نشر دفاع مقدس در حال احتضار است/ کاهش روزافزون شمارگان کتاب
کد خبر: 3751670
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
مهرآبادی عنوان کرد:

نشر دفاع مقدس در حال احتضار است/ کاهش روزافزون شمارگان کتاب

گروه ادب ــ مدیرعامل انجمن ناشران دفاع مقدس با اشاره به وخامت وضعیت نشر در این حوزه گفت: بسیاری از ناشران شمارگان کتاب‌ها را کاهش داده‌اند و به کتاب‌هایی با موضوعات دیگر روی آورده‌اند.

حال احتضارگونه نشر دفاع مقدس/شمارگان کتاب باز هم کاهش یافتمحسن مهرآبادی، مدیر انتشارات «فرهنگ گستر» و مدیرعامل انجمن ناشران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت نشر آثار دفاع مقدس گفت: زمانی که اوضاع ناشران عمومی خوب بود، ناشران دفاع مقدس در وضعیت نامناسبی به سر می‌بردند و در حال حاضر که نشر عمومی وضعیت خوبی ندارد از انتشارات دفاع مقدس چه انتظاری می‌توان داشت؟

وی افزود: ناشران دفاع مقدس سعی می‌کنند از راه‌های دیگری کسب درآمد کنند و به حیات خود در حوزه نشر ادامه دهند، یعنی غیر از دفاع مقدس، به موضوعات دیگری مانند دینی و مذهبی می‌پردازند. از این رو تمرکز خود را از کتاب‌های دفاع مقدس برداشته‌اند و به حوزه‌های دیگر وارد شده‌اند البته چاره‌ای هم جز این ندارند.
مهرآبادی در پاسخ به اینکه با این وضعیت تکلیف ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس چیست، بیان کرد: قرار است این نمایشگاه برپا شود و ما نیز دعوت شده‌ایم، اما به برگزارکنندگان این نمایشگاه که از همکارانم هستند، یادآور شدم که برگزاری این نمایشگاه اگر به اقتصاد نشر کمکی نکند، جز یک کار روبنایی چیزی نیست و امکان دارد که برخی ناشران تصمیم بگیرند در نمایشگاه حضور پیدا نکنند. اما به ما وعده دادند که سعی می‌کنند با چاپ بن، تبلیغات وسیع، تخفیف‌های ویژه و حمایت‌های وزارت ارشاد اتفاق تازه‌ای بیافرینند.
وی ادامه داد: برگزارکنندگان هر سال تلاش می‌کنند تا به نتیجه مطلوب برسند و به سبب همین تلاش‌ها خود را وامدار آن‌ها می‌دانیم. منکر تلاش‌های آن‌ها نیستیم، اما کارهایی که انجام شده چندان نتیجه‌بخش نبوده است و نمی‌دانم واقعاً در این شرایط چه باید کرد.
این ناشر تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گذشته با خرید کتاب از ناشران حمایت می‌کرد؛ مثلاً برای چاپ اول یک کتاب هزار نسخه‌ای با من قرارداد بستند که 700 نسخه خریداری کنند، اما اکنون این تعداد را به 300 نسخه تقلیل داده‌اند. آیا عاقلانه است که من چنین ریسکی را بپذیرم؟ منطق این موضوع قدری سخت است و اگر دلدادگی و عِرق به این کار نبود، قطعاً آن را انجام نمی‌دادم.
وی در ادامه بیان کرد: اغلب کتاب‌های نشر من به صورت مجموعه چاپ شده است، مانند مجموعه «فرهنگ جبهه» که 70ـ 80 جلدی است و به ناگزیر باید عناوین جدید را منتشر کنم تا این مجموعه کامل شود، حتی اگر به  100 نسخه برسد این راه ناگزیر پیش رویم است، چون باید کاری را که آغاز کرده‌ام به اتمام برسانم، اما ناشرانی که چنین تعهدی ندارد چه باید بکنند؟
مهرآبادی بیان کرد: بارها پیشنهاد کرده‌ام که به جای یک سکه تمام بهار آزادی، که به‌ عنوان جایزه به ناشران می‌دهید، یک تیراژ خوب از کتاب‌های ناشر را خریداری کنید و به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کنید. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و یا نهاد کتابخانه‌ها که در سال‌های گذشته، به صورت نوبتی کتاب خریداری می‌کرد، سه سال است که هیچ کتابی از نشر ما خریداری نکرده است.
این ناشر درباره کارگروه کاغذ، که با مدیریت وزارت ارشاد تشکیل شده، گفت: اتفاق خاصی در این زمینه رخ نمی‌دهد، چراکه آن‌ها با دست خالی می‌خواهند به جنگی بروند که عادلانه نیست. از این رو باید به روال گذشته برگردیم، یعنی باید به اتحادیه‌های صنفی اجازه واردات کالا بدهند که با همان رقم توافقی ارز 4200 تومانی کاغذ وارد و در میان ناشران توزیع کنند. در غیر این صورت نمی‌توان کتاب چاپ کرد.
انتهای پیام

captcha