ادبیات فارسی آئینه تمام‌نمای عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است
کد خبر: 3475219
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا:

ادبیات فارسی آئینه تمام‌نمای عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است

گروه اجتماعی: «عدالت‌خواهی» بحثی ذاتی است سرشت عدالت‌خواه انسان به طبع در ادبیات نیز نمایان شده و ادبیات فارسی آئینه تمام‌نمای عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است.‌

مهدی شریفیان، عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: اتحاد به ملتی اختصاص ندارد و از ابتدای تاریخ که اجتماع مدنی مردم صورت گرفته اتحاد بحث جدی در ایران بوده است

وی افزود: «عدالت‌خواهی» بحثی ذاتی است سرشت عدالت‌خواه انسان به طبع در ادبیات نیز نمایان شده و ادبیات فارسی آئینه تمام‌نمای عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است.

شریفیان ادامه داد: شاعرانی چون عنصری و رودکی که جز شاعران درباری محسوب می‌شوند در شعرهایشان ازحکمرانان خواهان رفتار عادلانه بودند و از مردم نیزمی‌خواستند با هم متحد باشند، در کتاب نصیحت الملوک غزالی به لحاظ دینی و اسلامی نصایح و مطالبی در دولت را به مردم معرفی می‌کند.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: بحث اتحاد و مبارزه با ظالم و ستمکار در ادبیات ریشه تاریخی دارد که در برخی، شاعران با آگاهی بیشتری صورت گرفته، در شاهنامه فردوسی اساس کتاب عدالت خواهی‌، ظلم ستیزی و هویت ملی مردم ایران است.

وی عنوان کرد: شخصیت‌های شاهنامه هر کدام نماد یک موضوع است به طور مثال کی خسرو نماد عدالت، ضحاک نماد ستم خواهی و کاوه نماد اتحاد و اتفاق ملی علیه ستمگری به نام ضحاک است که او را از تخت  به زیر بکشند، برهمین موضوع دلالت می کند.

شریفیان ادامه داد: در حوزه ادبیات عرفانی حافظ شاعری برجسته است که از ستمگران به بدی یاد می‌کند و مردم چنین حکومتی که افرادی عدالت خواه نیستند را قبول ندارند، حافظ پادشاهی یعقوب‌الدین را می‌نکوهید و زیر بار حکومت امیر بارز نمی‌رفت در یکی از غزلیاتش که شرح فعل و انفعالات جمعی از دولتمندان عهد اوست، می‌گوید:
دانی که چنگ وعود چه تقریرمی‌کنند            پنهان خورید باده که تعریز می‌کنند

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا ابراز کرد: یکی دیگر از شاعران عدالت‌خواه ناصر خسرو است که مبارزات طولانی در زمان خود داشته است و به دلیل مخالفتش و ناامنی منطقه خراسان به حالت تبعید زندگی می‌کرد.

وی عنوان کرد: در عصر مشروطیت بحث عدالت خواهی، مبارزه با ظلم ستیزی، حقوق شهروندی  و ...به شکل علمی‌تری مطرح شد و مطرح‌ترین شاعر مشروطه می‌توان به ملک‌الشعرای بهار اشاره کرد که در آن دوران می‌گوید: ایران و آزادی سخن گفتن خطاست،کار ایران با خداست.

شریفیان بیان کرد: شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، شاملو، جلال آل‌احمد نیز از شاعران معاصری هستند که اساس اشعار آنها عدالت است  و فهرست بکار رفته در شعر آنها نمود عینی عدالت و گاهی مبارزه با استعبداد و استعمار است.

وی ادامه داد: نویسندگان و شاعران مدرن نیز با استعمار در افتادند از جمله شفیعی کدکنی و اخوان ثالث هستند که در شعرهایشان به هر دو اصل مبارزه با استبداد و استعمار اشاره شده است، به طور معمول شاعری را نداریم که به مسائلی چون ظلم ستیزی و عدالت نپرداخته باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: اساس انقلاب اسلامی ایران نیز مبارزه با استبداد و استعمار بوده و بنیان‌گذار این انقلاب ملت را از استبداد که عامل اصلی عقب ماندگی بود نجات داد.

خبرنگار:عاطفه سهرابی‌نیا
captcha