فعالان قرآنی مناطق محروم فراموش نشوند
کد خبر: 3474484
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه/ بلوکی خواستار شد:

فعالان قرآنی مناطق محروم فراموش نشوند

گروه چهره‌ها: افضل بلوکی، قرآن‌پژوه برتر اظهار کرد: همایش‌ بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه باید در سطح گسترده برگزار شود به گونه‌ای که از هر قشری تجلیل شود و اگر فعالان قرآنی در مکان‌های دورافتاده‌اند به گونه‌ای آن‌ها را معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، افضل بلوکی، متولد 1342 در شهرستان سیاهکل گیلان است، اما 23 سال است که ساکن زاهدان است. او دارای تحصیلات دکتری در رشته مدرسی معارف اسلامی از دانشگاه معارف اسلامی قم است. مقطع کارشناسی را در رشته فلسفه غرب دانشگاه تبریز و مقطع کارشناسی ارشد را هم در سطح 3 حوزه اخذ کرده است.

بلوکی که فعالیت قرآنی و مذهبی‌اش به دوران دانش‌آموزی‌اش و پیش از انقلاب اسلامی و حدود سال 56 بازمی‌گردد، گفت: حدود سال 59 نیز وارد حوزه علمیه قم شدم و از سال 61 نیز به طور رسمی مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شدم و از همان زمان به غرب و جنوب کشور به منظور انجام فعالیت‌های تبلیغی اعزام می‌شدم. پس از آن با تأسیس جامعةالزهرا(س) در حدود سال‌های 64-65 از طرف آنها کارهای تبلیغی را ادامه دادم و در حال حاضر نیز با سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و صدا و سیما و سایر سازمان‌ها در کارهای فرهنگی و تبلیغی همکاری دارم.

او که عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و استادیار گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: مقالات زیادی درباره مسائل قرآنی، خانواده و اخلاق به زبان‌های مختلف انگلیسی و فارسی نگارش کرده‌ام. در نگارش طرح پژوهشی دانشگاه با عنوان «نقش قرآن در توسعه عقلانیت» نیز دستی داشته‌ام. همچنین کتابی نیز درباره خانواده با عنوان «دانش خانواده و جمعیت» و دیگری «آموزه‌های تربیتی کودکان» به نگارش درآورده‌ام که در حال چاپ است.

وی در پاسخ به این سؤال که برپایی مراسم تکریم برای تشویق بانوان به منظور حضور گسترده‌تر در فعالیت‌های قرآنی چه نقشی خواهد داشت؟ اظهار کرد: این مراسم، تأثیر تبلیغی برای مخاطب دارد که برای ورود به این عرصه ترغیب می‌شوند که اگر بخواهند وارد این زمینه شوند، همایشی برای آنها در نظر گرفته شده است. همچنین خود این برنامه‌ها نیز باید تبلیغ شود که اثر بین‌المللی نیز دارد؛ چراکه همین امر تبلیغ قرآن و فرهنگ آن است.

تکریم‌ها در سطح بانوان قرآنی کافی نیست

این استادیار دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره نحوه آشنایی با همایش بانوان قرآن‌پژوه، عنوان کرد: مسئولان مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) با حوزه علمیه زاهدان تماس گرفته بودند و آنها نیز مرا معرفی کردند و بعد رزومه کاری‌ام را برای آنها ارسال کردم.

وی درباره میزان توجه نهادهای قرآنی به فعالیت‌هایش، بیان کرد: من دنبال این امر نبودم تا بخواهم فردی و یا نهادی مرا معرفی کند، بلکه به‌دلیل اینکه تدریس در سطح دانشگاه و حوزه دارم، لذا کارم به گونه‌ای نیست که نیازمند این امر باشم، اما خودم چون علاقه‌ ذاتی‌ام به ادامه دادن مسیر قرآنی است، این روند را ادامه می‌دهم؛ نه به این دلیل که نهاد و سازمانی من را ببیند، بلکه به این اعتقاد دارم فرد هر کاری از دستش برمی‌آید، باید آن را انجام دهد تا به پیشرفت بی‌انجامد.

بلوکی با اشاره به اینکه تشویق‌ها و تکریم‌ها به‌ویژه در سطح بانوان قرآنی کافی نیست، ادامه داد: باید دولتمردان برنامه‌های جدی برای افرادی که دارای سن پایین‌تر هستند و به عرصه قرآنی ورود پیدا می‌کنند، درنظر بگیرند که این برنامه‌ها را در مدارس و در سنین پایین‌تر انجام دهند.

توجه کم به قرآن 

وی با ابراز گلایه از اینکه در حال حاضر توجه به قرآن کمرنگ‌تر شده است، عنوان کرد: دولتمردان، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی بیشتر تلاش کنند تا زمینه انس با قرآن و جایگاهش این مهم فراهم شود و روز به روز شاهد بهتر شدن آن باشیم نه بدتر شدنش.

بلوکی در پاسخ این سؤال که حوزه‌های مغفول مانده در امور کشور برای ورود بهتر بانوان در آنها چیست؟ اظهار کرد: تشکل‌های قرآنی و یا دارالقرآن‌هایی در تمامی استان‌ها وجود دارند که خیلی تبحر، تخصص و علاقه‌ و به عبارت بهتر دلسوزی برای امور قرآنی ندارند، بلکه به‌دلیل درآمد ماهیانه، تعدادی از بچه‌ها را ثبت نام می‌کنند و سوره‌هایی را به آنها یاد می‌دهند که اینها به جای اینکه زمینه‌های تشویق آنها را فراهم کند به نونهالان بیشتر ضرر می‌زند. باید فعالیت و برنامه‌های این مراکز به‌گونه‌ای باشد تا افراد را علاقه‌مند به امور قرآنی کند و نه اینکه به مانند مهدکودک‌ها عمل کنند. لذا مسئولانی که این تشکل‌های قرآنی تحت نظارتشان است باید بازخورد این مراکز را ببینند و رصد کنند.

وی درخصوص بیان نقاط قوت و ضعف همایش بانوان قرآن‌پژوه، گفت: این همایش‌ باید در سطح گسترده برگزار شود به گونه‌ای که از هر قشری تجلیل شود و اگر فعالان قرآنی در مکان‌های دورافتاده‌اند به گونه‌ای آن‌ها را معرفی کنند.

بلوکی درباره محوریت چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه با موضوع قرآن و امام رضا(ع)، بیان کرد: این مصداق حدیث شریف پیامبر(ص) است که قرآن کتاب صامت خدا و اهل‌ بیت(ع) کتاب ناطق خدا هستند. این دو همدیگر را تکمیل می‌کنند و با هم هستند و هرگز از هم جدا نمی‌شوند و هم حکمت قرآن و هم حکمت اهل‌ بیت(ع) را بیان می‌کند.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر این فرمایش پیامبر اکرم(ص) تکرار این مسئله است که فهم قرآن به‌وسیله اهل‌ بیت(ع) ممکن است و اگر اهل‌ بیت(ع) را از قرآن حذف کنیم، فهم قرآن برای مردم آنگونه که باید امکان ندارد.

یادآور می‌شود، چهاردهمین همایش بین المللی بانوان قرآن‌پژوه 13 اسفندماه در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

captcha