به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجتالاسلام حسن دیرباز، سخنران دهه اول محرم حسینیه اعظم زنجان شامگاه دیروز دوشنبه 12 مهرماه در جمع عزاداران حسینی با اشاره به مطرح شدن سئوالات مربوط به اینکه طبق آیات قرآن انداختن خود در هلاکت منع شده است، اظهار کرد: امام حسین (ع) برای این واقعه آماده شده بود، کما اینکه زمین مورد نظر را خریده و سپس بخشیده است که نتیجه اخلاقی آن رعایت حق و حقوق مردم است.
وی به طرح سؤال دیگری در مورد اطلاع سیدالشهدا در مورد شهادت خود در کربلا اشاره و افزود: بر اساس آیات الهی خدا غیب را میداند و به پیامبران و اولیای خود نیز این موهبت را عطا کرده است که طبق بسیاری از نقل قولهای معتبر پیامبر اسلام هم همواره و هر جا امام حسین (ع) را میدید، میبوسید و میگفت که جای شمشیرها را میبوسم که میتوان نتیجه گفت امام حسین (ع) از واقعه عاشورا خبر داشت.
وی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) باید شهید میشد تا دین باقی بماند، پس خون امام هدر نرفته، بلکه منجر به پایداری دین شده است که معنی آن با هلاکت فرق میکند، گفت: اگر غدیر زنده نگه داشته میشد محرم پیش نمیآمد، بنابراین زنان و بچهها در کربلا آمدند تا پیام واقعه را ابلاغ کنند اگر نبودند آنها، کربلا در کربلا میماند.
حجتالاسلام دیرباز افراط و تفریط را از دیگر شبهات مطرح شده در مورد واقعه کربلا عنوان و تصریح کرد: هر قیامی یک قیام فرهنگی، سیاسی، عبادی و اجتماعی است، بنابراین کسی که برای سیدالشهدا گریه میکند با این امام که مظهر خوبیها است، آشتی میکند. سیدالشهدا در کربلا همه تلاش خود را برای نجات افراد کرد، که نتیجه آن ایجاد محبت به خوبیها در دل افراد است چرا که امام حسین (ع) برای پیروزی تلاش نمیکرد بلکه برای هدایت تلاش میکرد.
وی با تاکید بر رعایت توازن در عزاداری سیدالشهدا گفت: در این مورد باید بین سیاست و عبادت توزان برقرار باشد تا بتوان پیامهای آن را ترویج کرد و باید دانست طبق روایات متعدد گریه بر سیدالشهدا موجب نرمی دل شده و فطرت انسانی را حفظ میکند.