کد خبر: 3553301
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
موحدی‌فر عنوان کرد:

ظهور منجی؛ پاسخی به عدالت‌خواهی فطری بشر

گروه معارف: کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: هر انسانی جدای از هر قومیت و ملیتی که دارد میل درونی به عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری دارد و وقتی این حس فردی درون نوع بشر وجود دارد یعنی وجود خارجی برای تحقق این خواسته باطنی وجود دارد که ظهور منجی پاسخ به این خواسته فطری نوع بشر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام محمود موحدی‌فر، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم ظهر امروز دوشنبه 22 آذرماه در سلسله نشست‌های تخصصی مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان در دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرای زنجان برگزار شده بود، اظهار کرد: اعتقاد به وجود منجی و موعود یک باور همگانی و در میان همه انسان‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نام‌های مختلفی برای موعود در ادیان مختلف عنوان شده که از آن جمله مهدی در اسلام، مسیح در مسیحیت، ماشیه در یهود و سوشیانس در زرتشت، نام منجی آخرالزمان عنوان شده است، تصریح کرد: علت اختلاف اسامی منجی به دلیل وجود زبان‌های مختلف در ادیان و اقوام بشری در طول تاریخ بوده است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه هر انسانی جدای از هر قومیت و ملیتی که دارد میل درونی به عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری دارد، تاکید کرد: وقتی این حس فردی درون نوع بشر وجود دارد یعنی وجود خارجی برای تحقق این خواسته باطنی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موحدی‌فر با اشاره به اینکه به دو دلیل می‌توان اذعان کرد که منجی همه ادیان یک نفر است، خاطرنشان کرد: علت اختلاف اسامی منجی در ادیان مختلف به دلیل تفاوت‌های زبانی مردم در جای جای کره زمین و ادیان مختلف است وگرنه با استناد ویژگی‌هایی که برای منجی عنوان شده می‌توان تاکید کرد که موعود آخرالزمان یک شخص است.

وی با اشاره به نشانه‌های ذکر شده برای موعود، افزود: همه ادیان منجی را فردی پیامبرزاده عنوان کرده‌اند، این منجی رهبری آسمانی است که از سوی خداوند مشخص شده است، این رهبر الهی رسالت جهانی فارغ از ملیت‌گرایی دارد و مهمترین ماموریت منجی، عدالت‌گستری بر روی زمین است.

حجت‌الاسلام موحدی‌فر با تاکید بر اینکه هیچ اختلافی در اصل موضوع مهدویت میان شیعه و سنی وجود ندارد، تصریح کرد: شیعه و سنی بر اساس آیات قرآن و روایت پیامبر (ص) و معصومین (ع) متفق‌القول بر این اعتقاد هستند که جهان و بشریت به سر منزل مقصود نخواهد رسید مگر اینکه مردی از تبار رسول خدا (ص) و همنام با پیامبر اکرم که مشهور به مهدی است در آخر الزمان ظهور و جامعه بشری را به سر منزل مقصود می‌رساند.

وی در خصوص چرائی علت ظهور منجی گفت: برای تبئین این موضوع باید نگاهی به وضعیت جهان در آستانه ظهور داشته باشیم که امام زمان ظهور می‌کند تا انقلابی در وضعیت جهان رقم بزند که در روایات متعدد وضعیت جهان در این زمان، جهانی پر از ظلم و ستم است و جنگ و خونریزی بیداد کرده و علی‌رغم همه پیشرفت‌های علمی و صنعتی فقر و ناداری و گرسنگی برطرف نشده است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم با تاکید بر اینکه زمان ظهور به طور حتم مشخص نشده است و طبق روایات هر کس زمان دقیق ظهور را بیان کند، قطعا کذب گفته، خاطرنشان کرد: پنج نشانه به عنوان علائم حتمی ظهور در روایات ذکر شده که شامل خروج سفیانی، خسف بیداء، خروج یمانی، صیحه آسمانی و کشته شدن نفس زکیه هستند.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم در توضیح این علائم گفت: طبق روایات صیحه آسمانی در شب 23 رمضان منتهی با سال ظهور است که در آن جبرئیل همه مردم را دعوت به پیروی از امام زمان (عج) می‌کند و همه مردم با هر زبان و قومیتی این ندا را درک کرده و متوجه می‌شوند.

وی در خصوص کشته شدن نفس زکیه تصریح کرد: وی نوجوانی از اولاد امام حسن مجبتی (ع) است که در کنار مکه مردم را دعوت به مهدی موعود می‌کند، توسط نیروهای عربستان دستگیر و در کنار خانه خدا کشته می‌شود و 15 روز پس از این واقعه مهدی (عج) ظهور خواهد کرد.

حجت‌الاسلام موحدی فر در خصوص نشانه‌های غیرحتمی ظهور تصریح کرد: از نشانه‌های غیرحتمی می‌توان به پر شدن زمین از جور و فساد، افزایش مرگ در نتیجه جنگ و شیوع بیماری‌های لاعلاج، عدم پای‌بندی قلبی به دین و ادعای ظاهری به دین‌داری، گسسته شدن محبت خویشاوندی، کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را نام برد.

captcha