دست‌خالی مؤسسه قرآنی را به ثمر رساندم
کد خبر: 3475230
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
مدیر مؤسسه ام‌الائمة المعصومین(ع) عنوان کرد:

دست‌خالی مؤسسه قرآنی را به ثمر رساندم

گروه چهره‌ها: یک بانوی فعال قرآنی اظهار کرد: همانطور که فعالیت‌های قرآنی بانوان روز به روز و سال به سال در حال رشد است حمایت مسئولان از این فعالیت‌ها نیز باید بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیده‌فاطمه حیدررابوکی از سن 14 سالگی دروس دینی و حوزوی را نزد اساتیدی همچون سرکار حاجیه‌خانم انصاری و سپس حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا و دکتر میرباقری فراگرفته است. وی از سال 72 با تأسیس مؤسسه ام‌الائمة المعصومین(ع)، فعالیت قرآنی را ادامه داده و شاگردان و بانوان فراوانی تحت نظر اساتید و مفسران بزرگ قرآن، تربیت کرده است که این شاگردان، هم‌اکنون در کسوت استادی در سایر مراکز در حال تدریس هستند. از وی به عنوان «فعال و پیشکسوت توانا و موفق قرآن کریم» تکریم به عمل می‌آید. نگاهی بیشتر به فعالیت این بانوی قرآنی خواهیم داشت؛

وی که به خانم تهرانی(نام فامیلی همسر) شهرت دارد، متولد 1325 در تهران است. خانم تهرانی، سال‌های سال، فعالیت مستمر در حوزه‌های تبلیغی ـ ترویجی و فعالیت‌های قرآنی ـ‌ فرهنگی برای جوانان داشته و طی بیش از سه دهه گذشته نیز با تأسیس مؤسسات قرآنی، در امر آموزش قرآن و آموزش موضوعاتی پیرامون سبک زندگی اسلامی، فعالیت خود را دنبال کرده است و همیشه بر آن بوده است تا در مؤسسه خود از برترین اساتید حوزه و دانشگاه بهره‌مند شود. توجه به برپایی و زنده نگه داشتن شعائر دینی و اهمیت دادن به مناسبت‌های مذهبی و ملی نیز در مؤسسه وی مشهود است.
سیده‌فاطمه حیدررابوکی از سال 72 با راه‌اندازی مؤسسات قرآنی در شهر تهران، ورودی جدی در امر آموزش قرآن داشته و هم‌اکنون مدیر مؤسسه «ام‌الائمة المعصومین(س)»، مؤسسه «خانم زهرا ام‌الائمه(س)» و مؤسسه «فرهنگی ـ هنری خانم زهرا ام‌الائمه(س)» است و این مؤسسات را که از سال 72 فعالیت دارند، سه سال پیش به ثبت رسانده است.

فعالیت‌های قرآنی بانوان، حمایت مسئولان را در پی داشته باشد 

تهرانی که اهم مباحث آموزشی در این مؤسسات را شامل روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، تفسیر، حفظ و آموزش مفاهیم قرآن می‌داند، عنوان می‌کند که پیش از راه‌اندازی مؤسسات قرآنی، سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی داشته است و ادامه می‌دهد: قبل از اینکه مؤسسات قرآنی خود را راه‌اندازی کنم در امور خیریه مشغول خدمت بودم و طی همکاری‌هایی که با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، حوزه‌های علمیه، بسیج، سپاه و... داشته‌ام به فعالیت‌های فرهنگی با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) و سبک زندگی اسلامی می‌پرداختم.

این بانوی فعال قرآنی که دارای سه فرزند پسر و یک فرزند دختر است، درباره ارتباط خانواده خود با قرآن می‌گوید: سه فرزند پسرم از فعالان قرآنی هستند؛ دخترم نیز در حوزه قرآنی فعالیت داشته و در اداره مؤسسه با من همکاری دارد.
وی تصریح می‌کند: البته قبل از دهه 70 مکان خاصی برای اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی و قرآنی خود نداشتم و باید متوسل به دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی مختلف می‌شدم تا مکان و امکانات لازم را در اختیار بنده بگذارند، اما بعد از مدتی که از نداشتن مکان ثابت، واقعا به تنگنا آمده بودم، تصمیم گرفتم محلی را برای این قبیل امور فراهم سازم و همین شد که خانه کلنگی را خریداری کرده و پس از نوسازی، مشغول به امور فرهنگی و قرآنی شدم؛ البته باید تأکید کنم که از هیچ‌گونه حمایت خاصی برای راه‌اندازی این مرکز استفاده نکرده‌ام.

