«تفنگ‌دار» دست برتر نیست/ لزوم راه‌اندازی کمپین «تبدیل اسلحه به قلم»
کد خبر: 3831891
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
ایکنا پدیده «استفاده نابجا از اسلحه» را بررسی می‌کند؛

«تفنگ‌دار» دست برتر نیست/ لزوم راه‌اندازی کمپین «تبدیل اسلحه به قلم»

گروه اجتماعی ـ طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قتل و تیراندازی‎ها در لرستان هستیم و افرادی عامدانه یا غیرعامدانه تفنگ را در معرض دید مردم استفاده می‌کنند که می‎طلبد با توجه به این‌که تفنگ نماد قدرت نیست و تفنگ‌دار دست برتر نیست، کمپین تبدیل اسلحه به قلم در استان راه‌اندازی شود.

تفنگ‌دار دست برتر نیست/لزوم راه‌اندازی کمپین «تبدیل اسلحه به قلم»قتل نفس وخیم‌ترین جرم در جوامع بشری است. روزانه قتل‌هایی در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد که هرکدام دلایل مخصوص خود را دارند. برخی از این قتل‌ها به‌ صورت عمدی و برخی از آن‌ها نیز ناخواسته و غیرعمد انجام می‌شود.
وقتی انسان بی‌گناهی به ناحق کشته می‌شود، حق حیات و زندگی از او گرفته می‌شود و او از بزرگ‌ترین حقی که دارد محروم می‌شود.علاوه‌بر این، قتل انسان بی‌گناه اطرافیان او،خصوصاً همسر و فرزندان و پدر و مادر و خواهر و برادر مقتول را در شوک روحی روانی سهمگین قرار می‌دهد و شیرازه زندگی خانوادگی او را از هم می‌گسلد.
چه‌بسا ممکن است که همسر یا فرزندان مقتول در اثر بی‌سرپرست شدن، درگیر انواع و اقسام گرفتاری‌ها و مشکلات عدیده شوند و خدای ناخواسته از جاده درست زندگی، منحرف شوند. اما چیزی که بیش از همه نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد این است که بسیاری از قتل‌های خواسته یا ناخواسته در محیط خانواده صورت می‌گیرد و سؤال این است که چگونه فردی حاضر می‌شود پدر، مادر، خواهر و یا برادر و یا یکی از بستگان نزدیک خود را به قتل برساند. گسترش خشونت در جامعه می‌تواند یکی از دلایل بروز قتل و بالا رفتن آمار قتل باشد. در بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با دلایل وقوع قتل به مواردی از مسائل اقتصادی، بیکاری، پایین آمدن آستانه تحمل، اعتیاد، مصرف مواد روان‌گردان و ... اشاره شده است.

آیات قرآن درباره قتل نفس
اسلام برای جان و حیات انسان، ارزش فراوان قائل شده و حفظ نفس را گرامی داشته و تجاوز به حیات و نفس دیگران را بعد از کفر و شرک از بزرگ‌ترین گناهان قرار داده است چنان‌که در آیه ۹۳ سوره نساء در این رابطه آمده است: «وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا؛ و هر کس عمداً مؤمنى را بکشد کیفرش دوزخ است که در آن ماندگار خواهد بود و خدا بر او خشم می‌گیرد و لعنتش می‌‏کند و عذابى بزرگ برایش آماده ساخته است».

در آیه ۳۲ سوره مائده در این رابطه آمده است: «مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ».در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است و قطعاً پیامبران ما دلایل آشکار براى آنان آوردند [با این همه] پس‌از آن بسیارى از ایشان در زمین زیاده‌‏روى می‌کنند».

همچنین در آیه ۱۵۱ سوره انعام در این رابطه آمده است: «قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَکُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَإِیَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛ بگو بیایید تا آن‌چه را پروردگارتان بر شما حرام کرده براى شما بخوانم چیزى را با او شریک قرار مدهید و به پدر و مادر احسان کنید و فرزندان خود را از بیم تنگ‌دستى مکشید ما شما و آنان را روزى می‌‏رسانیم و به کارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشیده[اش] نزدیک مشوید و نفسى را که خدا حرام گردانیده جز بحق مکشید این‌هاست که [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش کرده است باشد که بیندیشد».

از دیدگاه اسلام نوع انسان، یک خانواده است ظلم و تجاوز به هر یک از افراد آن خانواده در حقیقت تعدی و تجاوز به نوع انسانیت است و خصوصاً اگر مقتول مظلوم یک فرد مسلمان باشد، گناه آن بسیار بزرگ‌تر و طبق فرمان صریح خداوند قاتل اهل دوزخ خواهد شد.

