بی‌مهری مسئولان به مدیران موفق مؤسسات قرآنی/ برخی مؤسسات از هدف اصلی دور شده‌اند
کد خبر: 3687286
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
منتخبان دوازدهمین مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی/ قاسمی تأکید کرد:

بی‌مهری مسئولان به مدیران موفق مؤسسات قرآنی/ برخی مؤسسات از هدف اصلی دور شده‌اند

گروه چهره‌ها: چهره برتر قرآنی سال ۹۶ از بی‌مهری مسئولان قرآنی در حمایت‌های مالی و معنوی گلایه کرد و به مؤسسات قرآنی پیشنهاد داد تا دست به زانو بگذارند و به‌تنهایی کار کنند.

روح الله قاسمی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم و چهره برتر قرآنی سال ۹۶ که در دوازدهمین همایش تکریم چهره‌های برتر قرآنی تجلیل می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان موفقیت‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه به تشریح فعالیت‌ها و مسیر طی شده خود پرداخت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

برای شروع ابتدا درباره فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی خود توضیح دهید؟

بنده متولد سال ۱۳۵۹ از استان زنجان و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت هستم. از آنجایی که مرحوم پدرم بی‌سواد بود، اما مشتاق بود تا فرزندان قرآنی داشته باشد، در ۱۰ سالگی بنده را به مکتب خانه‌ای که استاد خانم مرحومی درس قرآن می‌داد، فرستاد، اما آموزش‌های بنده به شکل جدی از سال سوم ابتدایی آغاز شد و از جزء سی‌ام قرآن کریم با هجی کردن در ان مکتب‌خانه فراگرفتم و موفق شدم پس از گذشت یک سال، یک ختم قرآن کریم (روخوانی کامل) انجام دهم. در آن زمان رسم بود هر کدام از بچه‌ها که قرآن را ختم می‌کرد، جشنی در محله برایش گرفته می‌شد که بنده نیز تجربه این جشن را داشتم.

روح الله قاسمی


این تشویق و پیشرفت باعث شد که جلسات خانگی قرآن در منزل پدر به همراه دیگر هم‌سن و سال‌های خود برپا کنم و این فعالیت‌ها و آموزش‌ها به‌تدریج و پله به پله ارتقا یافت، به طوری که این جلسات به هیئت مذهبی و جلسات قرآنی تبدیل شد.

از محضر چه اساتیدی تلمذ کردید؟

پس از اینکه در حوزه قرآن کریم و آموزش ورود کردم، در ابتدا به مؤسسه مکتب‌القرآن رفته و در این مدت تجوید و قرائت قرآن را فرا گرفتم و در محضر اساتید  حسنی، پرویزی حضور یافتم و در دوره‌های کوتاه اساتید کشوری همانند ابوالقاسمی، موسوی‌بلده، خدام حسینی و صائمی تلمذ کردم.

مؤسسه از چه زمانی راه‌اندازی شد؟

مؤسسه قرآنی تسنیم زنجان یکی از مؤسسات قرآنی فعال در شهرستان زنجان است. فعالیت‌های قرآنی این مجموعه از سال ۱۳۷۶ به صورت جلسات قرآنی سیار دنباله‌دار به حضرت، ولی عصر (عج) در شهرک کوی فرهنگ آغاز شد، تا اینکه پس از چند سال با زحمات اساتید و خادمان قرآن کریم جلسات قرائت و تفسیر در مسجد قائم آل محمد (ع) واقع در شهرک مذکور برپا شد که ماحصل این جلسات جمع شدن عاشقان قرآن و عترت (ع) در حلقه نورانی کلام الله مجید و تربیت حفاظ و قراء توانمند بود.

در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ مجوز رسمی فعالیت‌های قرآنی از سازمان تبلیغات اسلامی شدم، ولی قریب به ۲ سال به دلیل نداشتن بنیه مالی جلسات در منزل برگزار می‌شد. در سال ۱۳۸۶ با اجاره یک مکان کوچک در شهرک کوی فرهنگ، نبش نسترن هشت، فعالیت‌های مهمی در این مجموعه آغاز شد و با گسترش آموزش‌ها برای بانوان و آقایان از سنین ۴ تا بزرگسال، امروز خروجی آن فعالیت‌ها در سطح استان و کشور قابل ملاحظه است.

