ویژگی‌های مدیر مهدی‌یاور و مهدی‌باور
کد خبر: 3710611
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

ویژگی‌های مدیر مهدی‌یاور و مهدی‌باور

کانون خبرنگاران نبأ ــ کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: یک مدیر مهدی‌یاور و مهدی‌باور باید بتواند با مردم، افراد و نیروهای اجرایی زیر نظر خود همراه با آرامش، گذشت و با نوعی نرمش رفتار کند تا بتواند از تمام توان و ظرفیت آن‌ها در پیشبرد برنامه‌های تدوین‌ شده بهره ببرد.

نرمش و مدارا با مردم؛ عناصر اصلی در پیشبرد اهداف

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفتمان دینی با موضوع «به‌سوی ظهور موعود» با حضور جمعی از طلاب، مربیان و اعضای یاوران نماز و خانواده آنان دیروز، 11 اردیبهشت‌ماه در جامعةالزهرا(س) قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این برنامه با اشاره به اینکه دین اسلام و معارف مهدویت همانند معارف همه ادیان آسمانی برای انسان، رسالت و جایگاهی را مطرح می‌کند که غوطه‌ور شدن در لذت‌های دنیایی، او را از دست‌یابی به این جایگاه اصیل دور می‌‌کند، گفت: زندگی فناپذیر این دنیا آ‌ن‌قدر ارزش ندارد که انسان مهدی‌یاور و مهدی‌باور جایگاه آخرتی خود را فراموش کرده و دنیا و انگیزه‌های دنیایی را به‌عنوان هدف اصیل و در درجه نخست اعمال و رفتار خود قرار دهد.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: در نگاه معارف مهدوی، دنیا همانند کشت‌گاهی است که انسان در دوره عمر، اعمال خود را همانند بذری در آن می‌کارد تا در سرای جاویدان ثمره و نتیجه آن را برداشت کند.
مدرس مرکز تخصصی نماز افزود: از ویژگی‌های ارزشمندی که در دایره یک مدیر مهدی‌یاور و مهدی‌باور می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد؛ رفق و مدارا به معنای نرمش است که مدیر در برخورد با مردم، افراد و نیروهای اجرایی زیر نظر خود باید همراه با آرامش، گذشت و با نوعی نرمش رفتار کند تا بتواند از تمام توان و ظرفیت آن‌ها در پیشبرد برنامه‌های تدوین‌ شده بهره بگیرد که با مراجعه به تاریخ زندگی رسول مکرم(ص) به روشنی می‌توان این معنا را در رفتار پیامبر اسلام(ص) مشاهده کرد. در واقع در کنار تعهد، نیت پاک، سرشت نیک، رفتار درست، اخلاق خوب، پاک‌ بودن و دیگر ویژگی‌های شخصیتی یک فرد، توانایی و توانمندی در راستای انجام مسئولیت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایه امتیازات یک مدیر موفق در جامعه مهدوی است.
وی نظارت و مراقبت دقیق بر افراد و مجموعه را از اصول مهم اخلاق کاربردی در مدیریت از نگاه معارف مهدوی دانست و بیان کرد: بهتر است مراقبت و نظارت شکل سازمانی و ساختاری به‌خود بگیرد تا همانند خون در پیکره یک سازمان و مجموعه جریان ‌پیدا کند؛ در این صورت هیچ فردی خود را ایمن نمی‌بیند که بتواند به دلخواه و نظر شخصی خود کارها را پیش ببرد. همچنین از نگاه معارف مهدوی مشورت یکی از کلیدی‌ترین اصول، پایه‌ها و بنیان‌های اساسی در بقا و پایداری نظام اجتماعی، رمز موفقیت و کامیابی جامعه انسانی است. همان‌گونه که خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می‌فرماید «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» باید با مشورت از تمام توان و استعداد افراد خود بهره برد و این امر مهم را با رواج فرهنگ مشورت به دست آورد.
لطفیان بیان کرد: اگر تغافل با بی‌قیدی، ولنگاری و بی‌تفاوتی همراه باشد، نه تنها جایز نیست بلکه از دیدگاه معارف مهدوی ناپسند شمرده شده است؛ تغافل، مدیر را از درگیری‌های بی‌مورد، وقت‌کش و اعصاب خوردکن باز می‌دارد و با سالم‌سازی در فضای برخوردها به مدیر فرصت می‌دهد تا به کارهای اساسی بپردازد و با صبر، تحمل و بردباری به هدف‌های الهی دست پیدا کند.
مدرس مرکز تخصصی نماز در پایان عنوان کرد: صبر از صفات اخلاقی است که جایگاه بالایی در صفات ناب اخلاق انسانی دارد و صبرورزی در راه پرورش و تأمین نیروی انسانی کارآمد و مورد نیاز، در برخورد با مشکلات و ناملایمات پیش‌بینی نشده و ناخواسته، در برابر وسوسه‌ها و دسیسه‌های شیطانی از طرف شیاطین انسی و درونی مورد تأیید قرآن و اهل بیت(ع) است.

یادآور می‌شود، در این برنامه از حمیده لطفیان سرگزی، مدرس ممتاز و برگزیده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با اهدای لوح تقدیر، تشکر و قدردانی شد.

ناهید ارنجی

انتهای پیام

captcha