تکثر سلایق تربیتی در جامعه را به رسمیت بشناسیم
کد خبر: 3831200
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

تکثر سلایق تربیتی در جامعه را به رسمیت بشناسیم

گروه فرهنگی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در جامعه شاهد سلایق تربیتی متفاوت هستیم، گفت: رویکرد آموزش و پرورش تعمیق باورهای دینی است و در این بین نباید از رقبای بین‌المللی غاقل شویم.

رویکرد آموزش و پرورش تعمیق باورهای دینی است/ تکثر سلایق تربیتی در جامعه را به رسمیت بشناسیمابراهیم رفیعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به اینکه یکی از ساحت‌های تربیتی براساس سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، ساحت دینی و اعتقادی است، اظهار کرد: تربیت یک موضوع حاکمیتی به‌شمار می‌رود که همه دستگاه‌ها ایده‌آل‌ها و آرمان‌هایی دارند که نهاد تعلیم و تربیت مجری و منتقل‌کننده آن‌ها است.
وی به تفاوت‌های فکری و سلیقه‌ای افراد جامعه اشاره کرد و افزود: در قانون اساسی ایران، چند دین و برخی مذاهب به رسمیت شناخته شدند، بنابراین همه محتوای تعلیم و تربیت برای همه یکسان نخواهد بود.
این مسئول ادامه داد: در کنار آورده‌های تعلیم و تربیتی، سلیقه‌های آموزشی هم تنوع ایجاد می‌کند و در این بین سلیقه خانواده‌ها در تعلیم و تربیت فرندان متفاوت است اما باید در این موضوع یک استاندارد کلانی را رعایت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه عموم مردم زنجان خانواده‌هایی اصیل، معتقد و علاقه‌مند به حوزه‌های دینی به‌ویژه ائمه اطهار هستند، بیان کرد: این موضوع آسیب‌های تربیت غیردینی را کمتر می‌کند.
وی بیان کرد: موضوعی که امروزه نباید از آن عافل شویم، این است که ما در حوزه تعلیم و تربیت رقبای بین‌المللی هم داریم. ایران کشوری است که در آن حاکمیت، مناسبات و سایر موارد بر مبنای دین به‌ویژه مکتب شیعه پایه‌گذاری شده است و طبیعی است که کشوری مشابه ایران در جهان کم است.
رفیعی افزود: هرچند که در جهان اسلام همه دارای یک دین واحد هستند، اما خیلی از کشورها نوع نگاه و رویکردهای متفاومتی دارند و بخشی از تعلیم و تربیت تحت تأثیر تبلیغات جهانی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، ابراز کرد: شهروندان امروز در فضای مجازی زندگی می‌کنند و به اصطلاح نت‌وند محسوب می‌شوند و در این فضا رقبای ما ممکن است مدل‌های تربیتی را عرضه کنند که آسیب‌هایی را دربرداشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه رویکرد کلی تعلیم و تربیت ما بر مبنای دینی است، اظهار کرد: اما باید وسعت فعالیت‌ها را طوری تعیین کنیم که در تعابیر متفاوت بتوانیم یک تجلی داشته باشیم.
وی یادآور شد: در حوزه علمیه مرکز حضور فقها و تعلیمات دینی است، هم برخی فقها نظرات متفاوتی دارند. در برخی موارد ممکن است فهم خانواده‌ها از حجاب و تربیت قدری متفاوت باشد که این موضوع طبیعی است.
رفیعی با تأکید بر اینکه باید تکثر در جامعه را به رسمیت بشناسیم، بیان کرد: رویکرد آموزش و پرورش تعمیق باورهای دینی است و در این جهت حرکت می‌کند.
انتهای پیام
captcha