تهرانی یادآور می‌شود: روزهای اول، بیشترین کاری که انجام می‌دادیم در حوزه فرهنگ‌سازی برای نسل جوان بود و سعی می‌کردیم با تبلیغاتی که داشتیم، گروه‌ گروه از جوانان را به سمت مؤسسه خود بکشانیم تا با شرکت در کلاس‌های این مؤسسه به سمت قرآن و مباحث دینی، سوق یابند.

وی با بیان اینکه سال‌های متمادی، اقدام به برگزاری کلاس‌هایی با محوریت سبک زندگی اسلامی برای جوانان و زوجین کرده‌ام، می‌گوید: این قبیل کلاس‌ها از حدود 10 سال پیش در این مؤسسه با حضور برترین اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می‌شد در حالی که در آن برهه زمانی کمتر از این مباحث در کشور مطرح می‌شد و می‌توانم چنین ادعا کنم که این مؤسسه از پیشتازان در تشکیل این قبیل کلاس‌ها بود. در این کلاس‌ها که از سراسر تهران مخاطب داشتیم، مباحثی شامل؛ حقوق و وظایف متقابل زوجین، انتخاب همسر، راه‌حل‌های ایجاد تفاهم بین همسران، ارتباط صمیمانه همسران، فرزندپروری و... بود که این کلاس‌ها در دو بخش ویژه دختران جوان و بانوان متأهل برگزار می‌شد. استقبال جوانان از این کلاس‌ها، واقعا چشم‌گیر بود.

فعالیت‌های قرآنی بانوان، حمایت مسئولان را در پی داشته باشد

این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه این کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را طی دهه‌های گذشته با کمترین شهریه برگزار کرده‌ است، عنوان می‌کند: طی این سال‌ها، تمام هزینه‌های مؤسسه را تأمین کردم و انتظار کمک و مساعدت هم نداشتم. مؤسسات ما بارها در بین مؤسسات و کانون‌های فرهنگی ـ هنری به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شد. در مواردی حتی شهریه نیز دریافت نمی‌شد. اما بسیاری از بانوان و دختران جوان هستند که برای همکاری با ما برای اداره این موسسه، اعلام آمادگی می‌کنند و واقعا هر کاری که از دستشان برمی‌آید، فروگذار نمی‌کنند؛ چرا که محیط بسیار دوستانه و صمیمی در اینجا حکم‌فرماست. اردوهای سیاحتی و زیارتی نیز برپا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از عواملی که موجب شد تا مؤسسه ما در تهران مطرح شود و جوانان زیادی از مناطق مختلف برای استفاده از کلاس‌های آموزشی به این مؤسسه بیایند، این بود که از بهترین اساتید بهره‌مند می‌شدیم و موضوعات مورد بحث در کلاس‌ها را نیز با حساسیت و ظرافت بالایی انتخاب می‌شد؛ بیشتر موضوعاتی که در این مؤسسه دنبال می‌کردیم، موضوعاتی بکر بود و البته اساتید حوزه و دانشگاه نیز طی این سال‌ها همکاری خوبی داشتند.

فعالیت‌های قرآنی بانوان، حمایت مسئولان را در پی داشته باشد 

این بانوی فعال قرآنی با اشاره به چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، عنوان می‌کند: همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه از این جهت که بانوان قرآنی در حوزه‌های مختلف را شناسایی و معرفی می‌کند بسیار خوب و قابل تقدیر است؛ بنده هرساله به همراه شاگردان خود در این همایش شرکت کرده و از برنامه‌های آن استفاده می‌کنم؛ معتقدم زمانی که دختران جوان در چنین همایشی شرکت می‌کنند، بیشتر تشویق می‌شوند تا در حوزه قرآنی فعالیت داشته باشند.

فعالیت‌های قرآنی بانوان، حمایت مسئولان را در پی داشته باشد 

وی با عنوان این مطلب که سال به سال بر تعداد بانوان قرآنی ایران و جهان اسلام افزوده می‌شود، می‌گوید: با توجه به رشد قابل توجه فعالیت‌های قرآنی در میان بانوان، جا دارد مسئولان نیز حمایت‌های ویژه‌ای از این فعالیت‌ها داشته باشند؛ نباید اجازه دهیم، وقت جوانان ما بیهوده تلف شود و باید با فراهم کردن زمینه و امکانات لازم، آنها را به سمت‌وسوی فعالیت‌های قرآنی سوق دهیم.
تهرانی از مسئولان قرآنی می‌خواهد که بودجه و امکانات بیشتری برای فعالیت‌های قرآنی بانوان اختصاص دهند و از مؤسسات و مراکز قرآنی بانوان حمایت‌های جدی‌تری داشته باشند تا بانوان نیز با انگیزه بیشتری در این مسیر گام بردارند.

captcha