مذمت قتل در احادیث
نبی مکرم اسلام(ص) در این رابطه فرموده است: کشتن مسلمان کفر است و نیز فرموده است: بعد از من به کفر برنگردید و همدیگر را نکشید.از پیامبر اکرم(ص) روایت است که فرمودند: «خداوند همه گناهان را می‌آمرزد مگر کسی را که در حالت شرک فوت کند یا یک نفر مسلمان (بی‌گناه) را دانسته بکشد» این در حالی‎است که از رسول اکرم(ص) روایت است که فرمودند: «نخستین چیزی که در میان مردم روز قیامت مورد بررسی و فیصله قرار می‌گیرد موضوع خون‌هاست».

از رسول خدا(ص) همچنین روایت است که فرمودند: «نباید کسی از شما با اسلحه به برادرش اشاره کند زیرا در حال غفلت احتمال دارد شیطان کنترل را از دستش خارج کند و در نتیجه داخل دوزخ گردد» و نیز فرمودند: «هر کس با چیز برنده‌ای به‌سوی برادرش اشاره کند فرشته‌ها او را لعن و نفرین می‌کنند تا زمانی‌که دست از این‌کار بکشد هرچند برادر تنی او باشد».

آدم‌کشی؛ جنایت و گناهی خطرناک
آدم‌کشى یکى‌از بزرگ‌ترین جنایات و گناهان خطرناک است و اگر با آن مبارزه نشود، امنیت که یکى‌از مهم‌ترین شرایط یک اجتماع سالم است به‌کلى از بین مى‌رود.در دسترس بودن انواع سلاح‌های سرد از قبیل پنجه‌بوکس، قمه، زنجیر، شمشیر و چاقوهای ضامن‌دار و همچنین قیمت پایین این سلاح‌ها موضوع دیگری است که می‌تواند در افزایش قتل مؤثر باشد.

همچنین، گاهی اوقات افراد در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند و این عصبانیت به جرح و قتل طرف مقابل منتهی می‌شود، این در حالی‌ است که اگرچه به فرد عنوان قاتل اطلاق می‌شود اما این رفتار وی به‌علت حس خون‌خواری یا تربیت نادرست وی نیست، بلکه این فرد به این علت که هوش هیجانی پایینی دارد قادر به شناسایی و کنترل هیجانات خود نیست و ناخودآگاه منجر به کشته شدن فرد دیگری می‌شود.

حمل اسلحه از سوی جوانان زنگ خطر است
تارا یکی‌از شهروندان خرم‎آبادی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: متأسفانه افزایش آمار قتل و تیراندازی در استان و شهر ما یک معضل است و این به عدم فرهنگ‌سازی درست در بین مردم برمی‎گردد. در پاره‌ای موارد شاهد هستیم پسرانی که سن و سال بالایی ندارند به‌ راحتی با خود اسلحه از قبیل تفنگ کمری، قمه، شمشیر و یا چاقو و تیزبر حمل می‎کنند و کافی است کوچک‌نرین درگیری‌ای بین او و فردی صورت بگیرد بلافاصله دست به سلاح شده و یک فاجعه به بار می‎آورد.

وی گفت: متاسفانه برخی خانواده‌ها حمل سلاح از سوی پسران خود را یک افتخار می‎دانند، در صورتی‌که این زنگ خطر است و در جامعه‌ای که پلیس و دستگاه‌های امنیتی فعال هستند نیازی نیست که هر کس برای دفاع از خود اسلحه همراه داشته باشد.

مهران یکی‎از شهروندان خرم‎آبادی نیز در این رابطه‌ با گریزی به رسم غلط تیراندازی در مراسم شادی و عروسی، گفت: در سال‌های گذشته تا حدود زیادی حمل و داشتن اسلحه غیرمجاز و جرم محسوب می‎شد ولی طی سال‌های اخیر شاهد هستیم در عروسی‎ها برخی‌از مردم دست به تفنگ می‌شوند و تیراندازی می‌کنند و از گوشه و کنار می‌شنویم که بر اثر تیراندازی در مراسم شادی و به‌ویژه عروسی، حوادثی گاه ناگوار رخ داده است.

وی اضافه کرد: چیزی که در گذشته وجود داشت این تیراندازی‌ها اکثراً در روستاها و بیابان‌ها انجام می‌شد و قوانین نانوشته‌ای داشت و عموماً بزرگان فامیل دست به تفنگ می‌شدند اما الان در شهرها و تالارها نیز صدای شلیک شادی به گوش می‌رسد و افراد کم سن و سال و جوان‌ها گوی سبقت را از هم می‌ربایند و حرف اول را می‌زنند.

