مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسید‌کربن در هفته گذشته
کد خبر: 3764588
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسید‌کربن در هفته گذشته

گروه اجتماعی ـ. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان با تأکید بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز گفت: ۱۴ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در هفته گذشته مسموم شدند.

مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسید‌کربن در هفته گذشتهاصغر جعفری‌روحی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: در هفته گذشته ۱۴ نفر در اثر اسنشتاق گاز منوکسید کربن مسموم شدند که ۶ نفر از این مسمومین آقا، ۵ نفر خانم و ۳ نفر کودک بودند.
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان زنجان بیان کرد: همه بیماران پس از اقدامات درمانی پیش‌بیمارستانی توسط اورژانس جهت ادامه درمان به مراکز درمانی اعزام شدند.
وی نصب غیراصولی وسایل گرمایشی را علت اصلی نشت گاز منوکسید کربن برشمرد و افزود: یک مورد هم به علت استفاده از ذغال جهت گرمایش بوده ک معمولا در روستاها اتفاق می‌افتد.
جعفری‌‌روحی با اشاره به علایم مسمومیت با منوکسید کربن، تصریح کرد: علایم این نوع مسمومیت، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، افراد خردسال و نوزادان، مادران باردار و افراد با بیماری‌های تنفسی ممکن است با شدت بیشتر اتفاق بیافتد .
وی در رابطه با راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با این گاز، گفت: از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید همچنین استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند و قراردادن لوله بخاری داخل سطل آب کاملا خطرناک و باعث مسمومیت خواهد شد و هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.
وی اظهار کرد: از روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنید و رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان با اشاره اقدامات لازم در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، یادآور شد: سریعا فرد را از محیط خارج کرده و لباس‌های تنگ فرد را درآورده و یقه بیمار را باز کنید سپس فورا با اورژانس تماس بگیرید و وضعیت مصدوم، تعداد و آدرس دقیق را با خونسردی اعلام کنید
این مسئول خاطرنشان کرد: علائم حیاتی مصدومان را کنترل و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید و فراموش نکنید که مواد خوراکی و آشامیدنی به مصدوم ندهید.
انتهای پیام
captcha