زیبایی‌هایی یلدا/ از صله رحم تا قرآن‌خوانی
کد خبر: 3773373
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

زیبایی‌هایی یلدا/ از صله رحم تا قرآن‌خوانی

گروه اجتماعی - مردم ایران از دیرباز تاکنون با برگزاری مراسم ختم قرآن و صله رحم آئین کهن شب یلدا را گرامی می‌دارند.

اسراف و چشم و هم چشمی در شب یلدا

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، شب یلدا از جمله رسوم باستانی ایرانیان برای پاسداشت و گرامیداشت طولانی‌ترین شب سال است، شبی که دیدار با خویشاوندان و دوستان به‌صورت ویژه و پررنگ‌تر صورت می‌گیرد.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز از گذشته‌های دور تاکنون شب یلدا با انجام مراسمی مانند تلاوت قرآن، شعرخوانی و قصه‌سرایی گرامی داشته می‌شود.
این مراسم در روستاها و مناطق عشایری مختلف کهگیلویه و بویراحمد به تناسب دارای ویژگی‌های مختلف و متنوعی است.
این مراسم گرچه در نوع خود جذابیت‌ها و مزایایی مختلفی از جمله تقویت روح معنوی و انجام صله رحم دارد اما اگر در انجام آن اسراف و ریخت و پاش شود این آیین کهن از فلسفه وجودی خود دور خواهد شد.
اسراف و چشم و هم‌چشمی در شب یلدا
یکی از موضوعاتی که گاهی در آیین شب یلدا رخ می‌دهد اسراف و زیاده‌روی برخی خاواده‌ها است.
همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» (آیه 31 سوره اعراف) بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد، همه ما باید تلاش کنیم که در امور روزمره خود به هیچ وجه اسراف نکنیم به ویژه در انجام مراسمی مانند شب یلدا و سایر اعیاد که اهمیت بیشتری دارد، چراکه این گونه مراسم و اعیاد در سطح وسیع و همزمان انجام می‌گیرند.
شب یلدا و توجه به نیازمندان
یکی دیگر از مسائلی که در شب یلدا باید در نظر بگیریم توجه به نیازمندان و درک صحیح از وضعیت فقرا و نیازمندان است؛ چراکه هستند کسانی که به دلیل فقر و نداری توان برگزاری این مراسم را نداشته باشند به همین علت باید سعی شود در این روزها هرچه بیشتر به نیازمندان و فقرا بیندیشیم و به طرق مختلف سعی کنیم شادی خود را با آن‌ها به شراکت بگذاریم و چه زیباست شادی که با آن دل مستمندی نیز شاد شود.
جلوگیری از ورود بدعت به شب یلدا
همانگونه که اشاره شد شب یلدا از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف ایران اسلامی برگزار می‌شده اما موضوعی که در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود ورود برخی بدعت‌ها به مراسم شب یلداست بدعت‌هایی که چیزی جز سلب آسایش و ایجاد مزاحمت و بروز آسیب‌های اجتماعی چیزی به همراه ندارد.لازم است که متولیان فرهنگی ضمن فرهنگ‌سازی در این زمینه، راه برای ورود بدعت‌ها به این آیین کهن را ببندند.

تاثیر مشکلات اقتصادی بر شب یلدا
یکی از موضوعاتی که در اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی مورد نظر است توان مادی مردم برای خرید است قیمت بالای اجناس اثر خود را بر روی کیفیت و یا حتی عدم برگزاری جشن‌ها گذاشته، جا دارد مسئولان با کنترل و کاهش قیمت‌ها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.
شب یلدا و پرخوری‌های دردسرساز
زیادی‌روی در استفاده از آجیل‌ها در شب یلدا به علت دیرهضمی، برخی از افراد را به‌صورت جدی با مشکل مواجه و راهی مراکز درمانی می‌کند.

انسان‌هایی که عاشق عبادت و اتصال به خداوند متعال هستند از هر فرصتی برای این کار استفاده و تمام وجود خود را وقف عبادت می‌کنند و هر یک از اعمال و گفتار خود را با نیت تقرب به خداوند انجام می‌دهند، بدون شک توسل به خدای متعال در این شب صفا و معنویت طولانی‌ترین شب سال را دوچندان می‌کند.
انتهای پیام

captcha