استقبال از کتاب‌های عاشورایی در نیمه دوم شهریور
کد خبر: 3845275
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

استقبال از کتاب‌های عاشورایی در نیمه دوم شهریور

گروه ادب ــ نیمه دوم شهریورماه که مصادف با سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانش بود، شاهد استقبال از آثار عاشورایی مانند «کتاب روضه» و «آوای درد» بودیم که به چاپ مجدد رسیدند.

تازه های نشربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ از تازه‌های نشر دینی و قرآنی در نیمه دوم شهریور ماه می‌توان به آثاری مانند «کتاب الملة»، «دین در دنیای مدرن»، «درباره شر»، «عصر جدید»، «دفاع پیروز»، «از حسین(ع) تا مهدی(عج)»، «علوم بلاغی و زیباشناختی قرآن 2»، «خطا‌های قرآن‌پژوهی جان ونزبرو» و ... اشاره کرد. طی این مدت که مصادف با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز بود شاهد تجدید چاپ کتاب‌هایی مانند «کتاب روضه» و «آوای درد» بودیم که این نشان از استقبال مخاطبان از کتاب‌های عاشورایی دارد. در ادامه معرفی این آثار از نظر مخاطبان می‌گذرد:

کتاب الملة

رساله در باب فلسفه دین و الهیات سیاسی ابونصر محمد فارابی با ترجمه ابوالفضل شکوری به همت انتشارات عقل سرخ منتشر شده است. این کتاب ترجمه کامل و دقیق رساله فارابی به نام «کتاب الملة» است. این اثر در مجموعه آثار سیاسی فارابی از جایگاه نظری ویژه‌‏ای برخوردار است. فارابی در این کتاب با تقسیم علم مدنی به دو بخش ‏فلسفه مدنی و فقه مدنی و ایجاد تناظر تئوریک بین آن دو، در واقع ‏مبنایی نظری برای دیگر مباحث‏ سیاسی خود در آثاری چون آرای اهل ‏مدینه فاضله‏، سیاست مدنی، فصول مدنی و احصاء العلوم‏ تدارک دیده است.

این کتاب را محسن مهدی، محقق عراقی و استاد دانشگاه شیکاگو و شاگرد و همکار لئو اشتراوس، احیاء و مورد بررسی انتقادی قرار داده‌اند که شامل دو بخش است: بخش نخست (۱۰ بند اول)، ملت (دین‎ و آیین) و رابطه آن با فلسفه، رئیس‎ ملت و جانشینانش و پیشه فقه و پیوندش با فلسفه‎ را معرفی می‌کند. بخش‎ دوم ‎ (بند‌های ۱۱-۲۷)، علم مدنی را به‌طور عام و مدنی را به‎مثابه بخشی از فلسفه به‌طور خاص معرفی می‌کند. در دهه هشتاد شمسی برای نخستین بار، این اثر به عربی و فارسی در فصلنامه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) چاپ و منتشر شد. در آن زمان، محسن مهاجرنیا این اثر را به فارسی برگردانده بود. در سال گذشته نیز حشمت‌پور به خوانش این اثر پرداخت که بخش‌هایی از این خوانش در روزنامه فرهیختگان چاپ و منتشر شد.

دین در دنیای مدرن

کتاب «دین در دنیای مدرن؛ از کلیسا‌های جامع تا آیین‌های دینی» نوشته استیو بروس ترجمه فیاض قرایی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. استیو بروس، جامعه‌شناس و دین‌پژوهی پرآوازه در سطح جهانی است و آثار متعددی پیرامون نقش دین در دنیای مدرن، رابطه میان دین و سیاست و …، با رویکردی آینده‌پژوهانه نسبت به دین، دارد.

این کتاب نیز اثری برجسته در همین راستا، در پژوهش‌های دینی معاصر و در آینده‌پژوهی ادیان، با نگاهی جامعه‌‌شناسانه است. این کتاب به مباحثی، چون مبانی نوگرایی، امر ماوراءالطبیعه، ارتباط دین با نژاد و تحول اجتماعی، خداباوری آمریکا، ادیان جدید دهه ۱۹۷۰ و ... می‌پردازد.

