از نظریه داروین در شکل‌گیری جنین تا آیه‌های آفرینش انسان
کد خبر: 3811509
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
در همایش جنین‌شناسی مطرح شد؛

از نظریه داروین در شکل‌گیری جنین تا آیه‌های آفرینش انسان

گروه معارف ــ در همایش «جنین‌شناسی از دیدگاه اسلام»، موضوع خلقت انسان از نظریه داروین تا نشانه‌های آفرینش انسان در آیه‌های قرآن مورد بررسی قرار گرفت.

از نظریه داروین در شکل‌گیری جنین تا آیه‌های آفرینش انسانبه گزارش ایکنا از زنجان، همایش جنین‌شناسی از دیدگاه اسلام به منظور بررسی خلقت و آفرینش انسان از دیدگاه علمی و قرآنی، روز گذشته، ۲۳ اردیبهشت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.
علیرضا عبدانی‌پور، استاد آناتومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این همایش اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت است و برای هدایت نشانه‌های علمی آورده شده که شاید قرن‌ها برای فهمیدن این نشانه‌ها زمان گذاشته شود. خداوند انسان را آفرید تا بندگی او را کنیم.

نظریه‌های شکل‌گیری جنین
وی با بیان اینکه در قرآن برای آفرینش انسان به گل خشکیده و آبی بی‌ارزش اشاره شده است، بیان کرد: بررسی تاریخچه مباحث علمی در مورد شکل‌گیری جنین حاکی از آن است که ارسطو حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر این نظر بود که شکل‌گیری جنین خودبه خود بوده و از قبل در رحم مادر وجود داشته که امروز این نظریه مورد تأیید نیست.
این استاد یادآور شد: فرضیه داروین به مباحث تک سلولی اشاره دارد و اینکه پیشینیه انسان به میمون و شامپانزه برمی‌گردد و این نظریه امروز به طور کامل رد شده پس از آن دانشمندی به ارائه مطالبی در تلفیقی نظریه ارسطو و داروین پرداخت که سلول در بطن موجود مونث قرار گرفته و همه ما از جایی شروع کردیم که پیشینیان آن را شروع کردند. در سال 1677 میلادی نیز دانشمندان برای نخستین بار اسپرم را مشاهده و بر این عقیده بودند که جنین در اسپرم قرار گرفته و وقتی در رحم مادر قرار می‌گیرد، رشد می‌کند که این نظریه نیز ناقص بود.
عبدانی‌پور ادامه داد: در سال ۱۸۹۵ میلادی دانشمند دیگری با میکروسکوپ فولیکول‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: جنین درون تخمک قرار گرفته و تنها اسپرم نقشه اکتیویتوری دارد و کل جنین‌ها در دل تخمک هستند که این نظریه امروز مورد تأیید نیست.

وی افزود: در سال ۱۸۴۰ نیز دیوار دانشمند دیگری این نظریه را داد که اگر قرار است جنینی شکل بگیرد باید اسپرم و تخمک وجود داشته باشد و کنار هم قرار گیرد؛ این در حالی است که ۱۴۰۰ سال قبل قران موضوع خلقت انسان را مطرح کرده که انسان از نطفه‌های مختلط خلق شده است.
عبدانی‌پور خاطرنشان کرد: دو دانشمند در خصوص شکل‌گیری جنین مقاله‌ای نوشته‌اند که منجر به دریافت جایزه اسکار شد. کارل ارنست فون بائر، پدر علم جنین‌شناسی نخستین کتاب رسمی جنین‌شناسی را نوشت. کروموزوم‌ها از شروع یک جنین تا مراحل تکامل نقش دارند.
وی با اشاره به آیاتی مبنی بر «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ؛ (نحل 4) انسان را از نطفه آفرید و او سرکشی آشکار است.» و «أَوَلَمْ یرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ؛ (یس 77) آیا انسان ندیده است که ما او را از نطفه آفریدیم، در حالی که او آشکارا سرکشی می‌کند.»، ابراز کرد: انسان از قطره آب بی‌قدری آفریده شده و خداوند هشدار می‌دهد که انسان تکبر نداشته باشد.
استاد آناتومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: خداوند انسان را به تدبر در قرآن تأکید فرموده در قرآن اعجازی هست که در تکامل نظریه‌ها پس از سال‌ها متوجه مباحث مطرح شده در قران می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه برای شکل‌گیری جنین ابزارهایی لازم است که باید به درستی مراحلی را طی کنند، تصریح کرد: از بین بیش از3 میلیون اسپرم رها شده، باید بهترین اسپرم روی تنها یک تخمک آزاد شده و با مراحل معین قرار گیرد و به شکل‌گیری جنین بیانجامد.
 
عامل تعیین جنسیت
عبدانی‌پور خاطرنشان کرد: در گذشته خانم‌ها را متهم می‌کردند که دخترزا یا پسرزا است در حالی که این موضوع به زن ربطی ندارد و عامل تعیین جنسیت کروموزوم Y است.
وی در مورد اینکه خداوند در جایی عنوان می‌کند که انسان را از مایعی پست آفریده و در جای دیگر او را اشرف مخلوقات می‌داند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در تکامل انسان هدایتگری دانا نقش داشته و موضع هدایت در شخصیت انسان امری مهم است.
 
عامل خلقت انسان
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام جواد باقری، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به آیه «هُوَالَّذی خَلَقَکُم مِن تُرابٍ ثُمَّ مِن نُطفَةٍ مِن عَلَقَة ثُمَّ یُخرِجُکُم طِفلاً، (مومن 67) او کسی است که شما را از خاک آفرید و سپس از نطفه و از علقه و آن‌گاه شما را به صورت طفل (از رحم مادرتان) خارج ساخت.» اظهار کرد: آیات مختلفی در قرآن وجود دارد که مراحل خلقت انسان را بیان می‌کند و در یک جایی می‌فرماید که انسان از خاک آفریده شده و در جایی موضوع نطفه را مطرح می‌کند.
وی یادآور شد: برخی نطفه را نرینگی با مادگی تلقی می‌کنند، در حالی که قرآن این را رد می‌کند و نطفه آمیخته چیزی است که موجودی به نام انسان را خلق می‌کند. انسانی که مورد آزمایش قرار می‌گیرد، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن می‌خواهد تا خوب و بد را تمییز دهد و از عهده مسئولیت بر بیاید.
باقری با اشاره به اینکه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ذکر بسم الله نظم مولکولی آب را عوض می‌کند، ابراز کرد: خلقت انسان از نوع مایعی صورت گرفته و اینکه در قرآن می‌فرماید مه انسان را از آب آفریدیم این آیه مضکون بلندی دارد؛ ۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد، هم ماده اولیه خلقت انسان و هم کل شاکله بدن انسان در زمان حیات را آب تشکیل می‌دهد.
وی تصریح کرد: علت اینکه در جایی عنوان می‌شود انسان از ماده بی‌ارزش آفریده شده و جای دیگر اشرف مخلوقات خوانده می‌شود، این است که نطفه انسان از دید انسان‌ها بی‌ارزش است و همین ماده کم ارزش به انسانی با شخصیت که اشرف مخلوقات است، تبدیل می‌شود و این عظمت خداوند را نشان می‌دهد و ما بسیاری از اسرار عالم را نمی‌دانیم.
انتهای پیام
captcha