شوق شنیدن اذان مؤذن‌زاده و همراهی با طرح «مشکوة»
کد خبر: 3790819
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
لحظاتی با امیرهادی، حافظ قرآن/

شوق شنیدن اذان مؤذن‌زاده و همراهی با طرح «مشکوة»

گروه چهره‌ها ــ امیرهادی بایرامی، هشت‌ساله و حافظ قرآن، حفظ را به همراه مادر و به دلیل نابینایی، تنها از طریق استماع تلاوت استاد منشاوی پیش برده است، مدتی است با طرح مشکوة همراه شده است.

امیرهادی بایرامیبه گزارش ایکنا؛ امیرهادی بایرامی، حافظ 28 جزء قرآن است. در سال 1389 در خانواده‌ای مذهبی در اردبیل متولد شد. اما از بدو تولد، نابینا بود. امیرهادی، نخستین فرزند خانواده است. پدرش شاغل در شهرداری اردبیل است و سهیلا ذاکر، مادرش، خانه‌دار است.

خانم ذاکر از سه‌سالگی متوجه علاقه‌اش به استماع آیات نورانی کلام وحی و اذان شد، وقتی که پس از بهانه‌گیری‌های زیاد پسرش به هنگام غذا خوردن، روزی در هنگام پخش اذان مرحوم مؤذن‌زاده از یکی از شبکه‌های صدا و سیما، سکوت معنادارش را متوجه می‌شود به گونه‌ای که بدون بهانه‌گیری غذایش را می‌خورد. برای اینکه از علاقه فرزندش مطمئن شود، شب نیز به هنگام پخش اذان مغرب این را در فرزندش می‌بیند و قرائت آیاتی از سوره‌های کوچک قرآن و زمزمه کردن آن در اوقات مختلف در منزل را شروع می‌کند. پس از مدتی که امیرهادی خردسال به اصطلاح، کامل زبان باز کرد و حدود سه سال داشت، 18 سوره از انتهای قرآن را حفظ کرده بود.
حمایت تبلیغات اسلامی اردبیل از امیرهادی
سهیلا ذاکر با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه امکانات و میزان توجه به کودکانی که با شرایط ویژه دارای استعداد قرآنی هستند، کم است، اظهار کرد: پس از شناخت استعداد و علاقه فرزندم، به یکی از دارالقرآن‌ها در شهر اردبیل مراجعه کردم که به دلیل شرایط فرزندم آن را قبول نکردند. طی سال 94 بود، هنگامی که چند جزء پایانی قرآن را حفظ بود، به اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل مراجعه کردم و با راهنمایی‌های حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل، محمد مقدسی‌اقدم، کارشناس قرآنی اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان به ما معرفی شد.
وی ادامه داد: این کارشناس امور قرآنی خود حافظ قرآن بود و فرزندم نیز تحت نظارت وی و با توصیه ایشان در منزل، حفظش را ادامه داد. در حال حاضر فرزندم، حافظ 23 جزء ابتدایی قرآن و پنج جزء پایانی است.
مادر این حافظ خردسال از برنامه‌های قرآنی دوران بارداری‌اش، اینگونه گفت: در دوران بارداری چون نذر کرده بودم، زیاد قرآن را تلاوت می‌کردم، همچنین به نماز جماعت و قرائت نماز در اول وقت و رفتن به مسجد خیلی مقید و علاقه‌مند بودم و از سوی دیگر عنایت خداوند بود اینگونه بچه‌ای قرآنی و علاقه‌مند و با استعداد را به من و پدرش موهبت کرد.
وی از برنامه آینده قرآنی فرزندش گفت: استادش می‌گوید صبر کنیم تا حفظ قرآن امیرهادی با ترتیل‌خوانی تکمیل شود و زمانش که برسد در دوره‌های تخصصی صوت و لحن و مفاهیم و ترجمه شرکت کند.
ذاکر نحوه آشنایی با طرح «مشکوة» را از طریق اینترنت و مشاهده تبلیغات آن در یکی از سایت‌ها بیان کرد و گفت: این طرح، طرح راضی‌کننده است به گونه‌ای که مربیان به خوبی با حفاظ مرتبط هستند و برنامه حفظ آنها را دنبال می‌کنند و اجرای این طرح نشان می‌دهد که میان بچه‌های عادی با افرادی که دارای معلولیت هستند، تفاوتی قائل نشده است.
