مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ غفلت از اهمیت بازاریابی در ایران
کد خبر: 3778294
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
در سمینار «درآمدزایی کارآفرینان و مؤسسات قرآنی» مطرح شد:

مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ غفلت از اهمیت بازاریابی در ایران

گروه اقتصاد ـ خیراللهی در سمینار «درآمدزایی کارآفرینان و مؤسسات قرآنی» اظهار کرد: کلیدواژه اصلی در تعریف مؤسسات قرآنی، ارائه خدمات از سوی آن‌هاست. نکته قوت مؤسسات قرآنی، طراحی فکر است و این مؤسسات باید بتوانند سودآوری لازم را داشته باشند و منابع مالی خود را تأمین کنند اما اکنون مهم‌ترین مشکل‌شان این است که منتظرند مشتری به سراغ آنها بیاید.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار «درآمدزایی کارآفرینان و مؤسسات قرآنی»، صبح امروز جمعه 14 دی‌ماه از سوی مرکز رشد واحد‌های فناور هنرهای قرآنی و با ارائه مهدی خیراللهی، کارشناس کسب‌وکارهای نوپا در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
خیراللهی در ابتدا با اشاره به قدرت شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: امروزه شبکه‌های اجتماعی، خود را همانند یک کشور و دارای اقامت، پول و ... معرفی می‌کنند و حتی شغل ایجاد می‌کنند. الان وزارت کار باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند و برای هر شغل مبلغ پانزده میلیون تومان هم دریافت می‎کند اما چنین کاری انجام نمی‌دهد در حالی که چنین شبکه‌هایی در دنیا اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا بانک‌ها مالیات پرداخت می‌کنند اما در ایران چنین کاری انجام نمی‌دهند و حتی تسهیلات مناسبی هم پرداخت نمی‌کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت که چنین شبکه‌هایی اگر بتوانند پیروان خود را افزایش دهند، در نهایت قادر خواهند شد حکومت جهانی تشکیل دهند. برای مثال می‌توانند به پیروان خود اعلام کنند فلان کار را انجام ندهید یه مثلاً فلان محصول را خریداری نکنید.

این مدرس کارآفرینی یادآور شد: امروزه در دنیا، ادیان بسیاری وجود دارند که همگی نیازمند نیروی انسانی، زمان و انرژی هستند در غیر اینصورت از بین خواهند رفت. بنیادهایی همانند بنیاد خیریه کلینتون و سوروس که بنیادهای سیاسی و غیر مذهبی هستند چگونه منابع مالی خود را تأمین می‌کنند. این سؤالی است که باید پاسخ آن را پیدا کنیم.

خیراللهی بیان کرد: همه انسان‌ها و گرو‌ها با مثلث زمان، کار و انرژی مواجه هستند. همه کارهای غیر مهم در نهایت تبدیل به کاری مهم و ضروری خواهند شد اما ما بسیاری از مؤسسات خود را غیرجدی گرفته‌ایم. گمان می‌کنیم همه خوب هستند غیر از ما. در حالی‌که گروه‌هایی در سراسر جهان هستند که به مردم خدمات آموزشی، اقتصادی و فرهنگی ارائه می‌دهند و پولی هم دریافت نمی‌کنند اما خدماتی به آنها داده می‌شود و همین امر در پیشرفت آنها موثر است.

وی ادامه داد: دین و انقلاب ما فرهنگی است اما تنها چیزی که در چهل سال گذشته به آن پرداخته نشده، مقوله فرهنگ است. چرا مؤسسات قرآنی نباید فیلم بسازند اما یکی از مسئولان به کشور کره جنوبی برود و سفارش فیلم بدهد؟

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

این کارشناس کسب و کارهای نوپا یادآور شد: بنده به برخی از مؤسسات بین‌المللی اشاره کردم اما آیا کسی از شما می‌تواند چند مؤسسه قرآنی بین‌المللی نام ببرد؟ در ادامه بنا داریم به بررسی چند مورد این اینگونه مؤسسات قرآنی بین‌المللی بپردازیم. جهان‌بینی و ایدئولوژی، بر رفتار بشر اثر می‌گذارد و همه رفتارهای ما به نوعی جهان‌بینی باز می‌گردد اما سؤال این است که جهان بینی ما نسبت به مؤسسات قرآنی بین‌المللی چیست؟

