معرفی کسب‌وکارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
کد خبر: 3778662
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

معرفی کسب‌وکارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»

گروه اقتصاد ــ غرفه مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در چهارمین نمایشگاه «جایزه فیروزه» به معرفی کارگاه تخصصی کسب و کارهای نوپای اسلامی برای مراجعین می‌پردازد.

ارسال نشود///معرفی کارگاه کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نمایشگاه «جایزه فیروزه» با محوریت جایزه کالا‌های فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی از روز چهارشنبه، ۱۲ دی‌ماه، در بوستان گفت‌وگوی تهران آغاز شده و فردا، ۱۶ دی‌ماه، مراسم اختتامیه آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

موضوعات محوری برگزاری این نمایشگاه، شامل نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و سرگرمی، هدایای فرهنگی و هنر‌های سنتی و کاربردی و کالا‌های فرهنگ‌محور خانواده و همچنین اسباب‌بازی و سرگرمی برای کودکان است. البته بخش‌های دیگر همانند سوغاتی استان‌های مختلف کشور نیز در این نمایشگاه دایر شده است، اما نکته جالب توجه این است که این نمایشگاه به محصولات و کالا‌های تولید ملی اختصاص دارد و کالای خارجی در آن به نمایش گذاشته نشده است. مخاطبان اصلی این نمایشگاه خردسالان هستند و عمده محصولات ارائه شده، بازی، اسباب‌بازی و محصولات مورد نیاز کودکان است.

این نمایشگاه دارای سه بخش اصلی است؛ سالن اول و ورودی نمایشگاه یعنی سالن تهران به سوغاتی شهر‌های مختلف کشور و همچنین غرفه فرش‌های سنتی و دستبافت اختصاص دارد و غرفه‌های زیادی نیز در این بخش دایر شده است. در این بخش از نمایشگاه، محصولات مختلفی از جمله عسل، آویشن، کتیرا، رب انار، زیتون پرورده، برخی صنایع دستی همانند قوری و چاقو، معجون‌های لاغری، دارو‌های ضد سرماخوردگی، دارو‌های فشار خون، خرما، رب زرشک، رب خانگی، روغن حیوانی، نان برنجی، نان خرمایی، عسل طبیعی سرعین، نان فطیر خراسان و محصولات دیگری از این قبیل به نمایش گذاشته شده است و مورد استقبال هم قرار گرفته است.

دومین سالن این نمایشگاه سالن «گلستان» است که عمدتاً وسایل و اسباب‌بازی‌های کودکان در غرفه‌های مختلفی به نمایش گذاشته شده است، اما در بدو ورود به آن غرفه‌ای با عنوان «کارآفرینان مصباح طراحی و تولید محصولات فرهنگی، مذهبی و هنری» متمایز از سایر غرفه‌ها به چشم می‌خورد.

فاطمه امیریان از شاهین‌شهر اصفهان، مسئول این غرفه در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تشریح فعالیت‌های خود گفت: کار ما آماده کردن محصولات دینی و قرآنی به وسیله برش با دستگاه لیزر است. در ابتدا ایده‌پردازی می‌کنیم و سپس کار را با یارانه طراحی می‌کنیم؛ نهایتاً به وسیله یک نرم‌افزار مشترک میان کامپیوتر و دستگاه کار‌ها را مونتاژ می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه هدایای مذهبی، کار‌های زیادی انجام داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم در این آثار از طرح‌های ایرانی و اسلامی و نقوش اسلیمی استفاده کنیم. عمده کار‌های ما هم تابلو‌های مذهبی، آویزه‌های کلید مذهبی، جعبه‌های قرآن، دست‌بند‌های مذهبی و تابلو‌های رومیزی مذهبی است.

کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
امیریان افزود: حدود پنج ماه است که کار خود را شروع کرده و یک ماه است که استارت فروش را زده‌ایم، ولی هنوز درآمد رضایت‌بخشی نداشته‌ایم. کار ما کاملاً خصوصی است و با شرکت در این نمایشگاه انتظار داشتیم که کانون‌های فرهنگی و کانون‌های مساجد هم در اینجا حضور داشته باشند، اما گویا اساساً هماهنگی برای این کار صورت نگرفته است. هزینه‌های اجاره این غرفه در سالن گلستان هم که برای هر متر 135 هزار تومان است هنوز برای ما تأمین نشده است.

طبقه دوم این نمایشگاه و در واقع بخش سوم آن که با عنوان سالن «پردیس» شناخته می‌شود، به نشست‌های آموزشی، آشنایی با مؤسسات آموزشی و پژوهشی و داوری آثار ارسالی به دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دارد. در این بخش، تعداد غرفه‌های مرتبط با کارآفرینی و مخصوصا استارت‌آپ‌ها بیشتر است. به ویژه غرفه مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی است که در همین بخش و در پلاک 22 قرار دارد.

