همایش تجلیل از مدیران برتر کانون‌های مساجد کشور برگزار شد/ رونمایی از دو کتاب در حوزه تاریخ مشهد
کد خبر: 3482470
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷

همایش تجلیل از مدیران برتر کانون‌های مساجد کشور برگزار شد/ رونمایی از دو کتاب در حوزه تاریخ مشهد

گروه هنر: همایش تجلیل از مدیران برتر کانون‌های مساجد کشور در جمع مسئولان استانی و کشوری با رونمایی از دو کتاب «انقلاب اسلامی در مشهد» و «مشهد، ‌از مقاومت تا پیروزی» امروز در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، با حضور مدیران عالی استانی و کشوری از صبح امروز، پنجشنبه 20 اسفندماه، در سالن قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد.
این همایش سالیانه با عنوان «همایش همدلی»، با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط حسین‌نژاد، قاری منتخب کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی آغاز شد و با سخنرانی محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، حجت‌ا‌لاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی کشور، محمدحسین عبداللهی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، دبیر شورای حوزه علمیه خراسان و امام جمعه موقت مشهد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، سیدسعید سرابی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه یافت.
همچنین در این مراسم، جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی از جمله  حسین اکبری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، یوسف امینی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نیز خانواده‌های شهیدان حجج‌الاسلام سیدمجتبی نواب‌صفوی و شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد حضور داشتند.
در خارج از مسجد به دنبال خدا نگردیم
در ابتدا محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه هیچ جایی به جز مسجد نمی‌تواند موجب این‌گونه شناخت‌ها بشود، اظهار کرد: خود حضرت حق فرموده، قرآن و عترت را برای بشر فرستادم و خودم آن را حفظ می‌کنم؛ اتفاق انواع جنگ‌ها و دشمنی‌ها در طول تاریخ مانند حملات مغول، جنگ‌های صلیبی و یا جنگ‌های نیابتی امروز در منطقه و ... نتوانست این دو اصل را از اسلام بگیرد.
وی عنوان کرد: اگر ما در خارج از مسجد به دنبال تعریف دین و خدا برویم، همانی می‌شود که امروز در غرب و نابودی اندیشه‌های لیبرالیسم و کمونیسیم  شاهد آن هستیم، اینکه انسان را هدف شناخت عالم قرار می‌دهند؛ در مقابل مسجد، تنها مکانی است که مفهوم دین را کامل بیان می‌کند و سایر کانون‌ها، دین را ناقص و محدود معرفی می‌کنند.
مکتب تشیع؛ مکتبی صاحب ایدئولوژی و رهبری
حجت‌ا‌لاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: مکتب تشیع، به عنوان یک مکتب اعتقادی، آرمان‌گرایی و عدالت‌خواه همواره در طول تاریخ با ایدئولوژی‌های حاکم درآویخته و به چالش کشیده است؛ رهبری به عنوان عنصر دوم، اساس این ایدئولوژی و مکتب تشیع قرار دارد، عملکرد امام معصوم در عرض 250 سال، نشان از رهبری داهیانه بود که تاریخ را متحول کرد.
وی با بیان اینکه امام مهدی(عج) مکتب تشیع را با سه نفر آغاز کرد، بعد از غیبت کبری با همه دشواری‌ها، رهبری، شیعه را از مصائب و سختی‌ها عبور داد و تقریباً از آغاز غیبت کبری 10 حکومت قدرتمند شیعی، زمام امور را در دست گرفتند از جمله علویان در شمال ایران، آل بویه در مرکز، همدانیان در شمال عراق، امان زیدیه در یمن و فاطمیون در مصر بودند.
جایگزینی فرهنگ منحط غرب به جای فرهنگ اسلامی
در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان و امام جمعه موقت مشهد با تاکید بر این مطلب که مکتب تشیع اعلام می‌کند که در هر شرایطی قدرت قبضه کردن این ذهنیت را داراست، اضافه کرد: افزایش مصادیق این تغییر ذهنیت و جایگزینی فرهنگ منحط غرب را در تاخیر در فرزندآوری، افزایش سن ازدواج، سقط جنین، طلاق، فرزند نامشروع، زندگی غیرمشروع زوجین، کاهش باروری، اعتیاد، شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: هنر ما در حوزه‌های علمیه این است که این ذهنیت قابل قبول انقلاب اسلامی را حفظ و تقویت کنیم که امام خمینی(ره) اصول آن را خوب تدوین کردند، اما مسئله امروز ما این است که چقدر قادر هستیم بر اساس این اصول به تربیت انسان بپردازیم؛ تربیت انسان‌های شاخصی همچون شهید سیدعبدالکریم هاشمی‎نژاد، آیت‌الله عباس واعظ طبسی، سیدحسن نصرالله، سردار قاسم سلیمانی که تنها نمونه‌هایی از این نوع تربیت به شمار می‌روند.