درباره شر

کتاب «درباره شر» ترجمه مقالات برگزیده در فلسفه و الاهیات شر است. جلد اول: الاهیات سنتی و جلد دوم: الاهیات مدرن) به سرپرستی نعیمه پورمحمدی به همت انتشارات کتاب طه منتشر شده است.

در جلد نخست این مجموعه، نگاه‌های سنتی و نقد آن‌ها و در جلد دوم رویکرد‌های الاهیاتی مدرن را از نظر خواهیم گذراند. در جلد نخست، ابتدا دو روایت تحلیلی و تازه از برهان شر از جمله روایت شلنبرگ را چیده‌ام تا با اصل برهان شر از راه تقریر‌های تازه آن آشنا شویم. سپس پای سخن فیلسوفان کلاسیک همچون هایدگر، هیوم، کانت، فروید و یونگ و الاهیات ادیان شامل تئودیسه یهودی، تئودیسه مسیحی، تئودیسه اسلامی و تئودیسه هندی می‌نشینیم. بعد از آن علل و عوامل ناکامی تئودیسه‌های سنتی را از نظر متفکران مدرن پیگیری می‌کنیم. در جلد دوم که به بازنمایی پاسخ‌های جدید می‌پردازد، حاصل کوشش خلاقانه و تحول‌خواه الاهیات مدرن در پاسخ به مسئله شر را از نظر می‌گذرانیم: از الاهیات خدای گشوده تا الاهیات پویشی، الاهیات اعتراض، الاهیات شکاکانه، الاهیات فمینیستی و... .

سی و ده

کتاب «سی و ده» نوشته سیداحمد بطحایی به همت دفتر نشر معارف منتشر شد. این کتاب ۱۰۳ صفحه‌ای که با الهام از وعده سی روزه خداوند عز و جل با موسای کلیم و تمدید ۱۰ روزه آن که در سوره اعراف آیه ۲۴ بیان شده، سامان یافته، در بردارنده چهل و یک رمان کوتاه و زیبا در موضوعات گوناگون است.

برخی از موضوعات این کتاب عبارت است از: دعوت به آتشکده، افطاری وسط ظهر، سرخُم می‌سلامت، طالبی‌های چشیده نشده، کله قوچی باشه لطفاً، رقیب حوریان، دعاخوان بی‌چتر، لطفاً دیگر روضه نخوانید، بازگشت به خواجا، خواجا به مثابه کوفه، مثل تراشیدن یک لوح سنگی با سوزن ته گرد، به خاطر یک ورق اکس کاربازپین، طعم مرگ و یک سنگ مرمر، عروسک چینی، همین که میگن همه خوبه، تعارف قلیل، بابا مسجد، عدد بده، یک پا و نصفی، پس سواپس، کِلپَک پِدِر، پناه‌گاه، تاریخ انار، اندازه‌گیری دنیا، شام آخر، دو روایت معتبر، متمم: محرم ۱۴۳۷ خاوه، یک فِری که علی بود و حسین می‌خواست، معشوق پارچه‌ای، مثل امتحان شفاهی، کشکول کاغذی یا همدم احیا و اموات، اندر آداب روضه‌خوانی، یک شعر سپید، اصغر عشقی، سه روایت معتبر از ختم خاوه، قوت غالب.

عصر جدید؛ خوانشی از مفاهیم و راهبرد‌های بیانیه گام دوم

کتاب «عصر جدید؛ خوانشی از مفاهیم و راهبرد‌های بیانیه گام دوم» اثر آیت الله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به همت نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر شد. نویسنده در بخشی از کتاب می‌نویسد: انقلاب اسلامی، آغازگر عصر جدید است. مقام معظم رهبری در «بیانیه گام دوم»، نوشته اند: آن روز که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. بر اساس بیانیە گام دوم، انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را شکسته است. انقلاب اسلامی یک انفتاح تاریخی و گشایش جدیدی به‌سوی پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده می‌شوند.