روح الله قاسمی
ملاک های برتری در موسسه و انتخاب مدیریت شما در چیست، بگویید؟
به نظر بنده، در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم استان زنجان از هر قشر و مخاطبی در هر رشته وارد آموزش قرآن شده‌اند و علاقه‌مند هستند تا قرآن را در رشته‌های متنوع قرار گرفته که تاکنون در این زمینه موفقیت‌های زیادی نیز حاصل شده است.
این مرکز قرآنی در کنار برپایی کلاس‌های قرآن در رشته‌های متنوع قرآنی به ارائه شاخه‌های میان رشته‌ای هم برای علاقه‌مندان پرداخته است به طوری که به نخبه‌پروری و ایده‌پردازی توسط قرآن‌آموزان مشغول است و چندین مخترع در این مرکز شناخته شده‌اند و با مراکز علمی رفت‌وآمد دارند. همچنین اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف علمی در مؤسسه حضور یافته و در جلسات قرآنی به ارائه مباحث مربوط روز بر گرفته از آیات قرآنی می‌پردازند.

دلیل موفقیت فرهنگی و قرآنی مؤسسه در چیست؟

موفقیت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تسنیم به برکت دوستان، همکاران و قرآن‌آموزان در واحد آقایان و بانوان مؤسسه است. در سیستم نرم‌افزاری داخلی مؤسسه، تمامی مشخصات قرآن‌آموزان از ابتدا ثبت می‌شود که تاکنون بیش از ۲ هزار قرآن‌آموز در سطحی تربیت شده است که موفق به کسب رتبه‌های موفق شدند و در خارج از مؤسسه نیز اقدام به راه‌اندازی کلاس‌ها و جلسات قرآن کریم کرده‌اند.
در جلسات مؤسسه توجه و تحت پوشش قرار دادن عموم مردم از هر رنگ و نوعی ارزش دارد و همه در یک سطح سنجیده شده و به آموزش پرداخته می‌شوند و هیچ تفاوتی بین آنان نیست و بار‌ها شاهد بوده‌ایم که این افراد به موفقیت‌هایی چشمگیر رسیده‌اند.
مؤسسه در ۱۵ سال فعالیت خود، قرآن‌آموزانی که مهندس، پزشک، استاد دانشگاه و ... شده‌اند را تربیت کرده است و اساتیدی برتر در این مرکز مشغول به فعالیت هستند که همگی در حوزه قرآن باتجربه هستند.


درباره دیگر فعالیت‌های قرآنی خود و مقام‌هایی که کسب کرده‌اید، بگوئید؟

بنده موفق به تالیف چند کتب در حوزه قرآن کریم شدم که نخستین آن‌ها به نام «اولین گام در آموزش روخوانی زبان وحی» است. بنده در حال حاضر کارمند نیروی انتظامی هستم و مقام‌هایی را در مسابقات منطقه‌ای، استانی و سراسری ناجا کسب کنم که برخی از آن‌ها شامل کسب مقام اول رشته قرائت و اذان، کسب مقام دوم در رشته ترتیل، کسب مقام اول در رشته قرائت در مسابقات قرآن استانی ناجا، انتخاب مدیر برتر و نمونه استان زنجان، دانشجوی ممتاز کشور، مدیر نمونه مؤسسه در استان و منطقه و ... از جمله افتخارات بنده است.

درباره فعالیت مؤسسه تسنیم بیشتر توضیح بدهید؟

مؤسسه قرآنی تسنیم تنها مؤسسه‌ای است که در زمینه قرآن و عترت هر دو با هم اقدام به فعالیت کرده است. در کنار آموزش‌های قرآن خود، در ایام فاطمیه هیئتی به نام (فاطمیه قاریان قرآن و عترت استان زنجان) راه‌اندازی شده است که مدت ۱۸ سال فعالیت می‌کند و در این جلسات عزاداری کلاس‌های قرآن با حضور اساتید ممتاز استانی برپا شده و به ارائه آموزش می‌پردازند.

به نظر شما انتخاب مدیر موفق و ملاک‌های آن در چیست؟

بنده معتقد هستم که یک فرد که می‌خواهد در حوزه قرآن وارد شود باید به صورت واحد وارد شده و رفتار و اعمال متحد داشته باشد. زمانی که مدیر خود واحد و متحد نباشد، چطور می‌خواهد یک مجموعه واحد و متحد اداره کند. بنده همواره خود از نزدیک کار قرآنی را لمس کردهام. برخی از دیگر قراء و مدیران خارج گود به فعالیت‌های قرآنی نگاه می‌کند که این می‌تواند مشکلاتی را در بر داشته باشد. قرآن به عنوان یک هادی هدایت‌کننده است و افراد با تمسک به قرآن کریم می‌تواند با متحد شدن کارها را به خوبی انجام دهند.

شاید دلایلی که مدیران لطف کردند و بنده را به عنوان مدیر موفق انتخاب کردند، برپایی جلسات قرآن که قرآن و عترت را ترویج داده و در جامعه به‌ویژه در میان جوانان نهادیه کرده و همچنین تربیت قاریان، حافظان و ... از دیگر موفقیت‌های مؤسسه است.