با ورود به طبقه دوم این نمایشگاه و در سالن پردیس، غرفه بزرگی با عنوان «دست‌سازه‌های هنرجویان هنرستان‌های کاردانش شهر تهران» چشم‌نوازی می‌کند. زهرا عفاف‌زاده، دبیر دبیرستان امام خمینی(ره) منطقه چهار تهران و مدیر این غرفه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره محصولات ارائه شده در این غرفه گفت: کارهایی که در این غرفه ارائه شده و برخی از آن‌ها نیز کارهای دینی و قرآنی هستند، توسط دانش‌آموزان کاردانش تهیه شده است. در این غرفه، کارهای معرق که آیات قرآن بر روی آن نقش بسته، آباژور، قاب‌های کوچک برای کودکان، رشته دوخت‌های تزئینی، سوزن‌دوزی، لباس و سرویس خواب کودکان، رومیزی چهل تکه برای فروش به نمایش گذاشته شده است.

کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
وی درباره وضعیت فروش محصولات در این نمایشگاه بیان کرد: چون کارهای معرق‌کاری، کارهای گران قیمتی هستند و افرادی هم که به نمایشگاه می‌آیند انتظار خرید محصولات ارزان‌قیمت دارند، لذا چنین کارهایی خریدار زیادی ندارند؛ زمان زیادی صرف این آثار شده و گران قیمت هستند، اما برخی کارهای دیگر همانند قلم‌زنی و خاتم‌کاری مشتری بیشتری دارند. محصولات این غرفه مربوط به چهار هنرستان دخترانه است و پول حاصل از فروش این محصولات نصیب خود دانش‌آموزان خواهد شد.

در ادامه این بخش، به غرفه مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سری زدیم که محصولات مختلفی را به مخاطبان عرضه می‌کند و مورد استقبال هم قرار گرفته است. احسان عسکری، کارشناس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اهم محصولات و فعالیت‌های این غرفه پرداخت و گفت: در اینجا به معرفی کارگاه تخصصی کسب‌وکارهای نوپای اسلامی و مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی به غرفه‌های دیگر و مراجعین می‌پردازیم. همچنین اساتید مرکز رشد، به صاحبان غرفه‌ها و مراجعین نمایشگاه در اینجا که علاقه‌مند به مسائل کارآفرینی با محوریت قرآنی و اسلامی هستند مشاوره ارائه می‌دهند.

وی افزود: همچنین اگر کسانی دارای طرحی برای کارآفرینی هستند، آن‌ها را به ارائه این طرح یا استقرار در مرکز رشد تشویق می‌کنیم. همچنین به معرفی کافه محفل می‌پردازیم. در مورد کلینیک کسب‌وکارهای نوپا هم برای علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

عسکری درباره وضعیت استقبال از غرفه مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی گفت: خدا را شکر تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته و مخصوصاً خانواده‌ها به میزان بیشتری استقبال می‌کنند؛ چراکه مخاطب کل این نمایشگاه، افراد با سن‌های پائین‌تر هستند که همراه خانواده خود در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از غرفه‌هایی که در این بخش، جلب توجه می‌کند، غرفه «گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ» که در زمینه صنایع خلاق فرهنگی و همچنین در زمینه منابع انسانی و مدیریت سازمانی به ارائه مشاوره مدیریتی می‌پردازند. خانی، عضو گروه پژوهشی اقتصادِ فرهنگ و مسئول این غرفه، درباره محصولات آن به ایکنا گفت: این گروه دارای زیرمجموعه‌های بزرگی است و در زمینه‌هایی همانند مالی، بازاریابی و فروش، حقوقی و حسابداری به مشاوره می‌پردازد. همچنین چند کار فرهنگی در زمینه انیمیشن، مد و لباس و نوشت‌افزار اسلامی و ایرانی به سرانجام رسانده‌ایم.

وی درباره مفهوم نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی گفت: مواد اولیه این نوشت‌افزار بومی شده و از کاراکترهای ملی و طراحان و منابع انسانی داخلی برای تولید آن‌ها استفاده شده است.

کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
خانی البته از میزان استقبال از این نمایشگاه انتقاد داشت. وی با بیان اینکه استقبال بایسته و شایسته‌ای از این نمایشگاه صورت نگرفته، تصریح کرد: به نظرم علت اصلی آن نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب است، اما خوشحال هستیم افرادی که به ما مراجعه کرده‌اند نیازمند محصولات بوده‌اند و ما هم در حد توان خود به آن‌ها کمک کرده‌ایم.