فعالیت دو هزار کانون در خراسان رضوی
همچنین محمدحسین عبداللهی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی در بخش دیگری از این برنامه سراسری با تاکید بر اینکه تقویت این کانون‌ها، بی‌شک موجب تقویت پایه‌های اقتدار نظام اسلامی خواهد شد، ادامه داد: در استان بالغ بر هزار و 659 کانون فعالیت می‌کنند و در کشور نیز 22 هزار کانون فرهنگی و هنری فعال در اختیار داریم که باید برای جوانان آن‌ها را باز و فعال بگذاریم.
وی با اعلام اینکه هزار و دو کانون فعال روستایی نیز در استان در اختیار داریم، اضافه کرد: به دلیل سختی کار در این کانون‌ها باید به آن‌ها توجه و کمک بیشتری بکنیم تا رشد کرده و آسیب نبینند؛ همچنین در سال 94، در 27 مصلی نماز جمعه، 22 دانشگاه استان کانون تاسیس شده، 29 کانون تخصصی، 16 مرکز خانه فرهنگ دیجیتال و هزار و 200 کتابخانه در مسجد نیز راه‌اندازی شده است.
مساجد، نقطه مغفول فعالیت‌های 30 ساله
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: شاید مهم‌ترین کانونی که باید روی آن تمرکز می‌کردیم و متاسفانه در این زمنیه کوتاهی‌های کمی و کیفی صورت گرفته است، مساجد هستند.
وی با ابراز تاسف از برور چالش جدی در زمینه رشد نامتناسب مساجد در مناطق توسعه‌یافته شهرها ابراز کرد: مسئولان طراحی توسعه شهری باید بر اساس نیاز منطقه‌ای ادامه مسیر داده و به تغییر و تحول بنیادین در خصوص ساخت مساجد دست یزنیم.
تصحیح نگاه حداقلی به مساجد
حجت‌الاسلام پژمان‌فر با آوردن مثالی از شهرک مهرگان فاز دو مشهد ادامه داد: این بخش با جمعیتی چند ده هزار نفر حتی یک مسجد ندارد که به دنبال رفع مشکلات قانونی هستیم؛ از دیگر تحولاتی که با در نگاه به مساجد صورت بگیرد، در حوزه نرم‌افزاری و تصیح نگاه حداقلی به ایجاد نمارخانه است که باید توسعه یابد.
وی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور همه فعالیت‌های ورزشی،‌ هنری، فرهنگی و معنوی برای تمام سنین و اقشار در محلات قرار بگیرد، تصریح کرد: بسیاری از معضلات امروز ما با ایجاد این‌گونه پایگاه‌ها حل خواهد شد زیرا فضای مسجد، ‌سلامت رفتاری و رشد جامعه را موجب می شود بنابراین به دنبال تصویب و اجرای طرح مساجد به عنوان یک طرح محوری در مجلس هستیم.
در ادامه برنامه، سیدسعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: اداره کل ارشاد در راستای برنامه پنجم توسعه، به سطح تعیین شده که رشد 20 درصدی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در استان بوده، رسیده است.  
وی با تاکید بر توجه بیشتر کانون‎های مساجد روستاها و حاشیه‌های شهر که مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، افزود: توجه به عرصه‌های جدید مانند ایجاد پایگاه‌های کانون‌های مساجد در فضای مجازی در این زمینه از جمله افق‌های پیش روی ماست.
در پایان این مراسم، از دو کتاب «انقلاب اسلامی در مشهد» نوشته غلامرضا جلالی و نیز «مشهد، ‌از مقاومت تا پیروزی» به همت جمعی از نویسندگان خراسان رضوی رونمایی شد و از نویسندگان مزبور، جانباز و زندان سیاسی احمدی و نیز خانواده‌های شهیدان حجج‌الاسلام سیدمجتبی نواب‌صفوی و شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد با تقدیم لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد؛ همچنین طی این مراسم از هشت نفر از مدیران برتر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از میان 154 مدیر موفق این کانون‎ها تقدیر شد.
captcha