شعری که از مادر برای رهبری به یادگار ماند
کد خبر: 3627243
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

شعری که از مادر برای رهبری به یادگار ماند

گروه شبکه اجتماعی: پانزدهم مردادماه سالروز درگذشت خانم خدیجه میردامادی، مادر گرامی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است. بانوی فرهیخته ای که در دامان خود رهبری فرزانه را تربیت کرد و خود طبعی بلند و شاعرانه داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پانزدهم مردادماه سالروز درگذشت خانم خدیجه میردامادی، مادر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) است، رهبر معظم انقلاب درباره مادر گرامی خود در جمع صمیمانه   جوانان و نوجوانان در سال 1376 گفته اند: پدر و مادرم، پدر و مادر خیلی خوبی بودند. مادرم یک خانم بسیار فهمیده، باسواد، کتابخوان، دارای ذوق شعری و هنری، حافظ شناس - البته حافظ‌شناس که می‌گویم، نه به معنای علمی و اینها، به معنای مأنوس بودن با دیوان حافظ - و با قرآن کاملاً آشنا بود و صدای خوشی هم داشت.

ما وقتی بچه بودیم، می‌نشستیم و مادرم قرآن می‌خواند؛ خیلی هم قرآن را شیرین و قشنگ می‌خواند. ما بچه‌ها دورش جمع می‌شدیم و برایمان به مناسبت، آیه‌هایی را که در مورد زندگی پیامبران است، می‌گفت. من خودم اولین بار، زندگی حضرت موسی(ع)، زندگی حضرت ابراهیم(ع) و بعضی پیامبران دیگر را از مادرم - به این مناسبت - شنیدم. قرآن که می‌خواند، به آیاتی که نام پیامبران در آن است می‌رسید، بنا می‌کرد به شرح دادن.

بعضی از شعرهای حافظ که هنوز - بعد از سنین نزدیکِ شصت سالگی - یادم است، از شعرهایی است که آن وقت از مادرم شنیدم. از جمله، این دو بیت یادم است:

سحر چون خسرو خاور عَلَم در کوهساران زد/به دست مرحمت یارم در امّیدواران زد

دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند/گِل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

غرض؛ خانمی بود خیلی مهربان، خیلی فهمیده و فرزندانش را هم - البته مثل همه مادران - دوست می‌داشت و رعایت آنها را می‌کرد.  

 

captcha