وی با بیان اینکه جهاد مستمر امیرالمؤمنین علی (ع) در طول قریب پنج سال حكومت با ناكثین و قاسطین و مارقین در ابعاد گوناگون نظامى و سیاسى و فرهنگى و اجتماعى و اخلاقى و اعتقادى وتربیتى و اقتصادى، جزء درخشانترین و آموزندهترین ابعاد زندگانى و سیره و سنت آن حضرت بوده است، تصریح کرد: مسأله حفظ بیتالمال و دقت و احتیاط در مصرف آن، در حکومت امیرالمومنین اهمیت ویژهاى داشته است.
حجتالاسلام طالبی تصریح کرد: دقت و احتیاط آن حضرت در هزینه كردن بیتالمال، از عبرتانگیزترین امور در زندگى آن بزرگوار به شمار مىآید و به قدری در این مسئاه دقت نظر داشتند که حتی در قلم و کاغذ بیتالمال نیز رعایت حق را داشتند.
وی با اشاره به نقل قولی از حضرت صادق (ع) تاکید کرد: «عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع كَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ أَدِقُّوا أَقْلَامَكُمْ وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ- وَ احْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعَانِي وَ إِيَّاكُمْ وَ الْإِكْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِينَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَار»؛ »نوک قلمهاى خود را تیز كنید و بین سطرهاى نوشته، زیاد فاصله نیندازید، حرفهاى زیادى را حذف كنید و روى كاغذ نیاورید و به بیان اصل معنى بپردازید و لفّاظى نكنید و از زیاده روى در مصرف بپرهیزید زیرا، بیتالمال مسلمانان، تحمل این گونه ضررها را ندارد».
امام جمعه قیدار با بیان اینکه طبق برخى از روایات، مولا على (ع) پس از تقسیم بیتالمال، محل را آب و جارو مىزد و خطاب به پولهای زرد و سفید، مىگفت: «یا صفراء! غُرّی غیری یا بیضاء! غُرّی غیری»؛ «ای دینارهای زرد و درهمهای سفید! جز مرا فریب دهید»، خاطرنشان کرد: آنچه از بیتالمال به غارت رفته بود در آغاز حكومت به بیتالمال بازگرداند و اعلام فرمود: «ألا إنّ كلّ قطیعة اقطعها عثمان وكلَ مال اعطاه من مال الله فهو مردود فى بیتالمال فانّ الحقّ القدیم لایبطله شئ»؛ « آگاه باشید هر قطعه زمینى كه عثمان بدون خراج داده و هر مالى كه از مال خدا بخشیده به بیتالمال باز مىگردد، زیرا حق قدیم و گذشته را چیزى باطل نمىكند»
حجتالسلام طالبی با اشاره به فرمان امیرالمومنان خطاب به مالک اشتر گفت: آن بزرگوار در فرمان به مالک اشتر مىفرماید: «و ابْعَثِ العیونَ من أهل الصدق و الوفاء علیهم»؛ «با فرستادن مأموران مخفى كه اهل صدق و راستى و وفا باشند كارهاى آنان را زیر نظر بگیر»؛ زیرا بازرسى نهانى در كارشان، آنان را به رعایت امانت و ملاطفت با مردم وادار مىسازد. و با دقت فراوان، مواظب اَعوان و انصار و كارگزاران خود باش و اعمال ایشان را تحت نظر داشته باش و چنانچه یكى از آنان، دست به خیانتى زدند و مأموران مخفى تو، به طور جمعى آنرا تأیید كردند، باید كه به آن اكتفا كنى و بدون تأخیر، خیانتكار را كیفر دهى و به مقدار خیانتى كه انجام داده است او را كیفر نمایى، آنگاه وى را در مقام خوارى و مذلت بنشان و داغ خیانت بر پیشانى او بگذار و طوق رسوایى بر گردنش بیفكن!»
وی افزود: از نمونه موارد قاطعیت على (ع) درباره كارگزاران، این است که وقتى امام على (ع) خیانت ابنهَرمَه، مأمور بازار اهواز را دریافت، به رفاعه چنین نوشت: هنگامى كه نامهام را خواندى، ابنهرمه را از بازار بركنار كن و او را بهخاطر [حقوق] مردم از كار، باز دار و سپس زندانى و خبر آنرا اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ كن. درباره ابنهرمه، غفلت یا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاک شوى و من هم تو را به بدترین شیوه بركنار خواهم كرد. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بیرون بیاور و 35 تازیانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكایت كرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابنهرمه آنرا پرداخت كن.
حجتالاسلام طالبی تاکید کرد: با الگو قرار دادن سیره و منش مولای متقیان، علی (ع) میتوانیم سعادت دنیوی و اخروی را برای خود به ارمغان بیاوریم و شبشهادت این امام همام بهترین فرصت برای تجدید میثاق با آرمانهای الهی او میتوان باشد.