انسجام امت اسلامی یک ضرورت است
کد خبر: 3756863
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

انسجام امت اسلامی یک ضرورت است

گروه فرهنگی- رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان زنجان گفت: انسجام و وحدت امت واحده در جهان اسلام یک ضرورت است که باید از ظرفیت اربعین در وحدت‌بخشی و افزایش معرفت استفاده کرد.

انسجام امت اسلامی یک ضرورت استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری در نشست خبری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان زنجان، اظهار کرد: اربعین در سال‌های اخیر تبدیل به یک حماسه جهانی شده و فرصتی بی‌بدیل برای رهایی از جهالت است.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال مراسم اربعین "لحسین یجمعنا" تعیین شده ابراز کرد: هر ساله ستادی با عنوان اربعین شکل می‌گیرد که کمیته‌های تخصصی و موضوعی تشکیل می‌‌یابد تا معیارهای مدنظر پیگیری شوند، در استان زنجان نیز این ستاد شکل گرفته است که در ذیل آن کمیته‌هایی دیگر فعالیت می‌کنند.
صفی‌یاری کمیته آموزشی فرهنگی را یکی از کمیته‌های مهم این ستاد برشمرد و گفت: مراسم اربعین بر هفت اصل پایه‌ریزی شده است که اصل نخست آن به ترویج فرهنگ اربعین اختصاص دارد.
وی یادآور شد: از آنجایی که دشمن همواره در این مراسم به دنبال ایجاد گسست بین مسلمین به‌خصوص شیعه و سنی  است، انسجام و وحدت امت واحده در جهان اسلام یک ضرورت است که باید از ظرفیت اربعین در وحدت‌بخشی و افزایش معرفت استفاده کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: اصل دوم به موضوع به نظم و امنیت مربوط می‌شود، در این بخش حاکمیت قانون و ضوابط، همکاری مجموعه‌های امنیتی و انتظامی قرار دارد، اصل سوم رعایت و سنت ارزش‌های کشور عراق است که در این بخش کمیته فرهنگی آموزشی در بخش آموزش از مبدا به مواردی چون رعایت و جایگاه منزلت مردم عراق، میزبانی و توجه به سنت کشور میزبان و غیره می‌پردازد.
صفی‌یاری در ادامه به سایر اصل‌ها اشاره کرد و گفت: اصول چهارم در مردم‌محوری و توسعه مشارکت معنوی، اصل تسهیل‌گری، مدیریت انتظارات و هماهنگی قرار دارد که این اصول حاکم بر فضای اربعین خواهد بود.
وی تصریح کرد: قریب بر ۳۰ وظیفه متاثر از اصول هفت‌گانه به کمیته فرهنگی آموزشی محول شده، که شامل آموزش از مبدا به جامعه هدف و ارائه بسته‌های فرهنگی به موکب‌ها است.
این مسئول یادآور شد: در گذشته فضای موکبی در بخش تدارکاتی و پذیرایی و اسکان قرار داشت اما اکنون فضای اربعین دیگر از حالت موسمی خود خارج و به یک فضای جاری فرهنگی بدل شده است که وظایف ما را در این کمیته سنگین کرده است.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان زنجان یادآور شد: هماهنگی با کمیته اسکان و پذیرایی با ستاد عتبات انجام گرفته است، همچنین سرشاخه‌های تبلیغی و هیئتی شناسایی جهت ارائه آموزش از مبدا تعیین و تعداد مبلغین و مبلغات، قاریان و مداح در موکب‌ها مشخص شده است.
صفی‌یاری افزود: امسال برای نخستین‌بار گروه ارزیاب در موکب‌ها حضور خواهند داشت تا نقاط و ضعف و قوت برنامه‌ها شناسایی شود. طبق آمار نهایی عتبات عالیات استان امسال ۱۸ موکب از استان در مراسم اربعین حسینی از نجف تا کربلا و مسیر بازگشت حضور خواهند داشت.
انتهای پیام
captcha