خانواده؛ نقطه آغازین ایجاد علاقه به کتابخوانی
کد خبر: 3819562
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

خانواده؛ نقطه آغازین ایجاد علاقه به کتابخوانی

گروه فرهنگی- رئیس آموزش و پرورش خرم‌دره گفت: برای ایجاد علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی، عوامل متعددی نقش دارد که نخستین آن‌ها خانواده است که نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی محسوب می‌شود.

خانواده؛ نقطه آغازین ایجاد علاقه به کتابخوانیبه گزارش ایکنا از زنجان، لعیا جعفری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره، ظهر امروز شنبه ۲۵ خرداد ماه در جلسه هماهنگی  نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: در جوامع امروزی انسان به دانش‌های نوین و علوم گسترده‌ای دست یافته تا آنجا که پیشرفت علمی بشر از حد خود خارج شده و به فناوری‌های‌ عظیمی دست یافته است.

وی با بیان اینکه انسان با مطالعه دست به کارهای خارق‌العاده‌ای می‌زند و پدیدآورنده زیباترین آثار می‌شود، گفت: مطالعه، انسان را از هویت خود با خبر می‌کند و راه درست زیستن را به او می‌آموزد.

این مسئول با بیان اینکه کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است تا آدمی با اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی گام بردارد، افزود: کتاب نردبان مطمئنی است که انسان را به قلل شامخ کمال و فضائل می‌رساند کتاب به ما می‌آموزد که اندیشه‌های انسان باید سرشار از آموزه‌های معنوی، منطقی، عرفانی و حقیقی باشد.

جعفری با تاکید بر اینکه مطالعه، ذهن را پربار می‌کند و درخت اندیشه را رونق می‌بخشد، بیان کرد: کتاب در زندگی ما می‌تواند یک معلم باشد تا اصول زندگی را به ما بیاموزد و اخلاق انسانی و معرفت را در وجود ما نهادینه کند مطالعه، انسان را به پرواز درمی‌آورد تا کمی از پستی‌ و بلندی‌های روزگار فاصله بگیرد و در آسمان علم و اندیشه که منشأ آرامش است، سیر کند.

وی با اشاره به اینکه دلیل اکثر فکرهای ناآرام و بیماری‌های روحی و تعصبات نابجا، از عدم مطالعه است، افزود: انسان دشمن چیزی است که نمی‌فهمد و فهم غلط است که درخت تفکر را می‌خشکاند.

این مسئول بیان کرد: برای ایجاد علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی، عوامل متعددی نقش دارد که نخستین آن‌ها خانواده است در واقع نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی از خانواده آغاز می‌شود.

جعفری با تاکید بر این مطلب که شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: به‌طور طبیعی والدینِ علاقه‌مند به کتاب، فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت و عکس آن نیز صادق است.

وی با بیان اینکه مغز دانش‌آموزان در هر سنی نیاز به پیشرفت مستمر دارد و خواندن، فعالیتی برای کمک به این پیشرفت است، خاطرنشان کرد: خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند و این تخیل موجب سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعه غیردرسی، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن کودکان و نوجوانان است، ادامه داد: وقتی سطح فکر دانش‌آموزی بالا رفت و ذهن او فعال شد، امکان فراگیری درس‌های مدرسه برایش بهتر فراهم می‌شود.

وی گفت: عوامل متعددی در هدایت دانش‌آموزان به مطالعه و کتاب‌خوانی تأثیرگذارند که در این بین، معلم رکـن اسـاسی است معلم اگر عـلاقه‌مند و کـاردان باشد،می‌تواند اثر عمیقی در ایجاد علاقه به مطالعه برجای بگذارد و با شناخت رغبت‌ها و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان آنان را به سوی مطالعه و کتاب‌خوانی هدایت کند.

انتهای پیام

captcha