خودمحوری؛ ریشه اصلی اختلافات خانوادگی
کد خبر: 3812370
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳

خودمحوری؛ ریشه اصلی اختلافات خانوادگی

گروه معارف ــ نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به تلاش غرب برای تزلزل کانون خانواده در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: ریشه اصلی اختلافات خانوادگی در قرآن، خودمحوری شناخته شده است.

هجوم غرب برای تخریب سبک زندگی کشورهای اسلامی/ روابط نامشروع دستاورد غرب برای تزلزل کانون خانوادهحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد اسوه‌ها و الگوهای قرآنی و سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: در آیه ۱۲۵ سوره نساء، حضرت ابراهیم (ع) را به عنوان اسوه‌ای معرفی می‌کند که در سبک زندگی بی‌نظیر است و الگویی برای همه انسان‌ها به‌شمار می‌رود. خدای متعال در این آیه می‌فرماید: دین چه‌کسی بهتر است از دین کسی که تسلیم خدای متعال است، نیکوکار است و از روش و رویه حضرت ابراهیم (ع) پیروی می‌کند؟ ابراهیمی که خدای متعال او را به عنوان خلیل برگزید.
 
سبک زندگی ابرهیمی
وی ادامه داد: در برخی کتب روایی می‌خوانیم فرستاده وحی الهی نازل شد و به ابراهیم(ع) گفت: خدای متعال شخصی را به عنوان خلیل و دوست خود انتخاب کرده است؛ حضرت ابراهیم(ع) بدون اینکه این انتخاب را به خود بگیرد، سئوال کرد که چه کسی به این مقام نائل شده؟ او را به من معرفی کن تا آخر عمر خادم او باشم. فرستاده وحی به ابراهیم فرمود که بشارت باد بر تو که انتخاب خداوند، خود تو هستی.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم (ع) ویژگی‌های متعددی داشت که به خلیل‌الله معروف شد، ابراز کرد: احترام و اهتمام ابراهیم(ع) به خانواده‌اش یکی از این ویژگی‌هاست؛ چراکه او برای پدر و مادرش و فرزندانش دعا می‌کرد. والدین و فرزندان را نصیحت می‌کرد و دعا می‌کرد که خدایا فرزندان من را اهل نماز قرار بده.
وی ادامه داد: در قرآن در آیه ۲۵ سوره نسا برای حفظ کانون خانواده و استحکام این نهاد مقدس از روابط نامشروع و خارج از چارچوب مسلمانان را پرهیز داده است. خداوند در این آیه اجازه می‌دهد که با بانوان پاکدامن با اذن خانواده آنها ازدواج کنند. افراد پاکدامن نباید به دوستی‌های پنهان روی بیاورند. دوستی‌های خیابانی که امروز در برخی رسانه‌ها ترویج می‌شود، خلاف قرآن است.
وی یادآور شد: قرآن کریم برای مرد و زن نقش‌های متفاوت و وظایف و حقوق متناسب خودشان قرار داده است. اگر قرار باشد این جایگاه‌ها تغییر یابد و جابه‌جا شود، نهاد خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرد آن‌گونه که امروز در فرهنگ غرب شاهد تنزل کانون خانواده هستیم.
 
نقش زن و مرد در خانواده
دولابی تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۳ سوره نسا توصیه می‌کند بدانید هر کس متناسب با مصالح، وظایف و حقوق برایش قرار داده شده و نباید تصور کنید که در این حقوق و تکالیف به آنها ظلم شده و به دنبال این باشند که نقش‌ها را تغییر دهند.
وی در مورد یک روایت از تقسیم کار مردان و زنان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) نزد پیامبر آمدند و در مورد تقسیم کار پرسیدند؛ پیامبر فرمود کار بیرون از خانه را امیرالمومنین(ع)انجام دهد و کارهای داخل خانه را به فاطمه(س) سپرد. این سبک گمشده کانون‌های غربی است که باعث شده خانواده در معرض نابودی قرار بگیرد. روایت هست که امیرالمومنین(ع) حتی در کارهای خانه به حضرت فاطمه(س) کمک می‌کرد.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: خداوند به مردها دستور داده که باید در رفتار با زن خود خوش‌برخورد و با زنان و خانواده رفتار پسندیده‌ای داشته باشند. ایثار کردن و ماندن در کنار زنی که مورد علاقه شما نیست، منشا خیرات و برکات فراوانی می‌شود.
وی در تبیین آیه ۳۵ سوره نسا تصریح کرد: این آیه در کانون خانواده مورد تاکید قرار دارد که خداوند به مومنان دستور می‌دهد باید نسبت به تعداد خانواده‌هایی که در خاندان شما شکل می‌گیرد، حساس باشید در مواقع اختلاف حکمی از خانواده مرد و زن انتخاب کنید تا به قصد صلاح و سامان دادن کانون مقدس خانواده حمایت کنند و نه اینکه دخالت داشته باشند. دادگاه مرحله آخر است، نباید اختلافات خانوادگی به این سرعت به دادگاه کشیده شود.
 
خودمحوری ریشه اختلافات خانوادگی
این کارشناس دینی افزود: ریشه اصلی اختلافات خانوادگی در قرآن، خودمحوری شناخته شده است. خیلی‌ها دچار حرص و خودمحوری می‌شوند. برای اینکه کانون‌ خانواده حفظ شود نیازمند ایثار متقابل است. تلاش غرب برای ترویج زندگی غربی در ایران زیان‌های جبران‌ناپذیری در حوزه‌های اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور ما زده است که مقابله با آن‌ها جهادی هوشمندانه می‌طلبد. غرب در تخریب سبک زندگی به کشورهای اسلامی هجوم آورده و این کانون مقدس خانواده را در معرض خطر قرار می‌دهد.
انتهای پیام 
captcha