متولیان گفتمان دینی خود باید عامل باشند/ دین برای حل همه مشکلات راه حل دارد
کد خبر: 3718328
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹
لاله افتخاری:

متولیان گفتمان دینی خود باید عامل باشند/ دین برای حل همه مشکلات راه حل دارد

گروه جامعه ــ عضو هئیت علمی دانشگاه شاهد، گفت: اگر نیروهای متخصص و متولیان، فهم قوی در زمینه گفتمان‌سازی دینی داشته باشند، قطع به یقین می‌توان پاسخ‌ همه مشکلات در عرصه‌های مختلف را از دین یافت.

متولیان گفتمان دینی خود باید عامل باشند/ دین برای حل همه مشکلات راه حل دارد

لاله افتخاری، عضو هئیت علمی دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با ایکنا عامل بودن به قرآن را مهم‌ترین ویژگی متولیان برگزاری گفتمان‌های دینی خواند و گفت: کسانی که در زمینه گفتمان‌سازی دینی و قرآنی فعالیت می‌کنند باید به مسائل مربوط به گفتمان‌سازی دینی آشنا باشند. متولیان این امور باید به قرآن تسلط داشته باشند و با آن انس بگیرند تا بتوانند به فهم درستی از قرآن دست پیدا کنند. متولیان گفتمان‌سازی دینی خود باید عامل به قرآن باشند و به اصول دینی پای‌بند باشند، آثار سوء گفتمان دینی بیشتر از آثار مثبت آن خواهد بود.

این فعال قرآنی درباره نقش روحانیت در شکل‌گیری و تداوم گفتمان‌های دینی، بیان کرد: طبقه روحانیت به علت تریبون‌دار بودن در جامعه می‌توانند، بیشترین نقش را در شکل‌گیری گفتمان‌های دینی داشته باشند. روحانیت به خاطر آشنایی که با قرآن و معارف دینی دارند، شاید بهتر بتوانند در زمینه برگزاری گفتمان دینی نقش ایفا کنند. دیگر افرادی هم که جزء جامعه قرآنی محسوب می‌شوند می‌توانند در این راستا به برگزاری اصولی گفتمان کمک کنند.

افتخاری با بیان این مسئله که نباید با شعار از کالای ایرانی حمایت کنیم، افزود: در قرآن آیاتی است که افراد(مسلمانان) را به کوتاه کردن دست بیگانگان از کشورها و جامعه اسلامی سفارش می‌کند. آیاتی که در جهت استقلال و خود‌کفایی است و می‌گوید که نباید بیگانگان را دوست بگیرید. این آیات در حقیقت سلطه بیگانگان در کشورهای اسلامی را به نوعی نفع می‌کنند. نباید با شعار از تولید ملی حمایت کرد، بلکه با حمایت عملی از تولید کالای ایرانی کسانی را که به تازگی وارد عرصه تولید شده‌اند باید حمایت کنیم تا آنها بتوانند کالای خود را تولید کنند.

عضو هئیت علمی دانشگاه شاهد با تاکید بر این مسئله که می‌توانیم همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی را با برگزاری گفتمان‌های دینی رفع کنیم، بیان کرد: اگر نیروهای متخصص و دین فهم و قوی در زمینه برگزاری گفتمان‌سازی دینی به کار گرفته شوند قطع به یقین گفتمان‌های دینی می‌تواند پاسخ‌گوی همه مشکلات در عرصه‌های مختلف باشند. زمانی که اروپا در اوج عقب‌ماندگی بود در یکی از بخش‌های خودمختار اسپانیا به نام اندلس شاهد هستیم که مسلمانان با اتکا به فرهنگ دینی پیشرفت می‌کنند و آنهایی که به فرهنگ دینی توجه نکردند دچار سقوط شدند. تاثیرات دین در جامعه به قدری است که در آن زمان به خاطر توجه مردم به دین، اندلس به عنوان نگین اروپا مطرح و شناخته شد.

عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور درباره شرکت کردن مردم در گفتمان‌های دینی، گفت: برای سوق دادن مردم به شرکت در گفتمان‌های دینی مسئولان برگزاری گفتمان دینی باید نشست‌هایی با حضور نخبگان برگزار کنند و در این نشست ها نظرات نخبگان گرفته شود و نظرات متولیان برگزاری گفتمان دینی ارائه شود. برای گسترش و تعمیق این مسئله باید از شبکه‌های تاثیرگذار رسانه‌ای در این زمینه بهره گرفت.

انتهای پیام

captcha