از اجرای طرح «قنات» در مدارس تا پیوند مسجد و مدرسه
کد خبر: 3826807
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
در افتتاحیه ماراتن قرآن دانش‌آموزی مطرح شد؛

از اجرای طرح «قنات» در مدارس تا پیوند مسجد و مدرسه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ امروز آیین افتتاحیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در پایتخت شور و شعور حسینی برگزار شد و اجرای طرح قنات در مدارس مورد تأکید قرار گرفت.

از اجرای طرح «قنات» در مدارس تا پیوند مسجد و مدرسهبه گزارش ایکنا از زنجان، بزرگترین ماراتن قرآنی دانش‌آموزی با عنوان سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور با رقابت ۴۹۵ دانش‌آموز پسر در پایتخت شور و شعور حسینی آغاز شد.

ابراهیم رفیعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در آیین افتتاحیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور اظهار کرد: قرآن کتابی است که با دعوت به خواندن و معرفت الهی نازل شده و این اهمیت تلاوت و تدبر در این کتاب مقدس را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: جهان امروز برای رهایی از آسیب‌ها و توحش مدرن باید به قرآن تمسک جوید تا به فلاح و مدینه فاضله برسد؛ باید مدام آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا...» را تکرار کنیم.

وی زنجان را دیار پارسایان و زنان عفیف و پاکدامن خواند و گفت: این استان چهارراه فرهنگ‌ها، سرزمین سهروردی، حکیم هیدج، سرزمین گنبد لاجوردی سلطانیه، قیدار نبی و امامزاده سید ابراهیم(ع) است.

این مسئول ادانه داد: زنجان دیار مردمان عاشق ثارالله و مادران فاطمی و خواهران زینبی، سرزمین مادری عالمان آیت‌الله شبیری، آیت‌الله حسینی و آیت‌الله خاتمی است و دانشمندان همچون شهید شهریاری را در خود تربیت کرده است.

دانش‌آموزان در قبال نظام وظیفه دارند
محمدرضا مسیب‌‌زاده، مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین بیان کرد: دل خدمت گازاران نظام برای ارزش‌های اسلامی و دینی می‌طلبد و آموزش و پرورش برنامه ویژه‌ای در این راستا دارد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژه به تربیت در ساحت‌های شش‌گانه دارد.

وی مسائل دینی و اعتقادی، فناوری، زیباشناسی و هنری، زیستی و سیاسی و اجتماعی را از ساحت‌های تربیتی دانست و گفت: تلاش می‌شود تا تربیت دانش‌آموزان به شکل متوازن در این ابعاد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه افراد حاضر در این رقابت‌ها، نماینده بیش از ۷.۵ میلیون دانش‌آموز هستند، ابراز کرد: این افراد در مرحله کشوری حضور دارند و نفرات برتر به مرحله بین‌المللی راه‌ می‌یابند. مسابقات قرآن، عترت و نماز، تنها مسابقه‌ای در آموزش و پرورش است که مرحله بین‌المللی دارد.

این مسئول تصریح کرد: فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه قرآنی دنبال می‌کنیم. این دانش‌آموزان در فضای ارزشمند کشور رشد کردند و برای این نظام در قبال نشر احکام دینی وظیفه دارند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در تربیت دینی و توجه به ارزش‌های اسلامی یادآور شد: علی‌رغم مشکلات، چیزی از برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش حذف نشده است‌.

مسیب‌‌زاده به طرح قنات اشاره کرد و گفت: قرآن، نماز، اهل‌بیت(ع) و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در قالب این طرح است که در سطح کشور اجرا خواهد شد.

 

حفظ هویت دینی در بین نسل جدید
نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان نیز در این آیین در مورد حضور خود در مدارس برای برپایی نماز جماعت و ترغیب دانش‌آموزان به این فریضه دینی تصریح کرد: بنا به توصیه ستاد اقامه نماز، حداقل یک روز را برای اقامه نماز در مدارس حضور پیدا کردیم. آیت‌الله علی خاتمی با اشاره به اینکه نمازخانه‌های برخی مدارس کوچک و امکان حضور برای همه فراهم نبود، خاطرنشان کرد: در قالب طرحی با عنوان پیوند مسجد و مدرسه و با همکاری ستاد اقامه نماز دانش‌آموزان برای اقامه نماز به نزدیک‌ترین مسجد هدایت می‌شدند.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ سال از عمرم با معلمی سپری شده است: یادآور شد: سال گذشته بیشترین محور گفت‌وگوهایم روی مهارت‌های زندگی بود. آینده برای دانش‌آموزان است و آن‌ها گردانندگان آینده سیاست و مدیریت کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب، دنیا به دو ابرقدرت شرق و غرب تقسیم شده بود، خاطرنشان کرد: ایران نه تنها تسلیم این دو قدرت نشد، بلکه تفکر مستقل اسلام ناب محمدی را به دنیا تزریق کرده و تمام تلاش دشمن این است که این اقتدار را بشکند و با توطئه‌های فرهنگی نقشه‌های خود را دنبال می‌کند.

امام جمعه زنجان ادامه داد: دشمن سعی می‌کند، نسل جدید جامعه را بی‌هویت کند و بین ریشه تاریخی و هویت امروز فاصله بیندازد. کشور ما مدنیت ۸ هزار ساله روشن دارد و همواره رویش‌های ما قوی‌تر از ریزش‌‌های ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان امروز مخاطب بیانیه گام دوم هستند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: نسل جوان امروز اگر قوی‌تر از جوانانی که انقلاب و جنگ را مدیریت کردند، نباشد، کمتر از آن‌ها نیست. آینده متعلق به نوجوانان و جوانان است و اگر جامعه را زیبا می‌خواهید باید آن را از هم اکنون بسازید.

در این مراسم از امام جمعه زنجان به دلیل اقامه نماز همراه با دانش‌آموزان تجلیل شد. همچنین مادر شهیدان جوادی که خانه خود را وقف امور قرانی کرده است، نیز مورد تجلیل قرار گرفت.
انتهای پیام

captcha