حضرت نوح(ع)

کتاب حضرت نوح(ع) نوشته محمدرضا عابدینی به همت دفتر نشر معارف منتشر شد. تحلیل سیره انبیاء و اولیای الهی(ع) به عنوان حقیقتی زنده و تأثیرگذار در زندگی امروز ما- چه در جانب محبت به آن‌ها و چه در جانب عبرت گرفتن و درس‌آموزی از سرنوشت مخالفان آن‌ها- آن هم در بیان کامل قرآنی کاملاً لازم و ضروری است. از این‌رو با توجه به این‌که در دوران غیبت خاتم اوصیا(ع) همه سنن و مواریث انبیاء(ع) در کمالات و ابتلائات تکرار می‌شود برای مصون ماندن از حیله‌های شیطانی به مدد آیات قرآن کریم و احادیث اهل‌بیت و عترت نبوی (ع) به شناخت و سیره و سنت‌های انبیاء(ع) و نحوه برخورد مؤمنان و منافقان و مشرکان و کافران و معاندان می‌پردازیم تا با تطبیق آن بر شرایط امروز، صراط مستقیم هدایت را به طور مصداقی شناخته، با عنایت الهی از انحرافات و اعوجاجات شیطانی محفوظ بمانیم.

سرفصل‌های این کتاب که در چهارده فصل با۲۹۲ صفحه سامان یافته عبارت است از: عصر نوح (ع)، ویژگی‌های نوح (ع)، دوران دعوت نوح (ع)، ویژگی‌های دعوت نوح (ع)، زندگی در گستره تاریخ، قوم نوح، خالص سازی در قوم نوح، ساختن کشتی و رفتار قوم نوح، سرانجام قوم نوح، آغاز طوفان، حرکت کشتی، جاماندگان از کشتی، پایان عذاب، داستان نوح در آیات قرآن.

دفاع پیروز

کتاب «دفاع پیروز» به چرایی تحمیل جنگ هشت ساله به ایران از سوی آمریکا، نتیجه جنگ تحمیلی و برکات آن، عوامل موثر در دوران دفاع مقدس، صحنه‌های ویژه در دفاع مقدس، روایت تاریخی دفاع مقدس از زبان رزمندگان، وظایف ما در قبال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، برگ‌هایی از حضور مقام معظم رهبری در جبهه‌ها و همچنین بیان خاطرات خواندنی ایشان از دوران دفاع مقدس پرداخته است. این اثر ۳۴۶ صفحه‌‌ای در ۱۰ فصل سعی دارد در حد مقدور با رویکرد تبیینی و تاریخ‌نگاری پرده‌ای دیگر از دوران دفاع مقدس را در منظر مخاطبین قرار دهد. این اثر ضمن ترسیم تصویری از آن دوران مقدس و شکوفا، تلاش دارد تا به بیان وظایف امروز دولت‌مردان، آحاد ملت و مدیران و مسئولان فرهنگی کشور در قبال دفاع مقدس و مقاومت اسلامی بپردازد. این کتاب به همت موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در قطع رقعی منتشر شده است.

گلبرگ‌ها ۲

کتاب «گلبرگ‌ها ۲» مجموعه‌ای شامل غم مویه‌ها و سوگ سروده‌هایی در ارتباط با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اثر سید رضا موید از شاعران و ذاکران آستان مقدس اهل بیت(ع) است که به همت به‌نشر منتشر شده است. این مجموعه تک بیت‌ها و پاره دم‌هایی است که در هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری مورد استفاده مداحان اهل بیت(ع) قرار می‌گیرد، همچنان که این اثر می‌تواند به عنوان یک متن مستقل برای همگان کاربرد داشته باشد. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به تازگی و قابل استفاده بودن آن برای همگان اشاره کرد که به صورت تک بیت‌ها و پاره‌دم‌های عزاداری در مناسبت‌های گوناگون در ارتباط با اهل بیت(ع) سروده شده‌اند.