وی ادامه داد: کار متفاوت در شرایط کنونی در دنیا خریدار دارد. اگر مؤسساتی همانند مدرسه امام علی(ع) اتریش، مدرسه حضرت مهدی(عج) کانادا و مدرسه حضرت مهدی(عج) آمریکا به موفقیت رسیده‌اند به خاطر کار متفاوت آنها بوده است و باید به آنها درود فرستاد که بدون هیچ چشم داشتی در عرصه بین‌المللی مشغول فعالیت هستند.

خیراللهی به اقدامات فرهنگی و دینی آیت‌الله سیستانی اشاره کرد و گفت: شبکه هُدهُد، به زبان مالایی در کشورهایی همانند مالزی و اندونزی هم مشغول فعالیت است. حال سؤال این است که چرا آیت ‌الله سیستانی توان چنین کاری دارد اما ما چنین کاری نمی‌کنیم. به این علت که ما می‌گوییم این کار سخت است. در این زمینه هم ایدئولوژی ما مهم است. اگر فرزند ما نیازمند دیدن فیلم قرآنی است باید نیاز وی تأمین شود. این کار توسط شبکه هدهد انجام شده و برنامه‌های لازم را متناسب با باورهای فرد مسلمان ساخته است.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

وی ادامه داد: مؤسسه تبیان هم یک مؤسسه دینی بین‌المللی است اما وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و اکنون به هشت زبان، به دو میلیون و صد هزار نفر خدمات می‌دهد. در حالی که کشور مونته نگرو فقط هفتصد هزار نفر جمعیت دارد.

خیراللهی بیان کرد: ما دقیقا نمی‌دانیم که چند مؤسسه قرآنی بین‌المللی وجود دارد و مدل مالی و منابع تامین بودجه آنها کجاست؟ عربستان بیش از دویست مؤسسه قرآنی بین‌المللی دارد. مسئله مهم در مورد مدل تأمین مالی آن‎هاست. ممکن است عده‌ای گمان کنند آن‎ها نفت دارند و اینگونه مؤسسات قرآنی خود را تامین مالی می‌کنند اما آن‎ها از روش‌های دیگر هم برای تأمین مالی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره مؤسسات قرآنی پرداخت و گفت: کلیدواژه اصلی در تعریف مؤسسات قرآنی، ارائه خدمات از سوی آنهاست. نکته قوت مؤسسات قرآنی، طراحی فکر است و این و مؤسسات باید بتوانند سودآوری لازم را داشته باشند و منابع مالی خود را تأمین کنند.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

این کارشناس کسب و کارهای نوپا اظهار کرد: در ژاپن دوره‌ای با نام «رافابس» برای دختران وجود دارد که به معنای «منتظرم باش» است. شرکت در این دوره رایگان است و دولت هزینه آن را پرداخت می‌کند و همه دختران هم در آن شرکت می‌کنند. در این دوره‌ها به خانم یاد داده می‌شود که فرزندان شما در آینده فقط متعلق به شما نیستند بلکه متعلق به ژاپن هستند و باید این کشور را بالا بکشند.

خیراللهی افزود: امروزه در دنیا، حمایت اعم از مادی، معنوی، سیاسی و ... در اختیار اقویا است. اگر نیازمند حمایت هستیم باید نشان دهیم که قوی هستیم و برای مثال مؤسسات قرآنی باید خود را قوی کنند. ما نیاز به تولید جدیدی نداریم بلکه همه نیازهای ما در دین اسلام وجود دارد فقط باید درک کنیم که چه سرمایه‌هایی داریم و سپس آنها را کاربردی کنیم. برای مثال امروزه جهان نیازمند سبک زندگی است و ما می توانیم چنین سبکی را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید ما به ازای مؤسسات قرآنی که داریم، خدمات تعریف کنیم که ما به ازای آن بتوانیم پول دربیاوریم. کار مؤسسه قرآنی و دینی فقط خدمات‌رسانی به مردم ایران نیست بلکه باید سعی کند به همه مردم دنیا و همه ادیان خدمت بدهد و به سودی هم دست پیدا کند. مؤسسه قرآنی هم می‌تواند مشتری جذب کند و با فعالیت‌های مجازی هم می‌تواند مشتریان خود را بیشتر کند.

