«تشت شیر»؛ تحکیم بنیان خانواده یا رواج سنت پادشاهان؟
کد خبر: 3700800
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
ایکنا بررسی می‌کند؛

«تشت شیر»؛ تحکیم بنیان خانواده یا رواج سنت پادشاهان؟

گروه اجتماعی: یکی از اظهار نظرهایی که در فضای مجازی طوفانی از واکنش‌های منفی را به همراه داشت راهکار یک کارشناس دینی برای تحکیم خانواده بود که به «تشت شیر» معروف شد راهکاری که برخی آن را صرفاً یک سلیقه می‌دانند و عده‌ای هم ترویج سنت پادشاهان.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، یکی از کلیپ‌های جنجالی که در سال 96، ماه‌ها فضای مجازی را درگیر خودش کرد و البته هنوز هم در برخی از شوخی‌ها از آن یاد می‌شود جملات کارشناس یکی از شبکه‌های استانی بود؛ «یک تشت آب ولرم که چندتا گلبرگ روی آن ریخته یا گلاب و نمک دریایی...»
همچنین جملات کافی بود تا طوفانی از واکنش‌های منفی و جوک از سوی کاربران فضای مجازی به راه بیافتد و حتی «تشت شیر» به ابزار شوخی وزیر بهداشت با معاون رئیس جمهور در امور زنان هم تبدیل شد. شهیندخت مولاوردی، مشاور رئیس جمهور در حقوق شهروندی هم بطور غیر مستقیم به پخش این برنامه واکنش نشان دهند ولی نکته‌ای که در این میان شاید در بین خشم‌ها، تمسخرها و واکنش‌ها مغفول ماند این است که چقدر راهکارهای مشابه «تشت شیر» می‌تواند در تحکیم بنیان خانواده و عاطفی شدن روابط زوجین نقش داشته باشد؟
ساوالان‌پور، کارشناس مسئول معاونت زنان و امور خانواده کشور در این رابطه گفت: در این موضوع مقداری خلط مبحث شده است راهکارهای تحکیم خانواده و روابط زناشویی در این برنامه به شیوه بد و غیر قابل پذیرش مطرح شد و اصل بحث که همان تحکیم بنیان خانواده بود گم شد.
وی ادامه داد: این برنامه نشان داد صدا و سیما چقدر غیرحرفه‌ای در امور خانواده عمل می‌کند متأسفانه در رسانه ملی هر کارشناس مذهبی فارغ از سطح سواد و تخصصی که در حوزه خودش دارد می‌تواند در تمام زمینه‌ها راهکار ارائه دهد علاوه بر آن برخی از کارشناسان مذهبی ما هنوز درک درستی از تغییرات جامعه ندارند و هیچ وقت همگام با این تغییرات پیش نرفته‌اند.
این جامعه شناس حوزه زنان تصریح کرد: دین، مباحث مترقی و زیبایی برای بیان شدن دارد اما متاسفانه به زبان روز و به شیوه اثرگذار ارائه نمی‌شود امروز ارتقاء مهارت‌های ارتباطی اعضای خانواده یکی از مشکلات اساسی است که باید با راهکار جدید با آن مواجه شد.


مشکل اساسی حوزه خانواده ندانستن چگونه پر کردن خلأهاست
ساوالان‌پور گفت: سنت‌ها نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده و هنوز نتوانستیم جایگزین مناسبی برای این کمرنگی پیدا کنیم همه این موارد باعث شده خلاهایی در جامعه داشته باشیم. مشکل اساسی، ندانستن چگونه پر کردن این خلاهاست و نمی‌توان به هر کسی با هر سلیقه‌ای اجازه داد در رسانه ملی در این زمینه صحبت و جامعه را ملتهب کند.
کارشناس مسئول معاونت زنان و امور خانواده تاکید کرد: روابط در خانواده‌ها به شکل عاطفی شکل نگرفته و اگر این روابط به پیوندهای عاطفی عمیق منجر نشود طلاق رواج خواهد یافت و یکی از دلایل آمار بالای طلاق در جامعه امروزی سست بودن روابط عاطفی و عدم عبور از این مرحله به روابط عاطفی عمیق است.
وی ادامه داد: برای تقویت روابط عاطفی باید شیوه‌های سنتی مدیریت خانواده که در آن مرد، رئیس خانواده است را کنار گذاشت، زیرا زوجین، هر دو در شکل‌گیری و تحکیم خانواده نقش اساسی دارند.
این جامعه شناس حوزه زنان گفت: در فرهنگ ایرانی شستن پا، دست بوسی و... هر کدام معنی خاص خود را دارند و وقتی این مثال‌ها در قالب روابط خانوادگی مطرح می‌شود مسلماً واکنش‌های منفی به همراه دارد زیرا اینگونه رفتارها در سنت پادشاهان با کنیزان بوده و نمی‌تواند برای خانواده امروزی راهکار تلقی شود.
وی ادامه داد: مهمترین آسیب اینگونه راهکارها، دین زدگی جامعه و خدشه دار شدن چهره دین است چنانچه بعد از انتشار این سخنان در فضای مجازی شاهد انواع توهین‌ها و جوک‌ها درباره افراد مذهبی بودیم در حالیکه آموزه‌های اسلام نگاه بسیار مترقی و احترام آمیزی نسبت به خانواده و زن دارد.


نمی‌توان برای همه زوجین نسخه واحد پیچید
به گزارش ایکنا؛ مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز در این رابطه گفت: نمی‌توان یک نسخه واحد و یکسان برای تحکیم بنیان خانواده در کل کشور ارائه داد و زوجین با توجه به شرایط زندگی و شناختی که از یکدیگر دارند اقدامات خاص خود را برای تحکیم خانواده انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: قرآن زن و مرد را همچون لباس هم می‌دانند که عیوب یکدیگر را می‌پوشانند و مکمل هم در کسب فضایل اخلاقی و معنوی هستند، به عقیده بنده روش‌های تحکیم خانواده را خود خانواده‌ها می‌توانند ابداع کنند و به دست بیاورند، ممکن است در خانواده‌ای روش‌های مختلفی برای ابراز احساسات وجود داشته باشد که خانواده دیگر، این روش‌ها را نمی‌پسندد. در روایات نیز محبت به همسر الزام شده اما روش ابراز محبت می‌تواند متفاوت باشد.
مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور تاکید کرد: پرداختن و نقد صحبت‌های یک کارشناس که بر اساس سلیقه خودش روشی را برای تحکیم بنیان خانواده ارائه کرده هیچ جایگاهی ندارد. نظر این کارشناس یک سلیقه است ولی اینکه تا این حد به غلط یا درست بودن این سلیقه پرداخته شود به نظر بنده جریان خاصی پشت مساله است، جریان خاصی که این سلیقه را مغایر با کرامت زن و مرد می‌داند.
وی گفت: درست و غلط بودن این سلیقه بستگی به وضعیت و پذیرش خانواده دارد ولی کارشناسان مذهبی هم در ارائه راهکارها باید کلی‌تر به موضوع بپردازند و انتخاب روش را بر عهده خانواده بگذارند. امروز ارتباط کلامی در خانواده کم شده و آنچه باید بیش از صحبت‌های این کارشناس روی آن مانور داد شکل دادن ارتباط و مفاهمه در نهاد خانواده است.
اصلانی در پایان بیان کرد: هیچ وقت نمی‌توان برای تحکیم بنیان خانواده نسخه واحدی پیچید و مهمتر از آن انتخاب شیوه ابراز علاقه باید به عهده خود نهاد خانواده گذاشته شود و به جای ارائه راهکارهای جزئی، مساله ابراز محبت زوجین به یکدیگر برای مخاطب تبیین شود./انتهای پیام

captcha