از حسین(ع) تا مهدی(عج)

کتاب «از حسین(ع) تا مهدی(عج)»، عنوانی دیگر از مجموعه «چهل حدیث» از میان احادیث و روایات مهدوی است که به همت واحد پژوهش و تحقیق مؤسسه فرهنگی موعود عصر(عج) تألیف شده است. اثر حاضر در دو بخش تنظیم و تدوین شده است: بخش اول فرمایشات حضرت حسینبن علی (ع) درباره حضرت صاحب ‏الزّمان (عج) است. بخش دوم فرمایشات و بیانات حضرت مهدی (ع) درباره امام حسین (ع) را در خود جای داده است. برخی از احادیث امام حسین (ع) پیرامون حضرت ولیعصر(عج) که در این کتاب می‌خوانیم: امام حسین می‌فرمایند: برای صاحب این أمر یعنی حضرت مهدی دو گونه غیبت است؛ یکی آن قدر به درازا می‌کشد که برخی گویند؛ او مرده است، و بعضی گویند؛ او کشته شده؛ گروه سومی گویند؛ او رفته است. هیچ کس از دوست و دشمن بر جای او آگاه نمی‌شود، مگر آن دوستدار سر کاملی که حضرت سرپرستی او را عهده‌دار شده است.

علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن ۲

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن۲» که حاصل تلاش علمی حسن خرقانی در گروه قرآن‌پژوهی است را روانه بازار نشر کرد. قرآن کریم به عنوان معجزه الهی سخن، زیبایی‌ها و ظرافت‌های بسیاری را در بر دارد که توجه به آن‌ها زمینه شناخت بهتر و بهره‌مندی بیشتر از قرآن را فراهم می‌آورد. نوشته حاضر دومین بخش از «علوم بلاغی و زیبایی شناختیِ قرآن» است و زیبایی‌های ادبی قرآن را با تکیه بر دانش بدیع در قالبی نوین، می‌شناساند. در این کتاب با زیبایی‌های آوایی قرآن و تناسب لفظ و معنا در موسیقی آن، و گونه‌های مختلف همگونی واژگانی، در سطوح لفظی و معنایی آشنا میشویم. همچنین به فواصل آیات که مهمترین جلوه ادبی قرآن است و وجوه زیباشناختی و معنایی بسیاری را دربردارد و تکرار‌های هنری در قرآن با کارکرد‌های بلاغی و زیباشناختی آن پرداخته شده است. برخی دیگر از آرایه‌ها به چگونگی، ترتیب و تفصیل مطالب مربوط است. تضاد‌ها و تقابل‌های ادبی در قرآن و نیز ایهام و آرایه‌های ایهام‌آمیز، گوش‌های دیگر از بلاغت قرآن را تشکیل می‌دهند. در پایان نیز اشار‌ه‌ای به بلاغت خاص قصه در قرآن شده است. از ویژگی‌های مهم کتاب، نمونه‌های فراوان قرآنی و بهره‌گیری گسترده از آثار تفسیری و بلاغی است.

اخلاق تدریس

کتاب «اخلاق تدریس» تألیف کنت استرایک، جانس اف. سولتیس و ترجمه محبوبه خسروی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی‌ به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد. این کتاب یکی از پنج کتابی است که با عنوان تفکر درباره آموزش به چاپ رسیده و معلمان استقبال خوبی از آن داشته‌اند. این اثر ارزشمند تجارب آشنایی برای معلمان تازه کار در قالب مطالعات موردی با پوششی معماگونه مطرح می‌کند تا معلم را به تفکر و تأمل در این زمینه وادار کند. تنبیه، آزادی اندیشه، چندفرهنگی، دموکراسی حرف‌های و موضوعاتی از این قبیل در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد. علاوه بر این نویسندگان رویکرد‌های فلسفی و اخلاقی بنیادی در زمینه آموزش و تدریس را نیز مطرح می‌کند تا فرصت بهتری برای تصمیم‌گیری اقتصادی فراهم شود.