لذت حفظ؛ لذتی که با هیچ حس دنیا قابل قیاس نیست
در این میان، امیرهادی از احساس خوشایند حفظ آیات، همچنین لذتی که هنگام حفظ آیات جدید و مرور محفوظات می‌برد، می‌گوید و معتقد است این بهترین حس دنیاست که با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. وی درباره روش حفظش گفت: به توصیه استادم آقای مقدسی، لوح فشرده صوتی استاد منشاوی را گرفتم و بیشترم محفوظاتم از طریق شنیداری است. با وجود اینکه مادرم از سوی سازمان بهزیستی استان، قرآن بریل برایم تهیه کرده است، اما حدود نصف صفحه را طی چهار ساعت استماع تلاوت و تکرار آیات همراه با مادرم دارم و حدود دو جزء نیز مرور محفوظات گذشته‌ام، است.
این حافظ هشت‌ساله قرآن، مسلط بر بیان صفحات قرآن نیز هست به گونه‌ای که اجزاء 26، 27 و 28 قرآن و اجزاء یک تا 23 قرآن را می‌تواند شماره صفحه، جزء و آیه ابتدایی صفحه را نیز بگوید.
امیرهادی با تشخیص متخصص و فوق تخصص شبکیه چشم، به عنوان نابینای مادرزاد شناخته شده و دیدش از بدو تولد صفر است. سهیلا ذاکر درباره اینکه دومین فرزند آن نیز دختری بیست ماهه است که همین مشکل را دارد، اما از علاقه‌اش به استماع اذان و تلاوت قرآن هنگامی که طنین تلاوت در منزل پخش می‌شود، می‌گوید.
شوق شنیدن اذان مؤذن‌زاده و همراهی با طرح «مشکوة»امیرهادی در حال حاضر در پایه دوم مقطع ابتدایی مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل است و از حدود پایه چهارم به بعد می‌توانند به طور کامل قرآن را خودش به تنهایی و روان بخواند. وی در کنار انجام تکالیف مدرسه، حفظ و مرور محفوظات را همراه با انجام تفریحات و بازی‌های بچه‌گانه که کسالت را از او دور کند، انجام می‌دهد.
وی با طرح ملی حفظ قرآن مشکوة ویژه معلولان و نابینایان کشور به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با همکاری سازمان بهزیستی کشور که در حال انجام است، از طریق پدرش آشنا شده است. پدرش وی را در این طرح نام‌نویسی کرده است که در کنار مرور محفوظات به ارائه حفظ آیات جدید بپردازد.
این حافظ خردسال درباره تماس پشتیبان این طرح با وی، گفت: مربیان طی این طرح دو روز در هفته یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها، به مدت 30 دقیقه با من در ارتباط هستند که در ابتدا محفوظات جدید را می‌گیرند و سپس مرور 10 درس را دارند.
امیرهادی در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن طی سال گذشته در حفظ 15 جزء شرکت کرده بود و امسال نیز در حفظ 20 جزء شرکت کرده است، همچنین در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی‌(ع) در رشته حفظ 20 جزء در مقطع زیر 16 سال در قم شرکت کرد که از مجموع امتیاز 200، 181 را کسب کرد و در حسن حفظ نیز امیرهادی امتیاز 95 را از 100 به دست آورد.
سهیلا ذاکر در پایان با ابراز گلایه از کمی امکانات رفاهی و آموزشی برای این گونه افراد، گفت: امیدوارم مسئولان به این امر توجه کنند به گونه‌ای که من برای تهیه یک کاغذ بریل و یا وسایل کمک آموزشی ویژه نابینایان با سختی روبرو هستم. اما با تمام این وجود با عنایت خداوند، امیرهادی همواره در عرصه قرآنی به خوبی درخشیده و پیشرفت خوبی داشته است، این چیزی نیست که تنها من به آن اذعان داشته باشم، بلکه استادش آقای مقدسی نیز بر این امر بارها و بارها تأکید کرده است.
انتهای پیام

captcha