رفع تبعیضات اجتماعی و تلاش برای بهره‌گیری از توانمندهای بانوان‌ قرآن‌پژوه
کد خبر: 3474477
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآ‌ن‌پژوه/ محققیان عنوان کرد:

رفع تبعیضات اجتماعی و تلاش برای بهره‌گیری از توانمندهای بانوان‌ قرآن‌پژوه

گروه چهره‌ها: زهرا محققیان، پژوهشگر و حافظ کل قرآن که در چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه تجلیل می‌شود تأکید دارد که بانوان برگزیده پس از پایان همایش، همچنان مورد حمایت قرا گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زهرا محققیان، در چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، به عنوان بانوی برگزیده انتخاب می‌شود. وی در سال 1363 در شهر اصفهان متولد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته آمار به اتمام رسانید. سپس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته علوم قرآن و حدیث ادامه تحصیل داده و اخیرا نیز از رساله دکتری خویش در دانشگاه اصفهان دفاع کرده  است.

او که در دوران نوجوانی با حمایت‌های مادر، موفق به حفظ کل قرآن شد، درباره علت تغییر مسیر زندگی‌اش به سمت قرآن و سپس موفقیت‌هایش در این زمینه می‌گوید: «ارتباط زیاد با قرآن و حضور متعدد در مسابقات مختلف کشوری و ملی، همراه با احراز رتبه‌های متنوع، بنده را تشویق به مطالعات دانشگاهی مرتبط با قرآن نمود تا جایی که در مقطع لیسانس در کنار تحصیل رشته آمار در دانشگاه اصفهان، به تحصیل در رشته مفاهیم و معارف قران در دانشگاه غیرانتفاعی علوم و معارف قران کریم نیز پرداختم. پس از آن بود که علاقمندی بنده به مطالعات قرآنی افزایش یافت و تصمیم به ادامه تحصیلات، در مقاطع بالاتر در رشته علوم قرآن و حدیث گرفتم. در سال 1386 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان پذیرفته شده و پس از آن به‌عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب گردیدم‌. کسب این عنوان، مجوز ورود من به مقطع دکتری، از طریق استعدادهای درخشان(بدون کنکور)، بود».

محققیان که در حال حاضر به عنوان مربی مشغول تدریس در دانشگاه اصفهان و سایر مراکز علمی شهر اصفهان است، در سال 1391‌، به‌دلیل پژوهش‌های متعدد، به عنوان بانوی فعال قرآنی در سطح کشور معرفی گردید. وی درباره تألیفات پژوهشی‌اش، می‌گوید: «کتابی با عنوان «نظریه امید» در مرحله ویراستاری دارم که از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مورد حمایت واقع شده و ان‌شاءالله تا قبل از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران، به انتشار می‌رسد. این کتاب در سال گذشته از طرف مرکز دین‌پژوهان کشور ، جزو 10 کتاب برتر سال انتخاب شد».

عضو بنیاد ملی نخبگان

رفع تبعیضات اجتماعی و تلاش برای بهره‌گیری از توانمندهای بانوان‌ قرآن‌پژوه

وی به‌دلیل پژوهش‌های متعدد و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، عضو بنیاد ملی نخبگان است و مدتی قبل نیز، در برنامه «ستاره‌ها» محصول شبکه قرآن سیما حضور یافته و به‌عنوان چهره قرآنی معرفی گردید.

او درخصوص آشنایی‌اش با همایش بانوان قرآن‌پژوه و نحوه همکاری‌اش با آنها، اظهار می‌کند: «من به آنها معرفی شده بودم و رزومه‌ام را هم مدت‌ها قبل برای آنها ارسال کرده بودم. سپس از سوی خانم عبدالهیان تماسی با من گرفته شد».