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز که تعاملات بسیاری با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، ضمن استقرار غرفه‌ای با نام «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» در این نمایشگاه، به ارائه مشاوره‌های لازم به علاقه‌مندان می‌پردازد. نشاط، مسئول این غرفه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این برنامه، چند ماه قبل در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایجاد شد. این برنامه در کنار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع استارت‌آپی و به ویژه کسب و کارهای دیجیتال است.

وی ادامه داد: کار ما ارائه خدمات حمایتی است و در واقع، ما در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، برای شرکت‌هایی که در حوزه صنایع فرهنگی کار می‌کنند برخی حمایت‌ها مانند تسهیلات نظام وظیفه و کسری خدمت، خدمات تخفیف‌دار همانند حضور در نمایشگاه‌ها با ارائه تخفیف به آن‌ها و برخی خدمات آموزشی را برای این گونه شرکت‌ها مهیا کرده‌ایم.

کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
نشاط در پایان سخنان خود گفت: مخاطب اصلی ما عمدتاً شرکت‌های استارت‌آپی هستند که به تازگی راه‌اندازی شده و در حال ارائه محصول یا خدمتی هستند. 

یکی دیگر از غرفه‌هایی که در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند غرفه‌ای با عنوان «وقف علم و فرهنگ» است. این غرفه نیز با کمک خیّرین به حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا می‌پردازد. خواجوی، مسئول این غرفه به ایکنا؛ گفت: اگر کسی دارای ایده‌ای باشد، می‌توانیم این ایده را به ثبت رسانده و آن را تجاری‌سازی کنیم. همچنین جذب سرمایه‌گذار نیز انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در واقع ما یک شتاب‌دهنده و یک پل رابط بین افراد دارای ایده و دارای سرمایه هستیم و سعی می‌کنیم ایده‌ها را تجاری‌سازی کنیم. در این غرفه در رابطه با خدمات کارآفرینی و کاریابی مجازی فعالیت می‌کنیم. همچنین یک پایگاه اطلاع‌رسانی به نام شصت دقیقه ایجاد کرده‌ایم و اخبار مربوط به کارآفرینی را در آن منتشر ‌می‌کنیم. در واقع یک انجمن به نام «انجمن حمایت از ایده‌های پژوهش‌محور و تفکر خلاق ابن‌سینا» هستیم که هیئت‌امنای آن خیّرین استان اصفهان هستند.

همچنین در طبقه اول این نمایشگاه، یک غرفه به فروش کتاب اختصاص دارد که در واقع تنها فروشنده کتاب در این نمایشگاه است. بخشی از کتاب‌های این غرفه، کتب دینی و قرآنی هستند. مرتضی حسینی، به ایکنا؛ گفت: تقریبا هزار جلد کتاب در این غرفه ارائه دادیم که عمدتاً کتاب‌های روانشناسی، رمان، تاریخ، ادبیات، کودک و نوجوان، کتب مذهبی و دانستنی‌های پزشکی به زبان ساده است.

کسب کارهای نوپای اسلامی در نمایشگاه «جایزه فیروزه»
مدیر پخش کتاب حسینی ادامه داد: کتاب‌های دینی و مذهبی ما عمدتاً شامل مفاتیح، قرآن، نهج‌البلاغه، توضیح‌المسائل، داستان‌ها و کتاب‌های دینی برای کودکان است. استقبال از غرفه ما هم متوسط بوده است، اما در مقایسه به هزینه‌هایی که کرده‌ایم به سود دست پیدا نکرده‌ایم.

به هر بخش دیگر از این نمایشگاه که سر بزنید، نمادی از کار و تلاش ایرانی را مشاهده می‌کنید؛ کار و تلاشی که حمایت از آن در نهایت، پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت، اما انتقادی که می‌توان به مسئولان وارد کرد این است که زمینه‌های حضور پرشور مردم در چنین نمایشگاه مهمی را از طریق اطلاع‌رسانی برای آن و البته آن هم در سال «حمایت از کالای ایرانی» فراهم نکرده‌اند.

امید است با حمایت هرچه بیشتر مسئولان از کالای ایرانی و کارآفرینان، شاهد توسعه روزفزون کشور و همچنین تحق اقتصاد مقاومتی باشییم.

لازم به یادآوری است که چهارمین نمایشگاه «جایزه فیروزه» از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب در بوستان گفت‌وگوی تهران برقرار است و فردا یکشنبه، ۱۶ دی‌ماه، ساعت ۱۰ صبح، اختتامیه این نمایشگاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha