باید عینک جنسیتی را از روی چشم ها برداشت
کد خبر: 3571982
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴

باید عینک جنسیتی را از روی چشم ها برداشت

گروه اجتماعی: یک مدرس دانشگاه عنوان کرد: باید عینک جنسیتی را از چشم ها برداشت به طوریکه باید این دو آفریده خالق حکیم بر اساس توانمندی‌ها و فطرت خاص خود در کنار هم قرار گیرند و همیار هم باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اعظم خطیبی مدرس دانشگاه، دوشنبه 18 بهمن ماه در نشست تخصصی منزلت زن، تحکیم بنیاد خانواده و سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم روز که مورد سوال بسیاری از مردم نیز است حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام است، همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و همانا برترین شما نزد خداوند، پرهیزگار ترین شماست» طبق این آیه نگاه خداوند به زن و مرد نگاه جنسیتی نیست بلکه آنچه این دو را از یکدگز تفکیک می‌کند تقوای آنها است.
وی با بیان اینکه ریشه‌های انقلاب صنعتی به بانوان باز می‌گردد، اضافه کرد: جامعه قرون وسطی زن را یک مصیبت و بدبختی قلمداد می‌کرد و ارزش او را کمتر از یک حیوان می‌دانست اما مهمترین انقلاب بشر که همان صنعت کشاورزی است توسط زنان انجام پذیرفت.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: پس از سال هزار و 900، جنبش‌های اولیه زنان جهت دفاع از حقوق کاری خود آغاز می‌شود اما از آنجا که مورد توجه قرار نمی‌گیرد به انحراف کشیده شده و بسیاری از رفتار‌های نادرست و روابط نامشروع شکل می‌گیرد این در حالیست که باید این گونه رفتار‌ها نظارت و مدیریت شود.
وی گفت: اسلام عالی ترین دیدگاه را نسبت به زن دارد و امام خمینی(ره) نیز می‌فرماید: «زن عامل تحقق آمال بشر است و کسی است که مرد از دامان او به معجراج می‌رسد» لذا باید زن و مرد همواره همیار هم باشند نه رقیب یکدیگر، باید عینک جنسیتی را از چشمان برداشت و باید این دو آفریده خالق حکیم بر اساس توانمندی‌ها و فطرت خاص خود در کنار هم قرار گیرند و همیار یکدیگر باشند که اگر اینگونه شود اثرات سازنده‌ای در سطح خانواده، جامعه و حتی جهان خواهد داشت.
خطیبی ابراز کرد: یکی از نشانه‌های بارز حضور زن و مرد در کنار یکدیگر بدون در نظر داشتن جنسیت آنها، مناسک حج است که این دو در کنار هم قرار دارند و آنچه مهم است تقوا و طلب خشنودی خداوند است، زن همانند مرد در ارث، کسب و کار، معامله، تعلیم و تربیت مستقل است اما تنها در جهاد و جنگ به علت وظایف خطیر او و ویژگی‌های ذاتی و فطری او از مردان جداست و وظیفه‌ای بر گردن ندارد، به نظر بنده، رابطه زن و مرد رابطه تضاربی است زن مکمل مرد و مرد مکمل زن است و هر دو باعث افزایش توان یکدیگر می‌شوند.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: مرد‌ها عقلانی و زنان احساسی هستند و این دو مهمترین عاملی است که باعث تشکیل یک خانواده می‌شود، همچنین به دلیل فیزیولوژی خاص زن و مرد کارکرد هریک نیز مختص خود اوست، مهارت و تخصص هر کدام نیز متناسب با جنس اوست اما باید این نکته را در نظر داشت که زن تا زمانی می‌تواند در محیط خارج از منزل به کار و فعالیت مشغول باشد که وظیفه مادری و همسری او تحت الشعاع قرار نگیرد.
وی عنوان کرد: مراجع و علمای اهل دین، باید در این خصوص فتوایی را تعریف و صادر کنند تا زنان بدانند در کجا و با چه شرایط می‌توانند کار کنند، همچنین گفتن این نکات بیشتر برای خانواده‌هایی است که شاید نسبت به اینگونه مسائل آگاهی کافی ندارند و یا به سادگی از کنار چنین مسائل مهمی عبور می‌کنند.
خطیبی اظهار کرد: در زمان حکومت پهلوی سه دسته زن مشاهده می شد، دسته اول، زنان بی بند بار و غرب زده، زنان خانه نشین که از هر مسئولیتی شانه خالی می‌کردند و دسته سوم، زنان متدینی که برای دفاع از ارزش‌های والای خود در جامعه آن زمان حضور یافتند و از هیچ چیز نهراسیدند، پیروزی انقلاب دستاورد‌های فراوانی برای زنان داشت که یکی از مهمترین آنها تأمین امنیت جنسی برای زنان در محل کار بود.
این مدرس دانشگاه اشاره‌ای نیز به افزایش آمار طلاق داشت و افزود: علت افزایش آمار طلاق، نشان از آن دارد که متأسفانه منیت در فرزندان به خوبی تقویت شده است، پدر و مادر الگوی بارزی برای فرزندان خود هستند از این رو بسیاری از رفتار‌های نادرست فرزندان از والدین نشأت می‌گیرد.
وی عنوان کرد: مهمترین الگو برای زنان بر اساس سخن گوهر بار امام(ره)، «حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و مریم مقدس است» زنان والایی که همواره دوشا دوش همسران، پدران، برادران و فرزندان خود حرکت نموده‌اند، حضرت زهرا(س) موجود جبروتی است که در قالب یک انسان در آمده است لذا کامل ترین و برترین الگو برای زنان در همه ابعاد و حوزه‌ها ایشان می‌توانند باشند.
captcha