خیراللهی اظهار کرد: بنده سال ۸۵ از کارخانه‌های سامسونگ و ال جی بازدید داشتم. آنها گفتند ما سالانه بیست هزار میلیارد تومان از کشور شما سود می‌بریم که عمدتا ناشی از فروش محصولاتمان برای خرید جهیزیه است. آنها حتی فرامین رهبر انقلاب درباره تسهیل ازدواج آسان را می‌دانستند و در داخل کشور هم با برخی شرکت‌ها قرارداد بسته بودند که در این زمینه با آنها قرارداد ببندند.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

این کارشناس کسب و کارهای نوپا تاکید کرد: ما دارای دو نوع اقتصاد عنکبوتی و اقتصاد شیر هستیم. در اقتصاد عنکبوتی منتظریم تا مشتری به سمت ما بیاد اما در اقتصاد شیر، خودمان به دنبال مشتری می‌رویم. کشور کره جنوبی، خدمات خود را براساس نیاز مشتری تعریف می‌کند اما مهم‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی این است که منتظرند تا مشتری به سراغ آنها بیاید. ما باید چنین تفکری داشته باشیم که حتی می توانیم به فرزندان اوباما و ترامپ خدمات رسانی کرده و سودآوری داشته باشیم.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا با بیان اینکه مؤسسات قرآنی باید خود را خوب بشناسند و مطابق با آن خدمات ارائه دهند، اظهار کرد: امام حسین(ع) می‌فرمایند استمرار تجربه‌ها، زیادی عقل را در پی‌دارد. یکی از وظایف مؤسسات قرآنی این است که حوزه‌های مختلف استفاده از مفاهیم قرآنی را معرفی کنند. اگر محتوای قرآن را زنده ببینیم که دائما تازه است، با این نوع نگاه می‌توانیم برای مشکلات امروز از جمله اقتصاد، بانکداری، بیمه و ... راهکار ارائه دهیم.

وی به استمرار تجربه‌ها اشاره کرد و گفت: باید ساختاری پیدا کنیم که تجربه‌های ما به دیگران هم منتقل شود. اگر کسی به عنوان وزیر امور خارجه به کشوری دیگر سفر می‌کند نباید این تجربیات فقط در ذهن وی باقی بماند. ما دارای چنین نگاهی نیستیم بنابراین باید سامانه‌ای همانند ویکی‌پدیا راه‌اندازی کنیم که همه افراد بتوانند تجربیات خود را در این سامانه به اشتراک بگذارند تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند.

خیرالهی با اشاره به لزوم به اشتراک گذاشتن اطلاعات در میان فعالان قرآنی تاکید کرد: بانک‌های ما، سایه همدیگر را با تیر می‌زنند. این در حالی است که بانک‌ها باید تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. علت اینکه ما یک کاسه نمی‌شویم و اطلاعاتی که کسب می‌کنیم را به اشتراک نمی‌گذاریم این است که شبکه‌ای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات نداریم. در مورد تجربیات قرآنی هم می‌توانیم اطلاعات خود را به اشتراک بگذاریم.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

این کارشناس کسب و کارهای نوپا با اشاره به لزوم ارائه خدمات جدید قرآنی ادامه داد: ما به ازای خدمات و محصول باعث ایجاد ارزش افزوده و در نهایت دریافت پاداش خواهد شد که این دریافت پاداش شامل حمایت مادی و معنوی، سیاسی، امکانات و... است. خدمات ما هم می‌تواند شخصی، فرد به فرد یا سازمانی باشد. از سوی دیگر در حوزه قرآنی می‌توانیم خدمات جدیدی ارائه دهیم که بیش از حفظ و قرائت قرآن باشد و در واقع این خدمات جدید می‌تواند تربیتی و .... باشد.