ارتقای توانمندی‌های بانوان

این بانوی نخبه درباره اینکه برپایی همایش‌های تکریم، تا چه میزان در ارتقای فعالیت‌های قرآنی بانوان مؤثر است؟؛ ادامه می‌دهد: «بدون شک، برگزاری این گونه همایش‌ها، نقش بسیار مؤثری در ارتقای توانمندی‌های بانوان دارد. بسیاری از بانوان، به‌واسطه برگزاری اینگونه همایش‌ها و آشنایی با چهره‌های برتر، انگیزه بیشتری برای فعالیت یافته و می‌توانند با کمک تجربیات افراد برگزیده، مسیر رشد خویش را سریعتر طی کنند. بنده نیز، امید دارم توفیق بهره مندی از تجربیات سایر برگزیدگان را کسب نمایم».

رفع تبعیضات اجتماعی و تلاش برای بهره‌گیری از توانمندهای بانوان‌ قرآن‌پژوه

محققیان در پاسخ به این سؤال که آیا این تکریم‌ها برای بانوان قرآن‌پژوه کافیست؟ ادامه می‌دهد: «دغدغه اصلی بانوان پژوهشگر، نه تکریم در این همایش‌ها، بلکه مهیا نمودن امکان رشد و تسهیل خدمات مختلف برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور و حتی جهان است. برهمین اساس  بهتر است که اینگونه همایش‌ها و تجلیل‌ها تنها در سطح معرفی و اهدای جوایز مالی باقی نماند، بلکه مسئولان ذیربط سعی در ایجاد تسهیلاتی برای ایشان نمایند تا این بانوان پژوهشگر بتوانند در فضایی آرام و بدور از نگرانی‌های شغلی و آتی خویش، به دغدغه‌های پژوهشی خود پرداخته و توانمندهای حداکثری بانوان اسلام را برای جهانیان به اثبات رسانند».

بانوان و معضلات اجتماعی

این عضو بنیاد ملی نخبگان می‌گوید: «‌چون فردی هستم که در فضای اجتماع فعالیت‌های زیادی دارم، متأسفانه تبعیض‌های بسیاری را در مورد بانوان، از سوی مسئولان و کارگزاران اجتماعی مشاهده می‌کنم. حتی در بحث جذب و انتخاب هیئت علمی در سطح دانشگاه‌ها نیز، بسیار مشاهده می‌شود که محدودیت‌های متعددی را برای بانوان تراشیده و آن‌ها را از بسیاری مناصب و حقوق خویش محروم می‌کند. امید که برگزاری این گونه همایش‌ها، گامی در راستای رفع تبعیضات اجتماعی علیه بانوان باشد».

این حافظ کل قرآن در‌خصوص نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه، ادامه می‌دهد: «انتظار ما این است که این همایش مانند سایر همایش ها نبوده و مسئولان پس از برپایی همایش فوق، از اندیشه‌ها و نظرات برگزیدگان در جلسات هم‌اندیشی‌ و شورای مرکزی این همایش، مخصوصا امور مرتبط با بانوان استفاده کنند. البته گرچه زندگی در شهرستان و دوری مسافت، مشکلات خاص خود را به همراه دارد، اما در این مورد نیز می‌شود تهمیدات لازم مهیا گردد».

وی اظهار می‌کند: «جایزه همایش، مهم نیست بلکه امکاناتی که پس از برپایی همایش، از سوی سازمان‌های دیگر در اختیارمان قرار می‌گیرد، مهم است».

محققیان درباره محوریت چهاردهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه با موضوع قرآن و امام رضا(ع)، می‌افزاید: «امام رضا(ع)، انگیزه ای برای امیدسازی و امیدافزایی تمامی ایرانیان است. بانوان فعال در زمینه قرآن نیز با توسل به ایشان، فعالیت‌های خود را پیگیری نموده و امید آن را دارند که در سایه بهره‌مندی از افاضات معنوی خاندان این امام همام، گامی در راستای حل معضلات جامعه بردارند»

یادآور می‌شود، چهاردهمین همایش بین المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

captcha