این شهروند لرستانی ادامه داد: این تیراندازی‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که در قانون آمده است؛ هر کس به‌طور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی، سلاح شکاری و قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری و حمل کند یا با آن‌ها معامله دیگری انجام دهد به حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۱۰ سال محکوم می‌شود و بارها مسئولان انتظامی اعلام کرده‌اند: تیراندازی با اسلحه مجوزدار نیز در مراسم جرم است.

تفنگ دست برتر نیست

امیر علی‌حیدر امیری، تئوریسین مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با ابراز نگرانی از افزایش آمار تیراندازی‌ها و قتل در استان لرستان، ادامه داد: آمار تیراندازی بالا رفته است و افرادی عامدانه یا غیرعامدانه تفنگ را در معرض دید مردم استفاده می‌دهند.

وی نزدیکی لرستان به مرز‌های غربی و هم مرز بودن با عراق را از عوامل افزایش اسلحه در استان برشمرد و گفت: برخی اسلحه‌ها از سوی گروهک‌های تروریستی برای از بین بردن احساس امنیت در استان توزیع می‌شود.

این تئوریسین مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که با تلاش‌های ناجا آمار کشفیات تفنگ‌های جنگی در استان بالا رفته است، اضافه کرد: دشمنان با برنامه خاص در حال وارد کردن اسلحه در مناطق مرزی است.

وی با ذکر این مطلب که در کلیپی که در فضای مجازی از خواننده پاپ پخش شد او تظاهر به داشتن تفنگ کرد شاهد برخورد قاطع و قانونی دستگاه قضایی بودیم، تصریح کرد: برخورد قضایی موجب رفتن وی به زندان شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تأکید بر این‌که دشمن عامدانه در حال واردات اسلحه به کشور است، اضافه کرد: واردات اسلحه به کشور از سوی دشمنان نظام سلطه طراحی شده است و در جنوب و شرق کشور نیز با برنامه‌ریزی در حال وارد کردن اسلحه هستند.

امیری با اشاره به این‌که در برخی مناطق داشتن اسلحه افتخار است اما ذکر این نکته ضروری است که داشتن تفنگ امنیت نمی‌آورد، روحیه عشیره‌ای و ییلاق و قشلاق عشایر را از دیگر عوامل افزایش تیراندازی‌ها و گرایش به سمت نگهداری اسلحه برشمرد و یادآور شد: عشایر برای مزاحمین و سارقین اسلحه استفاده می‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که تفنگ نماد قدرت نیست و تفنگ‌دار دست برتر نیست بلکه تفنگ ما قلم و شعور اجتماعی و کتابخانه‌های ما هستند، بر لزوم ایجاد کمپین تبدیل اسلحه به قلم تاکید کرد و ادامه داد: امروز نماد توانایی تفنگ نیست بلکه نماد توانایی فرهنگ و علم و حفظ کردن آیات قرآن است.

اقتدار ناجا حفظ شود

امیری با اشاره به این‌که دشمن به دنبال خلع سلاح کردن ناجاست، اضافه کرد: نیروی نظامی نماد اقتدار است، مگر می‌شود در حکومت اسلامی نیروی انتظامی ضعیف باشد.

این تئوریسین مسائل سیاسی با یادآوری این مطلب که ایران از امن‌ترین کشورهای جهان است و مؤلفه قدرت آن نیروی انتظامی است و باید ناجا پشتیبانی شود تا هیچ برهم زننده نظم عمومی نتواند در آرامش باشد، ناجا را نماد آرامش و امنیت برشمرد و گفت: باید دست نیروی انتظامی باز باشد تا کسی جرئت نکند به ساحت یک مأمور بی‌ادبی کند.

لزوم تشکیل پویش‌هایی در حمایت از نیروی انتظامی

وی با ذکر این مطلب که دشمن به‌دنبال تضعیف نیروی انتظامی و رواج نافرمانی مدنی است و وجود یک پاسگاه یا یک مأمور باید تأثیرگذار باشد، بر لزوم تشکیل پویش‌هایی در حمایت از نیروی انتظامی تأکید کرد و افزود: هرچه ناجا تضعیف شود نافرمانی مدنی بیشتر می‌شود.

امیری با اشاره به این‌که تقاص فرهنگ غلطی است که خانواده مقتول مجری قانون می‌شود، تصریح کرد: در تقاص خانواده مقتول بازیگر نقش نیروی انتظامی و قوه قضاییه می‌شود این در حالی‌ است که در اجرای حکم قاتل در کنار قصاص دیه و گذشت را داریم.