خیراللهی در تعریف پول افزود: پول پاداشی است که در مقابل خدماتی که به دیگران می‌دهید به شما ارائه می‌شود چراکه آن خدمات برای شما ارزشی ایجاد کرده است. بنابراین توجه نمی‌کنیم که محصولات سامسونگ یا یک هواپیما، اسلامی است یا خیر بلکه از آن استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر اگر یک مؤسسه قرآنی هم بتواند به غیرمسلمانان خدمات بدهد می‌تواند کسب ارزش کرده و پول دریافت کند. بنابراین یک مؤسسه قرآنی نباید گمان کند که جامعه هدف آن فقط مسلمانان یا شیعیان هستند.

وی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده، پول‌ساز است یادآور شد: شما می‌توانید در ایران بنشینید و به جهانیان خدمات بدهید و خدمات بگیرید اما متأسفانه در ایران به ایده‌ها بها داده نمی‌شود. اکنون بانک‌ها مشکل تامین منابع مالی دارند. بنده دو سال قبل به یکی از بانک‌ها پیشنهاد دادم که کاری می‌کنم هزار میلیارد تومان منابع وارد بانک شما شود اما آنه گفتند فقط پنج درصد این پول سهم شما خواهد شد. بنده این را نپذیرفتم چون آنها ارزشی برای ایده بنده قائل نبودند. این در حالی است که یک ایده می‌تواند یک سیستم را از نابودی نجات دهد.

ارسال نشود/مؤسسات قرآنی باید منابع مالی خود را تأمین کنند/ برای قرآنی بازاریابی نمی‌کنیم

این کارشناس کسب و کارهای نوپا ادامه داد: مؤسسات قرآنی در کشور ما یا دیده نمی‌شوند یا بسیار کوچک دیده می‌شوند. بنابراین چنین مؤسساتی باید به فکر درآمدزایی باشند. ما نیازمند نگاهی نو به اسلام و قرآن هستیم بنابراین نباید این ایده را فراموش کرد که می‌توان کار قرآنی کرد و پول خوبی هم به دست آورد.

وی با اشاره به راهکارهای کسب درآمد توسط مؤسسات قرآنی افزود: یکی از این اقدامات استفاده از منابع مالی دیگران است. در مدیریت اقتصادی، چند مسئله شامل متریال، متد، ماشین‌آلات، منابع انسانی و منابع مالی اهمیت دارد. شرکت رویال داچ شل در هلند در حال برنامه‌ریزی برای منابع نفتی جهان است و اکنون درآمد یک سال آن ۳۸۴ میلیارد دلار است. بنابراین باید بتوانیم منابع دیگران را مدیریت کنیم و کارمزد بگیریم.

خیراللهی بیان کرد: اگر خدمات را درست و منطبق با نیاز تعریف کنیم به شکل بهتری می‌توانیم محصولات خود را به فروش برسانیم. نکته دیگر این است که برای فروش محصولات نیازمند بازاریابی هستیم. مشکل دیگر ما این است که گمان می‌کنیم محصولی که تولید کرده‌ایم به راحتی فروش می‌رود در حالی که باید برای آن تبلیغ کنیم. قرآن در کشور ما تبلیغ نمی‌شود. این در حالی است که برای فروش محصولات نیازمند تبلیغات هستیم.

وی در پایان گفت: هیچ چیز در این عالم رایگان نیست بلکه عدد ما به ازای آن وجود دارد اما شرطش این است که به صورت جهانی و شبکه‌ای فکر کنیم تا محصول خود را به شکل گسترده و در سطح جهانی به فروش برسانیم. از سوی دیگر قرار نیست دقیقه به دقیقه مشغول تولید محصول باشیم بلکه گاهی اوقات می‌توانیم یک محصول ارائه دهیم و یک عمر نان آن را بخوریم.

براي مشاهده گزارش تصويري سمينار اينجا كليك كنيد!

انتهای پیام

captcha