به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) از زنجان، نرگس بهرامی، مدرس حوزه علمیه خواهران زنجان، ظهر دیروز 5شنبه ۱8 خردادماه در دومین جلسه از سلسه نشستهای تفسیر سوره مبارکه ملک که در موسسه نورالحق زنجان برگزار شده بود، در تفسیر آیات 6 تا 11 سوره مبارکه ملک، اظهار کرد: در آیه 6 از این سوره مبارکه میخوانیم: «وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»؛ «و كسانى كه به پروردگارشان انكار آوردند عذاب آتش جهنم خواهند داشت و چه بد سرانجامى است».
وی با اشاره به اینکه کافر کسی است که به پروردگار خود ایمان ندارد، تصریح کرد: خدای متعال خود را در آیات مختلف از جمله آیات ابتدایی سوره مبارکه ملک اینگونه معرفی میکند: «تبارک»، «علی کل شی قدیر»، «خلق سبع سماوات» «خلق الموتی والحیوة» باید توجه داشته باشیم تعریف خدا برای منیّت نیست برای این است که خداوند یک ذات ناشناخته است و برای شناخته شدن باید خود را معرفی کند. هرچند ذات خدا به دلیل محدودیت نوع بشر قابل دسترسی نیست و باید از اوصاف و صفات خداوند او را بشناسیم.
دعا؛ خلوت خدا با بندگان است
بهرامی تاکید کرد: خیلی چیزها دست در دست هم داده تا این دنیا و کائنات بچرخد و در موارد متعددی خدای متعال از لفظ «ما» استفاده میکند که این نشانه تواضع است. برخی جاها که «من» به کار برده آنجایی است که میخواهد بنده احساس غربت نکند به ویژه این موارد را در دعاها و زمانی که بنده با خداوند صحبت میکند میبینیم که خدای متعال از لفظ «من» استفاده میکند که نمونه آن را در آیه 186 از سوره مبارکه بقره میخوانیم: «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»؛ «و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند».
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر با وجود این همه نشانه که برای شناخت خدا هست، کسی به خدا کافر شود جایگاهش جهنم است، گفت: خدا در توصیف پاداش بهشتیان میگوید بهشت به استقبال آنها میآید، یعنی نهایت احترام در آیه 13 از سوره مبارکه تکویر « وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ» ولی در آیه 7 از سوره مبارکه ملک میگوید جهنمیان را به آتش میافکنیم، یعنی نهایت خفت و خواری «إِذَا أُلْقُوا فِيهَا».
بهرامی با بیان اینکه انسانها باتوجه به نوع عمل خود، سه دسته هستند، تاکید کرد: کفار برای همیشه در جهنم و مومنان در بهشت هستند افراد میانه به اندازه گناهانی که دارند تقاص پس میدهند. این تقاص گاهی اوقات در این دنیا با سختیها است و برخی اوقات برای عالم برزخ میماند و تا رسیدن به قیامت پاک میشویم که بسته به میزان و نوع گناه در مواردی مجازات اعمال برای قیامت میماند، لذا عرفا میگویند خدا را به خاطر جهنم شکر کنید چون جهنم پاککننده انسان از گناهان است تا انسان به دیدار خداوند نائل شود.
کفار در برابر آیات هدایت همواره بهانهتراشی میکنند
این مدرس حوزه علمیه با تاکید بر اینکه تکلیفی که خدا از نوع بشر میخواهد زمانی است که از قبل، برایش راه را نشان داده است، گفت: این در حالی است که کفار همیشه در برابر آیات و نشانههای خدای متعال بهانهتراشی کردهاند که نمونهای از پاسخ خدای متعال در برابر بهانهتراشی کفار را در آیه 30 از سوره مبارکه مدثر میبینیم که خدای متعال میگوید ماموران دوزخ 19 نفر هستند: «عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ»؛ «[و] بر آن [دوزخ] نوزده [نگهبان] است». این تعداد را قرار داده تا برای کافران سوال شود چرا 19 تا؟ زیرا کافر همیشه چون و چرا میآورد و همه چیز را زیر سوال قرار میدهد که خدای متعال در ادامه همین آیه میفرماید تا آزمایشی برای کافران باشد. بر همین اساس بنده، یعنی مطیع، یعنی نباید بگوید چرا. باید بگوید چشم.
بهرامی با اشاره به اینکه در آیه 9 سوره مبارکه ملک میخوانیم که به پیامبران تهمت زدند و گفتند گمراهی شما خیلی بزرگ است «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ». که نمونه این مساله را در آیه 13 سوره مبارکه بقره بیان کرده که ایمان آوردندگان به پیامبران را سفیه عنوان کردهاند. «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ «و چون به آنان گفته شود همان گونه كه مردم ايمان آوردند شما هم ايمان بياوريد مى گويند آيا همان گونه كه كم خردان ايمان آورده اند ايمان بياوريم هشدار كه آنان همان كمخردانند ولى نمى دانند».
نشنیدن و تعقل نکردن در آیات، دلیل جهنمی شدن کفار
این مدرس حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که جهنیمان دلیل جهنمی شدن خود را بیان میکنند، تصریح کرد: دلیلی که میآورند به پیامبران گوش ندادیم و اینکه تعقل نکردیم پس معلوم است آنچه قرآن و پیامبر گفته عاقلانه است و انسان عاقل اگر طبق آیات قران زندگی کند جهنم نمیرود. انسان عاقل احتیاط میکند
وی افزود: سومین حرف گناهکارن در آیه 10 سوره مبارکه ملک اعتراف به گناهان خود است که نشنیدن و تعقل نکردن را پیش میکشند و میگویند: «وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ»؛ «و گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقل كرده بوديم در [ميان] دوزخيان نبوديم».
بهرامی گفت: در آیه 11 این سوره مبارکه گناهکاران به گناه خود اعتراف میکنند و به سبب گناهان خود مورد لعنت قرار میگیرند: «فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ»؛ «پس به گناه خود اقرار مى كنند و مرگ باد بر اهل جهنم».
با اعتراف علنی، قبح گناه را از بین نبریم
این مدرس حوزه علمیه با تاکید بر اینکه اعتراف در دنیای آخرت به هیچ دردی نمیخورد، تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی برای اصلاح بین خود و خدایمان است هرچند باید توجه داشته باشیم در دین اسلام اعتراف به گناه به دلیل اینکه قبح گناه را از بین میبرد در مجامع عمومی توصیه نشده است، باید سعی کنیم بین خود و خدای خود این مساله را بیان کرده و برای اصلاح عمل زشت خود اهتمام داشته باشیم.
یادآور میشود کارگاه تدبر در قرآن کریم «سوره مبارکه ملک و صحیفه سجادیه» از سری برنامههای چهارمین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری رمضان ۹۶ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان است که با همکاری موسسه فرهنگی قرآنی زمزم معرفت در محل موسسه نورالحق زنجان خيابان خرمشهر-وحيديه-خيابان سوم شعبان-پلاک ۱۹ تا ۱۷ ماه مبارک رمضان ساعت ۱۲ ظهر برگزار میشود.