همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ فرصتی برای ایجاد گروه‌های پژوهشی
کد خبر: 3475906
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه/ توسلی اظهار کرد:

همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ فرصتی برای ایجاد گروه‌های پژوهشی

گروه چهره‌ها: برگزیده چهاردهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه اظهار کرد: این همایش فرصتی برای آشنایی مشتاقان به پژوهش در معارف قرآنی است تا از کارهای فردی پا را فراتر گذاشته و پژوهش‌های جمعی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مونا توسلی، مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب دارد. برگزیده مسابقات قرآن در بخش تفسیر بوده و فعالیت پژوهشی متعدد در تولید برنامه‌های قرآنی رادیو در صدای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. تولید ده‌ها برنامه رادیویی با موضوعات قرآنی در کارنامه فعالیت‌هایش قابل مشاهده است و نیز حائز رتبه‌های برتر در این زمینه شده است. از وی به‌عنوان «مروج معارف قرآن کریم» تکریم به عمل می‌آید.

در ادامه بیشتر با وی آشنا خواهیم شد؛ توسلی، پژوهشگر و تهیه‌کننده رادیو قرآن، متولد 1361 در تهران است. این بانوی پژوهشگر قرآنی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در رشته زبان و ادبیات عرب در مقطع کارشناسی و در مقطع کارشناسی‌ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

وی که از کودکی علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی بوده و در همان سنین خردسالی به قرائت و حفظ قرآن می‌پرداخته است در فعالیت‌های قرآنی مدرسه حضور فعالی داشته و فعالیت‌های قرآنی دوران نوجوانی‌اش زمینه را برای تحصیل وی در رشته زبان و ادبیات عرب مهیا کرد.

توسلی با بیان اینکه زبان ادبیات عرب همان زبان قرآن است، می‌گوید: در دانشگاه به مباحث تفسیر قرآن علاقه‌مند و یکسال نیز برگزیده رشته تفسیر مسابقات دانشجویی شدم، همین مسئله مقدمه‌ای برای استمرار فعالیت‌های قرآنی‌ام در دانشگاه شد. پایان‌نامه‌ام نیز با موضوع «جلوه‌های بدیع در خطبه‌های نهج‌البلاغه» بود و به این دلیل که نهج‌البلاغه به قرآن نزدیک است، دوست داشتم در این حوزه کاری انجام دهم.

شنبه/// تهیه هبرنامه‌های رادیویی در هر سطحی  با پژوهشی کامل

وی با بیان اینکه مقالاتی نیز با موضوع «بلاغت در قرآن» و «بلاغت در نهج‌البلاغه» تألیف کرده‌ام، عنوان می‌کند: پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به مدت یکسال به‌عنوان پژوهشگر در دفتر مطالعات قرآنی دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت کردم و طی این یک سال کارهای پژوهشی زیادی در حوزه قرآن انجام دادم و نشریه‌های الکترونیکی نیز ویژه دانشجویان منتشر ‌کردم.

این بانوی پژوهشگر قرآنی که از سال 87 فعالیت خود را در رادیو قرآن آغاز کرده و هم‌اکنون نیز جزو سردبیران و تهیه‌کنندگان این شبکه رادیویی است، می‌گوید: در ابتدای ورود به رادیو قرآن با گروه تفسیر همکاری می‌کردم و طی این سال‌ها همواره تلاش کردم، برنامه‌هایی که در این شبکه رادیویی تولید می‌کنم با پشتوانه پژوهشی باشد و این موضوع برای بنده اهمیت ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه اظهار می‌کند: برگزاری چنین همایش‌هایی در جهت ارتقای فعالیت‌های قرآنی بانوان بسیار اثرگذار است و این همایش موجب می‌شود تا بانوان قرآنی پس از معرفی در همایش، فعالیت‌های قرآنی خود را که پیش از این شاید انفرادی دنبال می‌کردند از این پس به صورت گروهی نیز انجام دهند و طی تعاملاتی که بین بانوان قرآنی به وجود می‌آید از مشورت و تجربیات یکدیگر در پیش‌برد فعالیت‌های قرآنی بیشتر استفاده کنند.

توسلی ادامه می‌دهد: اگر این را مبنا قرار دهیم که ترویج قرآن یکی از برنامه‌های اصلی ماست، بحث ترویج قرآن را می‌توانیم از راه‌های گوناگون از جمله؛ تلاوت قرآن، پرورش قاریان و حافظان، تدبر در قرآن و... انجام دهیم؛ همانطور که همایش بانوان قرآن‌پژوه نیز هرساله بانوان را در تمامی عرصه‌های قرآنی مورد توجه قرار داده و از بانوان فعال در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، هنری و... با محوریت قرآن کریم تجلیل می‌کند.

شنبه/// تهیه هبرنامه‌های رادیویی در هر سطحی  با پژوهشی کامل

توسلی در ادامه می‌گوید: جای خرسندی است که همایش بانوان قرآن‌پژوه هرساله به منظور معرفی تعدادی از بانوان فعال قرآنی برگزار می‌شود، اما خوب است که پس از برگزاری همایش، ارتباط با بانوان قرآنی قطع نشود و بانوانی که هرساله تجلیل می‌شوند، نشست‌هایی به صورت سالانه یا فصلی داشته باشند تا از طریق این گردهمایی‌ها، تبادل اندیشه نیز صورت بگیرد و اینطور نباشد که در همایش یک جایزه به بانوان داده شود و بعد از همایش همه چیز فراموش شود؛ هدف همایش هم قطعاً این نیست.

تهیه‌کننده رادیو قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «قرآن و امام رضا(ع)» که محوریت چهاردهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه است، اظهار می‌کند: ما اعتقاد داریم که قرآن، بدون اهل بیت(ع) نمی‌شود و یک پیوند ناگسستنی بین این دو برقرار است و اینکه همایش بانوان قرآن‌پژوه نیز با محوریت قرآن و امام رضا(ع) برگزار می‌شود، بسیار ارزشمند است.

توسلی ادامه می‌دهد: برای اثرگذاری بیشتر همایش، پیرامون محوریت آن، بهتر است، بروشورها و کتابچه‌هایی آماده شود و این بروشورها در روز همایش بین بانوان قرآنی توزیع شود. همچنین خوب است یک‌سری از احادیث امام رضا(ع) که مستندات قرآنی دارد و روایت‌هایی از امام رضا(ع) که آیه قرآن را توضیح می‌دهد، استخراج و ترجمه شود و در اختیار بانوان قرآنی کشورمان و بانوان جهان اسلام که در این همایش حضور دارند، قرار گیرد تا بانوان نیز شناخت بیشتری نسبت به امام رضا(ع) و ارتباط ایشان با قرآن پیدا کنند.

وی در پایان می‌گوید: حدیثی از امام رضا(ع) داریم که ایشان می‌فرمایند: خداوند رحمت کند، کسی را که امر ما را زنده کند، از ایشان می‌پرسند امر شما چیست؟ که امام رضا(ع) می‌فرمایند: کسی که علوم ما را فرابگیرد و آن را به مردم بیاموزد، امر ما را زنده کرده است و اگر مردم از سخنان زیبای ما آگاه شوند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد. در این همایش نیز باید بانوان را با سخنان زیبای امام رضا(ع) آشنا ساخت.

یادآوری می‌شود، چهاردهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه طی 13 اسفندماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha