نشانه‌های فرد عاقل از دیدگاه امام کاظم(ع)
کد خبر: 3705207
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

نشانه‌های فرد عاقل از دیدگاه امام کاظم(ع)

گروه اجتماعی- حجت‌الاسلام ماندگاری به تشریح ویژگی عاقلان از دیدگاه امام کاظم(ع) پرداخت و افزود: در بحث عاقل یا نادان بودن باید خود را با خط‌کش خدا و اهل بیت(ع) بسنجیم و نه با حرف مردم؛ از دیدگاه امام کاظم(ع) عاقلان هشت نشانه دارند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم سوگواری شهادت امام کاظم(ع) شب گذشته 22 فروردین ماه، با قرائت قرآن مهدی تقی‌پور، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام در حسینیه تهرانی‌ها آغاز شد و پس از آن حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، کارشناس دینی رسانه ملی، با اشاره به اینکه در مجلس شهدا سه نوع پذیرایی وجود دارد،عنوان کرد: اولین پذیرایی مجلس شهدا حسرت است؛ در زیارت شهدا به ما این فراز را آموختند که «یالیتنا کنا معک، کاش با آنان بودیم»، هرکس مقام شهدا را درک کند با تمام وجود حسرت خواهد خورد.
حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه همه اهل‌ بیت(ع) آرزوی شهادت داشتند، تشریح کرد: یکی از بهترین شب‌ها، شب قدر است و یکی از بهترین دعاهای آن این است که بگوییم خداوندا مرگ در راه و مسیر خود را برای ما مقدرساز.
این کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه مرگ به دو دسته بهترین و بدترین تقسیم می‌شود، تشریح کرد: مرگ در غفلت، گناه، ظلم و... از بدترین مرگ‌ها و مرگ در حال مجاهدت، زیارت و... از بهترین مرگ‌ها است.
وی با اشاره به اینکه پذیرایی دوم مجلس شهدا اتمام حجت است، عنوان کرد: ما در جامعه عده‌ای را بسیار عاقل، زرنگ و برخی دیگر را نادان می‌نامیم و اصولاً خط‌‌کش ما برای خطاب کردن فرد با این عناوین، داشتن پول، ثروت، شهرت و... است.
حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: عده زیادی علاقه دارند مشهور شوند، اما همین آدم مشهور هم می‌میرد و در عالم قبر هیچکس نیست که به او یاری برساند.
این کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه اتفاقات سختی که در جامعه رخ می‌دهد مقدماتی برای آماده‌سازی ظهور است، تصریح کرد: نباید پای ما در این مشکلات بلغزد؛ تمام فتنه‌ها، اتفاقات سیاسی، اقتصادی و... برای آماده‌سازی ظهور است و آنان که مانند کوه استوارند در راه خواهند ماند.
ویژگی عاقلان از منظر امام کاظم(ع)
وی در ادامه به تشریح ویژگی عاقلان از دیدگاه امام کاظم(ع) پرداخت و افزود: در بحث عاقل یا نادان بودن باید خود را با خط‌کش خدا و اهل بیت(ع) بسنجیم و نه با حرف مردم؛ از دیدگاه امام کاظم(ع) عاقلان هشت نشانه دارند.
حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان اینکه این دنیا ظاهر و باطنی دارد، ابراز کرد: اولین ویژگی فرد عاقل این است که بدون پرسش، عمل، قضاوت و اظهار نظر نمی‌کند؛ پس شخص عاقل، اهل پرسش است.
این کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه عاقل بدون سؤال و پرسش قضاوت نمی‌کند، تشریح کرد: اگر می‌خواهید در آخرالزمان اعمال نیکو از شما باقی مانده باشد، اظهار نظر و عمل بدون پرسش نداشته باشید.
وی در رابطه با دومین ویژگی عاقلان، گفت: عاقل می‌فهمد و به بزرگی که در دوردست‌ها است، دل می‌بندد نه به نزدیکی که سرابی بیش نیست؛ به عبارت دیگر عاقل به چیزهای فانی دل نمی‌بندد.
حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه فرد عاقل اولویت‌بندی دقیق دارد، ابراز کرد: آنان که اهل شهرت، ریاست و ... هستند، نمی‌دانند که هیچکدام از این عوامل، اولویت زندگی در دنیا نیست و ما در این دنیا چیزی جز یک مسافر نیستیم.
این کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه عاقل اهل دل بستن به دنیا نیست، تصریح کرد: البته تقوای منفی هم درست نیست و بگوییم سراغ ریاست و پول نرویم تا آخرتمان از بین برود؛ اتفاقاً بچه حزب‌اللهی‌ها باید پولدارترین آدم‌ها باشند اما به مال دل نبندد.
وی با اشاره به اینکه عاقل اهل بار بستن است چون زندگی ابدی ما در آخرت قرار دارد، عنوان کرد: عاقل اهل دل شکستن نیست، چون می‌ترسد فرصتی برای جبران نداشته باشد، همچنین از دیگر نشانه‌ عاقلان می‌توان به حسابگر بودن عاقل اشاره کرد.
حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: همه ما در عالم معامله می‌کنیم، چیزی باید بدهیم و چیزی بگیریم؛ عاقل شاکر نعمت‌ها است چون همه چیز را خدا داده است.
این کارشناس دینی رسانه ملی در پایان گفت: عاقل اهل استغفار و عذرخواهی است، چون می‌داند حاکم و قضاوت‌کننده تنها خداوند حکیم است؛ حال ببینیم آنگونه که امام کاظم(ع) فرمودند عاقل دنیوی هستیم یا اخروی؟
گفتنی است، این مراسم شب گذشته به منظور سوگواری شهادت امام کاظم(ع) و تا ۲۵ فروردین‌ماه به مناسبت جشن عید مبعث با گرامیداشت شهدای مدافع حرم در حسینیه تهرانی‌های مشهد برگزار خواهد شد.
یادآور می‌شود، شب دوم، ۲۳ فروردین‌ماه حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، شب سوم، ۲۴ فرودین‌ماه حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، نماينده ولی فقيه در اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و شب چهارم، ۲۵ فروردین‌ماه حجت‌الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی رسانه ملی به ایراد سخن خواهند پرداختند.
همچنین شب دوم حاج جواد پناهی، شب سوم، حاج حامد علیزاده و شب چهارم حجت‌الاسلام مهدی شجاع، قاریان بین‌المللی این برنامه هستند.

انتهای پیام

captcha