به نظر شما بیشترین اتکای مؤسسات قرآنی به کمک های مردمی است یا بودجه های دولتی؟

اگر بودجه‌های دولتی درنظر گرفته شده است پس باید به دست مراکز و نهادهای قرآنی برسد. اتکای به مردم هم اندازه‌ای دارد. البته در اکثر موارد مردم در حال کمک کردن هستند. موسسه تسنیم چند سالی است که مورد بی‌مهری و بی‌حمایتی مسئولان واقع شده که این عدم حمایت می‌تواند مشکلاتی زیادی را در برنامه و طرح‌های موسسات ایجاد کند.

شما چه راهکاری برای ارزیابی مؤسسات ارائه می‌دهید؟

به نظر بنده در ابتدای ارزیابی یک مؤسسه باید، مدیر آن مرکز ارزیابی شود. در استان زنجان مؤسساتی وجود دارند که در کنار اهداف خود به دنبال درآمدزایی هستند و چندین مجوز را برای حمایت مراکز مختلف اخذ کرده و از کار اصلی دور می‌شوند که متاسفانه با شکست روبرو خواهند شد. تنها برپایی کلاس‌های قرآن مهم نیست بلکه کارهای ارزشی، پویا بودن و ماحصلی برتر داشتن می‌تواند مهم تلقی شود.

تخصصی شدن مؤسسات قرآنی به چه معنا است؟

عمومی کار کردن را اکثر مؤسسات می‌توانند انجام دهند. برای کار تخصصی در موسسه باید مدیر متخصص داشته باشیم که سابقه فعالیت در اجرای طرح‌های تخصصی را داشته باشد و در محضر اساتید ممتاز حضور داشته و از تجربیان تخصصی استفاده کنند. البته ظرفیت موسسات قرآنی نیز مهم است که بتواند در حوزه تخصصی وارد شود و از کلاس‌های عمومی گذشته و تخصص را وارد مؤسسه و مراکز خود کنند.

بی مهری مسئولان به مدیران مؤسسات قرآنی موفق / مؤسسات قرآنی به تنهایی وارد میدان شوند
ادغام اتحادیه کشوری را چطور می‌بینید؟

اتحادیه یعنی باید متحد شدن و زمان زیادی است که این روند در حال انجام است، اما نشده است. شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهاد‌ها همگی در راس کار خود قرآن را قرار داده‌اند، پس باید جمع شویم و یک کار انجام دهیم. متاسفانه در حوزه قرآن مافیای قرآنی ایجاد شده است که باید راه حلی برای این موضوع پیدا شود.
با ادغام دیرهنگام اتحادیه کشوری متاسفانه، مؤسسات و اتحادیه‌های استانی دچار سرگردان شده‌اند که باید زودتر تکلیف معلوم شود.

به نظر شما رونق کارهای قرآنی در حوزه مؤسسات قرآنی چطور می‌تواند ایجاد شود؟

نجات در راستی است. پس هر کسی که در حوزه قرآن و هر بخش دیگری مشغول به فعالیت است نباید دروغ، تهمت و بی‌اخلاقی داشته باشد و باید با راستی در راه قرآن قدم برداشت تا موفقیت‌هایی حاصل شود.

اگر پیشنهادی برای مدیران دیگر دارید که موفقیت را در مؤسسه پیش بگیرند، بفرمایید؟

پیشنهاد بنده این است که منتظر کسی نباشند که از راه برسد و برای آن‌ها کاری کند و حمایت مالی از آن‌ها صورت گیرد بلکه دست روی زانو گذاشته و روی پا‌های خود بایستند و به ارائه طرح، ایده و ... بپردازند.

در پایان اگر درخواستی به عنوان یک پهره قرآنی از مسئولان دارید بگویید؟

پروژه موسسه قرآن و عترت تسنیم یکی از گام‌هایی است که با تکمیل و بهره‌برداری از آن، بزرگترین و کامل‌ترین موسسه علمی پژوهشی قرآن و عترت کشور آماده خدمات‌دهی به همه قرآن دوستان، محققان و قرآن‌پژوهان خواهد بود که تبدیل به دانشگاه قرآنی خواهد شد که مسلما زمینه ایجاد فرصت شغلی را نیز فراهم خواهد کرد.
زمین این پروژه طبق طرح ۲۰ ساله دولتی با مساحت ۷۶۳ متر مربع در کوی ثمین تهیه شده است، که امیدواریم این زمین که کلنگ‌زنی شده است از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گرفته و ساخته شود. با سهیم بودن در اجرای این پروژه گامی در راستای اشاعه فرهنگ و علوم قرآنی در جامعه خواهیم برداشت.
سمیه عیادی
captcha