استفاده از ظرفیت قرآنیان در برنامه‌های محرم/ مشارکت 12 هزار هیئت مذهبی برای تبیین قیام عاشورا
کد خبر: 3643858
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
شرفخانی:

استفاده از ظرفیت قرآنیان در برنامه‌های محرم/ مشارکت 12 هزار هیئت مذهبی برای تبیین قیام عاشورا

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ضمن اشاره به برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی، از جایگاه قرآن در هیئت‌های مذهبی سخن گفت و افزود: با توجه به مسئله تبیین و ترویج مبانی قرآنی که اصل قیام عاشورا بر آن استوار است، برنامه‌ای را برای استفاده از ظرفیت قاریان قرآن در برنامه‌های محرم و صفر پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تبیین برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی، صبح امروز 28 شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

وی در این نشست با اشاره به جزئیات طرح بصیرت عاشورایی و وظایف سازمان اوقاف در مدیریت موقوفات کشور و آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: بخش گسترده‌ای از موقوفات کشور در رابطه با عزاداری، تعزیه‌داری و اطعام عزاداران حضرت ابا‌عبدالله‌ الحسین‌(ع)، در ایام محرم و صفر و همچنین حضور عزاداران در امام‌زادگان و بقاع متبرکه است که بر همین مبنا ضرورت داشت سیاست‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیحی را برای این موضوعات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش است که اموالشان را در نیات مختلف وقف کرده‌اند، افزود: از بین نیات واقفان سرفصل اصلی در مورد امام حسین(ع) و یارانش است، لذا با توجه به عشق و ارادت مردم به ایشان شاهد این هستیم که تعداد قابل توجهی از این موقوفات مربوط به امام حسین(ع) و عزاداری در ماه محرم و صفر است.

۳4 هزار موقوفه در رابطه با امام حسین(ع)
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در کشور 34 هزار موقوفه در رابطه با امام حسین(ع) داریم گفت: همچنین ‌بیش 15 هزار موقوفه در رابطه به روضه‌خوانی و بیش از 20 هزار موقوفه در خصوص اطعام عزاداران مراسم ابا‌عبدالله(ع)، داریم. بخش عمده این اطعام در رابطه با عزاداران در دهه اول و بخشی به صورت هفتگی وقف شده است.

شرفخانی تصریح کرد: حدود 18 درصد موقوفات مرتبط با تعزیه‌داری، 7.9 درصد هم مرتبط با روضه‌خوانی و 10 درصد مرتبط با اطعام نیازمندان است. نکته قابل توجه این موقوفات بالا بودن بیشترین درصد موقوفات در رابطه با امام حسین(ع) است. بر اساس آمار اعلام شده نیز شهرهای‌ خراسان رضوی، مازندران و تهران بیشترین فراوانی را در حوزه موضوعات مرتبط با امام حسین(ع)، دارند.

وی افزود: بر همین اساس سازمان اوقاف وظیفه داشت که برای احصای دقیق نیات واقفان برنامه‌ریزی دقیقی را با انجام ابلاغیه‌های مختلف و راه‌اندازی کمیسیون‌های رصد انجام دهد. در این جریان سیاست‌هایی را طراحی کردیم که شامل اجرای دقیق بر اساس متن دقیق وقف نامه‌ها، مهندسی نیات واقفان برای بهره‌وری و بهره‌مندی بیشتر از موقوفات و اصل قرار دادن تبیین اهداف قیام عاشورا و سبک و سیره امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: تقویت باورهای اعتقادی و ایجاد فضای معنوی برای مردم و الگوسازی در عزاداری برای اما حسین(ع)، ترویج ولایتمداری و روحیه ایثار و شهادت و در نهایت پیشگیری از مباحث خرافی در عزاداری و تعزیه‌‌داری حضرت ابا‌عبدالله الحسین(ع)، از دیگر سیاست‌های ما در این حوزه است.

وی در ادامه با بیان اینکه سوگواره بصیرت عاشورایی در 3 هزار و 125 بقعه و امامزاده در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: شعار امسال این سوگواره «کرامتنا الشهادة»، به معنی کرامت ما در شهادت ما است. بر این اساس این شعار ره‌توشه  مبلغین ما قرار خواهد گرفت.