در مقدمه کتاب آمده است: کتاب حاضر با استناد به منشور اخلاقی حرفه آموزش که انجمن ملی آموزش آن را مصوب کرده است، این معلم فکور یا خردورز را در موقعیت معما‌های اخلاقی گوناگونی قرار می‌دهد و ضمن بیان و تشریح دیدگاه‌های اخلاقی متفاوت از جمله دیدگاه‌های نتیجه‌گرا، غیرنتیجه‌گرا و اصالت فایده، وی را به تأمل وا می‌دارد تا در تصمیم‌گیری، انتخاب و ارزشیابی و حتی تنبیه و تشویق بتواند با رجوع به یک نظام اخلاقی با قطعیت بیشتری عمل کند. اگر چه مثال‌ها و معما‌های مطرح شده در این کتاب شاید در فضا و فرهنگی متفاوت شکل گرفته باشد و زاییده تجارب معلمانی غیربومی باشد. اما در مطالعه کتاب خواننده به اشتراک و تشابه تجارب پی خواهد برد. به هر حال امید این می‌رود که مطالعه این کتاب راهگشا و راهنمای عمل بسیاری از معلمان اندیشمند در وضعیت‌های گوناگون فرایند تدریس را فراهم کند.

خطا‌های قرآن‌پژوهی جان ونزبرو

کتاب «خطا‌های قرآن‌پژوهی جان ونزبرو؛ ریشه‌ها و پیامدها» به قلم حجت الاسلام والمسلمین سیدمجید پورطباطبایی عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. در معرفی این کتاب عنوان شده است: در طول مطالعات قرآن‌پژوهی خاورشناسان در دو قرن اخیر، جان ونزبرو را پس از نولدکه و کَلد تسهیر، نقطه عطف سوم این مجموعه از مطالعات قلمداد میکنند. ونزبرو در دهه هفتم قرن بیستم میلادی نظریات شاذّی درباره چگونگی شکل‌گیری اسلام و نگرش قرآن مطرح کرد که از آن زمان تا کنون معرکه آرای خاورشناسان بعد از او شده است. نحوه ساختارشکنانه ونزبرو و شاگرد بلافصلش اندرو ریپین، بیانگر روی دیگر سکه جنگ نرمی هستند که با به کارگیری شیوه نقد ادبی در بررسی و ارزیابی‌های خود از قرآن و اصرار بر آن، در صدد بر کندن بنیاد اعتقادات اسلامی‌اند. در این اثر ضمن یادآوری و بررسی نقد خطا‌های قرآن پژوهی جان ونزبرو، تلاش شده است نقاط اصلی و کانونی تحلیل‌های غیراصیل و ناصحیح این خاورشناس قرآن پژوه معاصر، مشخص شود. در همین راستا آثار این خطا‌ها در نوشته‌های شاگرد و همراه ونزبرو، اندرو ریپین نیز پی گرفته شده است.

درآمدی بر سیره معصومان (ع)

کتاب «درآمدی بر سیره معصومان در کتاب‌های چهارگانه شیعه» تألیف علی اکبر ذاکری به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. برای دستیابی به سیره صحیح و سبک زندگی پیامبر(ص)، ائمه(ع) و حضرت فاطمه(س) بهترین منبع، کتب معتبر است تا آنچه نقل و ارائه می‌شود برای همه مورد پذیرش قرار گیرد. برترین و گرانسنگ‌ترین و مستندترین آثار معتبر نزد پیروان اهل بیت(ع)؛ کتاب‌های چهارگانه شیعه است. اولین و مهمترین آن کتاب شریف الکافی است که مشتمل بر مسائل گوناگون است. دو جلد آن در باره مسائل اصول دین، پنج جلد در مسائل فروع دین و یک جلد با عنوان روضه، شامل برخی مسائل تاریخی و خطبه‌ها و نامه‌های معصومان(ع) است. این کتاب را ثقة‌الاسلام محمد بن یعقوب کلینی (۳۲۹ق) در عصر غیبت صغری در بغداد نگاشته است. دومین کتاب «من لا یحضره الفقیه» است، کتابی در مسائل فروع دین و مسائل فقهی که محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق (۳۳۸۱ق) آن را نوشته و مشتمل بر حکم و نواهی پیامبر(ص) نیز هست و تلاش کرده از اخبار صحیح آن را گردآوری و در دسترس عموم قرار دهد.