این مدرس اقتصاد مقاومتی با اشاره به این‌که امروز تقاص در جاهایی افزایش پیدا کرده است و می‎طلبد رسانه‌ها باید تقاص را به‌عنوان یک ضدارزش و ناهنجاری معرفی کنند کمااینکه اجرای قانون کار دولت است، ادامه داد: اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت کار را به قانون واگذار شود.

این تئوریسین مسائل سیاسی با یادآوری این مطلب که در تقاص هیچ‌گاه عدالت رعایت نمی‌شود این در حالی ‎است که در تقاص خانواده مقتول اگر ببینند قاتل آدم معمولی باشد آدم بهتری از خانواده قاتل کشته می‌شود، افزود: مردم حق ندارند راساً اقدام به اجرای قانون کنند چراکه اجرای قانون وظیفه دستگاه قضاست اما متأسفانه در بسیاری از مناطق در خون‌بهای یک فرد افراد بی‌گناهی به صرف این‌که فامیل قاتل هستند کشته شدند کمااینکه در تقاص تناسبی بین جرم مجرم ایجاد نمی‌شود.

امیری با اشاره به این‌که باید اشد مجازات برای متظاهران  عربده کشی‌ها در نظر گرفته شود، ادامه داد: متأسفانه عده‌ای در ملاعام با عربده‌کشی نظم عمومی جامعه را بر هم می‌زنند.

داشتن اسلحه به ضد ارزش تبدیل شود

امیری با اشاره به این‌که در قدیم رسم بود چه در عزا و شادی تیراندازی می‌کردند، ادامه داد: در بسیاری از جاها و بسیاری از فیلم‌های عشیره‌ای مانند خون‌بس می‌بینیم در مصیبت‌ها برای افرادی که نماد طایفه هستند در تششیع جنازه تیراندازی می‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که در اشعاری که در رسای فرد شاخص فوت شده می‌خوانند دال بر تفنگ‌دار بودن شکارچی بودن و روحیه تقاص‌گری اوست، ادامه داد بیان کردن این ویژگی‌ها اشتباه است.

این مدرس اقتصاد مقاومتی با ذکر این مطلب که امروز مدنیت و شهرنشینی بر مردم حکم‌فرماست،این در حالی‎است که در تمدن اسلامی رسوم بر مبنای فرهنگ اهل‌بیت و سبک زندگی اسلامی ایرانی است، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی در هر صد تیراندازی، ۱.۷ درصد تیراندازی‌ها موجب قتل و زخمی شدن می‌شود کمااینکه طی چند هفته گذشته تیراندازی منجر به قتل و عروسی داشتیم.
وی با ذکر این مطلب که در عروسی‌ها برخی افراد تظاهر به داشتن تفنگ می‌کنند و می‎طلبد داشتن اسلحه از ارزش به ضد ارزش تبدیل شود، اظهارکرد: متأسفانه در عروسی‌ها به جهت تیراندازی‌ها بارها شاهد این قضیه بودیم که جشن عروسی به عزا تبدیل شده است و ضرورت دارد نهضت داشتن اسلحه باید به داشتن نهضت قلم تبدیل شود.

افزایش آمار تیراندازی و قتل در لرستان نگران‌کننده است

جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری لرستان خرداد ماه امسال در نشست شورای اداری شهرستان الیگودرز با بیان این‌که پرونده‌های تیراندازی و قتل در دستورکار ویژه قرار می‎گیرد، گفت: افزایش آمار تیراندازی و قتل در لرستان را نگران‌کننده دانست و گفت: در خصوص افزایش خشونت بایستی بررسی‌هایی صورت گیرد.

وی اغلب قتل‌های انجام گرفته در استان را به‌ دلیل اختلافات شخصی بیان کرد و افزود: حمل سلاح مسئله‌ای امنیتی برای استان شده و تهدیدهایی همچون حمل سلاح که موجب اختلال در کار مردم می‌شود را باید پیشگیری کنیم.

بدری با اشاره به نقش دهیاری‌ها در شناسایی تهدیدها بر استفاده از ظرفیت بسیج محلات تأکید کرد و ادامه داد: شایسته است با برنامه‌ریزی، از ظرفیت همه نیروها برای جلوگیری از تهدیدها استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به انجام هفده مورد قصاص طی سال گذشته، تصریح کرد: همواره از راه مجازات نمی‌توان از بروز تخلفات جلوگیری کرد، بلکه باید با پیشگیری مانع از وقوع جرم شد.
انتهای پیام

captcha