شرفخانی با اشاره به هدف برگزار این سوگواره هم گفت: این سوگواره علاوه بر امام‌زادگان و بقاع متبرکه در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و هیئت‌ها اجرا خواهد شد که همه اینها بر اساس اجرای امینانه نیات واقفان در موضوع امام حسین(ع) خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های این سوگواره گفت: در 475 بقعه و امام‌زاده مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) در اولین جمعه ماه محرم، برگزار خواهد شد. همچنین در 515 امام‌زاده و بقعه تجمع بزرگ لبیک یا حسین در دوم محرم همزمان با ورود تاریخی امام حسین(ع) به کربلا و همچنین ویژه‌برنامه «احلی من العسل و نوجوانان حسینی» در 317 امام‌زاده و بقعه را خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: همچنین برنامه‌ای را با مشارکت و حضور هیئت‌های مذهبی در 3 هزار 125 امام‌زاده و بقعه خواهیم داشت.  همچنین همایش رهروان حسینی در 488 بقعه و امامزاده برگزار می‌شود.

اعزام بیش از 3 هزار و 500 مبلغ حوزه علمیه قم
شرفخانی با اشاره به اعزام بیش از 3 هزار و 500 مبلغ حوزه علمیه قم و سایر استان‌ها برای تبیین قیام عاشورا و پاسخ به سوالات مردم در این زمینه گفت: این برنامه نیز با حضور مبلغان عزیز در خیمه‌های معرفت انجام می‌شود. در این خیمه‌ها روحانیون به پاسخگوی به سوالات شرعی، گفتمان دینی، مشاوره و همچنین تبیین قیام عاشورا با استفاده از روش تبلیغی می‌پردازند.

وی در ادامه با شاره به جایگاه قرآن در هیئت‌های مذهبی تصریح کرد: با توجه به مسئله مهم قرآن و تبیین و ترویج مبانی آن که اصل قیام عاشورا نیز بر همین موضوع است، برنامه‌ای را برای استفاده از ظرفیت قاریان قرآن در برنامه‌های محرم پیش‌بینی کرده‌ایم. در این برنامه در شب عاشورا مراسم احیا و ختم قرآن کریم را در امامزادگان و اهدای ثواب آن به امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: در کنار این موارد تبیین مفاهیم قرآنی و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی در 249 بقعه و امام‌زاده از دیگر خدمات سازمان اوقاف در سوگواره بصیرت عاشورایی است. در این جریان نیز با بیش از 12 هزار هیئت مذهبی، تکیه، مساجد و حسینه‌ها طرح مشارکتی برگزاری مراسم باشکوه عزاداری را خواهیم داشت.

شرفخانی با اشاره به برنامه‌های دیگر سازمان اوقاف در ایام محرم گفت‌: برنامه دیگر ما در این ایام همایش رهروان زینبی است. در این برنامه سعی و تلاش ما این است که ایشان را با عنوان الگوی صبر‌ و ولایتمداری به زنان عالم معرفی کنیم. ضمن اینکه در این همایش از شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها نیز تجلیل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی از تشکیل ستاد اربعین در سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این ستاد برنامه‌های مفصلی را در خصوص اربعین پیش‌بینی کرده است. این ستاد‌ها در استان‌ها نیز تشکیل شده است. محوربندی مرز‌ها نیز در مرز خسروی، مهران، چزابه، شلمچه، آذربایجان و خاک عراق انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی جلوگیری از سیاست‌زدگی و بهره‌برداری سیاسی از هیئت‌ها، گفت: ما به هچ وجه مجالس عزاداری سکولار نداریم؛ هیئت سکولار مفهوم ندارد قیام امام حسین(ع)، بر یک قیام سیاسی اعتقادی بود، اما در هیئت‌های مذهبی کار حزبی مفهوم ندارد  از این رو سازمان اوقاف اجازه ندارد و نخواهیم داد در مجالس مذهبی این اتفاق رخ دهد. به همین منظور ساختاری را تشکیل کرده‌ایم که این اتفاق در هیئت‌های مذهبی شکل نگیرد.


captcha