوفات در زمینه قرآن در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها پایین است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا فعالان قرآنی و خیران که بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند را شناسایی و در این بخش هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه 150 موقوفه در اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ثبت شده که از سال 90 تاکنون 906 وقف در استان داشته‌ایم، تصریح کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ما یک موقوفه چند میلیاردی داریم که از طرح‌هایی که در زمینه عفاف و حجاب برگزار می‌شود، حمایت می‌کند.

captcha