سومین اثر تهذیب الأحکام و چهارمین آن الاستبصار فیما اختلف فیه الاخبار است که هر دو توسط محمد بن حسن معروف به شیخ طوسی (۴۶۰ق) نگاشته شده است. هر دو در مسائل فقهی است. هدف اصلی نویسنده در عین شرح کتاب استادش شیخ مفید، برطرف کردن تعارضات اخبار است. الاستبصار آن بخش از کتاب تهذیب است که شیخ طوسی در حل تعارضات اخبار، اظهارنظر کرده و با اندک ویرایش به صورت کتابی مستقل عرضه کرده است. این چهار اثر که در ۲۴ مجلد منتشر شده از مهمترین و ارزشمندترین آثار مکتوب شیعه است که از زمان تدوین تاکنون به عنوان منابع اولیه مسائل عقیدتی و فقهی مورد توجه بوده و از منابع اصلی فقه شیعه است.

سیره پژوهشی مستقل در این آثار، برای اولین بار است که انجام می‌گیرد. این جلد مقدم‌های بر استخراج سیره از این کتاب‌های چهارگانه شیعه است. ابتدا به بیان مفهوم سیره و سنت در لغت و اصطلاح و دلایل پیروی از سیره معصومان پرداخته است. سپس ساختار و ویژگی‌های هر یک از این چهار کتاب، تبیین و نسخه‌ها، شروح و مؤلفان آن‌ها معرفی شده‌اند. علت اعتماد به آن‌ها و منابعشان که برگرفته از اصول چهارصدگانه شیعه است. همراه با سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه در بخش اول کتاب بیان شده است. بخش دوم درباره زندگانی معصومان(ع) در فصول متعددی ارائه و اخباری که در کتاب‌های چهارگانه شیعه درباره معصومان(ع) آمده نقل و به وضعیت سیاسی ـ اجتماعی زمان آنان نیز پرداخته شده است. از ویژگی‌های دیگر این اثر آن که، برخی اخبار که با حقایق تاریخی مخالف بوده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

آوای درد

کتاب «آوای درد»، قدیمی‌ترین و شاید نخستین ترجمه فارسی از کتاب شریف «لهوف» اثر سیدبن‌طاووس که از معتبرترین مقاتل درباره‌ امام حسین(ع) است، به چاپ چهارم رسید. مترجم این اثر، رضاقلی‌خان شقاقی تبریزی سرابی، شاعر و تاریخ‌نویس دوره قاجار و از منشیان ناصرالدین شاه بوده است. مترجم، لهوف سیدبن‌طاوس را به دقت و ظرافت، به نظم و در جاهایی به نثر ترجمه کرده است. این ترجمه، ضمن گویایی و شیوایی، از بهترین ترجمه‌های موجود است که به همت رضا مصطفوی تصحیح و تحقیق شده است. انتشارات عهدمانا، این کتاب را برای چهارمین بار منتشر کرده است.

کتاب روضه

یکی از مهمترین مقاتل عاشورا، کتاب «روضه‌الشهدا» نوشته ملاحسین واعظ کاشفی است که به گمان برخی نخستین مقتل نگاشته شده به زبان فارسی است. اهمیت کتاب به گونه‌ای بوده که پس از تالیف روضه الشهدا بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل بیت و به ویژه امام حسین (ع) بر اساس خوانش این کتاب برگزار می‌شد. تا اینکه رفته، رفته به مجالس روضه‌خوانی معروف و مشهور شد. حال با گذشت نزدیک به 500 سال از نگارش این کتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول تلاش کرده فرازهای تاریخی صحیح این کتاب را مستندسازی کرده و از این حیث، نقیصه «روضه‌الشهدا» را رفع کند. این اثر را انتشارات کتابستان معرفت قم طی یک ماه گذشته برای سومین بار منتشر کرده است.

انتهای پیام

captcha