مسجد کرامت؛ منشأ فکری در تاریخ خراسان/ مکانی که پیش از انقلاب دارای مکتب ایدئولوژی بود
کد خبر: 3482450
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

مسجد کرامت؛ منشأ فکری در تاریخ خراسان/ مکانی که پیش از انقلاب دارای مکتب ایدئولوژی بود

گروه اندیشه: مسجد کرامت در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان یک مکتب دارای ایدئولوژی مطرح بود؛ در این مسجد سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب را در میان طلاب و دانشجویان تکثیر می‌کردند لذا به عنوان یک منشأ فکری در تاریخ خراسان جای دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌ا‌لاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی کشور صبح امروز، پنجشنبه 20 اسفندماه در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در تالار قدس حرم رضوی ابراز کرد: سه عنصر در پیروزی انقلاب اسلامی از جمله عوامل اصلی تحول بزرگ محسوب می‌شد که توازن قوا را در جهان به هم زد و آن سه عنصر ایدئولوژی، رهبری و مردم بودند.
رهبری داهیانه مکتب تشیع؛ راه عبور از مصائب تاریخی
وی افزود: مکتب تشیع، به عنوان یک مکتب اعتقادی، آرمان‌گرایی و عدالت‌خواه همواره در طول تاریخ با ایدئولوژی‌های حاکم در آمیخته و به چالش کشیده است؛ رهبری به عنوان عنصر دوم، اساس این ایدئولوژی و مکتب تشیع قرار دارد به گونه‌ای که عملکرد امام معصوم در عرض 250 سال، نشان از رهبری داهیانه بود که تاریخ را متحول کرد.
حجت‌ا‌لاسلام حسینیان با بیان اینکه امام مهدی(عج) مکتب تشیع را با سه نفر آغاز کرد، بعد از غیبت کبری با همه دشواری‌ها، رهبری شیعه را از مصائب و سختی‌ها عبور داد و تقریباً از آغاز غیبت کبری 10 حکومت قدرتمند شیعی، زمام امور را در دست گرفتند از جمله علویان در شمال ایران، آل بویه در مرکز، همدانیان در شمال عراق، امان زیدیه در یمن و فاطمیون در مصر بودند.
وی بیان کرد: بعد از غیبت کبری نیز این رهبری به عنوان مرجعیت شیعه، او را از سنگلاخ‌های راه عبور داد، هر اتفاق ریشه برکنی بر جان تشیع افتاد، مرجعیت شیعی  بهترین راهنمایی و امامت را در پیش گرفت؛ به عنوان نمونه وقتی سلجوقیان به «شیعیان کرخ» حمله کردند و کتابخانه علامه شیخ طوسی را به آتش کشیدند، این شیخ بزرگ با تیزبینی، حوزه علمیه تشیع را به شهر نجف عراق منتقل کرد که دارای عمری هزار ساله در تأثیرگذاری جهان تشیع است.
دو کتاب در مسیر حفظ یک میراث
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی کشور با برشمردن علمای اثرگذار دیگری همچون علامه علی، ملامحمد بیشکک، شیخ تستری‌خراسانی، آیت‌الله میرزای شیرازی، آیت‌الله کلباسی در تغییر مسیر تاریخ کشورمان به سمت انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما امروز با رونمایی از دو کتاب اسناد انقلاب اسلامی در جهت حفظ و تقویت این میراث ارزشمند حرکت می‌کنیم.
وی با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی مشهد و نقش مسجد کرامت در آن تحولات، اضافه کرد: مسجد کرامت در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان یک مکتب دارای ایدئولوژی مطرح بود؛ در این مسجد سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب را در میان طلاب و دانشجویان تکثیر می‌کردند لذا به عنوان یک منشأ فکری در تاریخ خراسان جای دارد.
captcha