اربعین؛ دعوتی برای بازگشت به فطرت
کد خبر: 3846996
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

اربعین؛ دعوتی برای بازگشت به فطرت

گروه فرهنگی ــ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اربعین استجابت است و همانطور که امام حسین(ع) فرمودند: «ادعوا الی انفسکم» که منظور بازگشت به سوی فطرت و باطن پاک الهی است، این بازگشت از طریق دعوت و استجابت است و امام حسین(ع) به انجام رساند.

اربعین؛ دعوتی برای بازگشت به فطرتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ، امروز ۱۱ مهرماه در همایش «اربعین؛ نماد محبت الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین(ع)» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مشتاقان و ارادتمندان زیادی از عراق و کشورهای دیگر نماد بی‌نظیر عزت و شوکت مسلمانان، جلوه ارادت سیدالشهدا تبیین کردند. آنچه که در این سال‌ها از زیارت اربعین می‌بینیم یک فرهنگ انسانی و اسلامی است.

مرویان افزود: از سوی دیگر نیز شور، شعور، دلدادگی و ارادت به مظلومیت، حق طلبی، عدالت خواهی، ظلم‌ستیزی و مظلوم یاوری و پیوند با آرمان‌های امام آزادگان است. اربعین لبیکی است برای «هل من ناصر ینصرنی» حسینی و استجابتی است و آن دعوت امام حسین(ع) که فرمود: «ادعو الی انفسکم» و منظور این است که به فطرت و باطن پاک الهی خود بازگردید.

وی ادامه داد: آنچه که ما در این سال‌ها در زیارت اربعین می‌بینیم ظرفیت ساخت سبک زندگی انسانی و اسلامی که انسان‌های مومن الهی در آن نمایان است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: سختی کشیدن ده‌ها کیلومتر با تن خسته و با پای پیاده، صبر و تحمل و کمک کردن به دیگران و از سوی دیگر شوق و اشتیاق فراوان، جلوه‌های بارزی از کرامت و سخاوت توسط انسان‌های فقیری است که تمام سرمایه خود را در یک سال جمع می‌کنند تا به زائران امام حسین(ع) تقدیم کنند.

مرویان خاطرنشان کرد: رسیدگی به یکدیگر، محبت، مهربانی، ایثار و فداکاری عاری از هرگونه تمایز قومی ملیتی، مذهبی، نژادی، زبانی و ملیتی، همگی به واسطه یک عشق مشترک عشق به امام حسین(ع) همه به سوی یک حرم حرکت می‌کنند و نگاهشان تنها به یک پرچم عدالت خواهانه آزادی‌طلبانه است.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم پیاده‌روی اربعین نماد بارز تمدنی در جهان کنونی است. این پیاده‌روی اختصاصی به شیعیان ندارد، گرچه بدنه و هویت آن شیعی، اما جریان اهل بیت(ع) است. جمع انبوهی از برادران اهل‌سنت محبان اهل بیت(ع) و شیفتگان امام حسین(ع) را در پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم.

اربعین مختص مسلمانان نیست
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در اربعین تنها مسلمانان را نمی‌بینیم، بلکه مواکبی غیر مسلمانان، مسیحیان، زرتشتیان، ارمنی‌ها و هندوها را مشاهده می‌کنیم و چون متعلق به همه بشریت، فرا مذهبی و فراادیانی هستند، بر همین اساس امام حسین(ع) نماد حق طلبی، آزادی و بازگشت به فطرت‌های معنویت طلبی در دنیای ظلم و ستم و فساد کنونی به شمار می‌رود.

مرویان بیان کرد: سفره امام حسین(ع) برای همه و هرکسی عشق به عدالت، ظلم ستیزی، پاک زیستن عشق به مظلوم یاوری داشته باشد گشوده شده و به همین دلیل، پیاده‌روی اربعین یک جلوه ارزشمند تمدنی قوی است.

وی خاطرنشان کرد: در همایش بزرگ اربعین ملیت‌ها، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان گوناگون همراه یکدیگر به سوی امام، زیر پرچم امام، به عشق و محبت او در این مسیر حرکت می‌کنند.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بیخود نیست که جریان‌های استکباری، ایادی و رسانه‌های خود را وادار می‌کنند که این جریان بزرگ را که به نوعی تاریخ را تکان می‌دهد، با سانسور خبری به دنیا مخابره کنند.از سوی دیگر نیز ایادی خود را تحریک می‌کنند که راه اربعین را ببندند با شایعات و اغتشاشات مسیر اربعین را مسدود کنند اما این راه خداست که باز است.

اربعین قدمی به سوی آخرالزمان
مرویان اظهار کرد: اربعین قدمی به سوی آخرالزمان و ظهور منجی است، مگر نخواندیم که وجود منجی بشریت که ظهور کند خود را به امام حسین(ع) معرفی می‌کند، پس باید امام حسین(ع) تا امام زمان(ع) برای بشریت معرفی شود.

وی تصریح کرد: این اربعین است که حقیقت عاشورا، جلوه‌های واقعی عاشورا به دنیا معرفی می‌کند. برای همین ما نباید این حرکت گسترده فرامذهبی و فراادیانی را مختص شیعی بدانیم، بلکه این حرکت نماد پیوستگی جهان اسلام است و نشانی از جریان قوی، توحیدی و ضداستکباری است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این حرکت از برکت و آثار حقیقت طلبی است که انقلاب اسلامی امروز در دنیا مطرح کرده است، خوشوقتیم که امروز در اربعین، جلوه‌های زیبایی از ارزش‌های انسانی فضیلت‌های والای اخلاقی از همبستگی‌های دینی و مذهبی حضور مذاهب و ادیان را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع)، افزود: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند، یکی از پنج نشانه مومن آن است که به زیارت اربعین پای بند باشد، اربعین پایان یافتن مقطع اسارت اهل بیت(ع) و کاملا شدن رسالت حضرت زینب کبری و امام سجاد(ع) در رسوا ساختن یزیدیان زمانه است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: نخستین زائر پیاده امام حسین(ع) جابربن عبدالله انصاری، صحابه ممتاز پیامبر است که از مدینه حرکت کرد و در روز اربعین به کربلا رسید. در سال ۶۱ هجری تاکنون که ۳۸۰ سال می‌گذرد، زیارت امام حسین(ع) سنت و سیره مومنان و آزادگان بوده است. اهل بیت(ع) خود بنیان گذار و مروج زیارت پیاده امام حسین(ع) بوده‌اند.

مرویان بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: «هرکس با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، هر قدمی که برمی‌دارد، خدا برای او خسته‌ای می‌نویسد، گناهانی را پاک می‌کند و خداوند برای او مراتب والایی را رقم می‌زند.»

وی خاطرنشان کرد‌: عالمان بزرگ در طول تاریخ اسلام مقید به زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده بوده‌اند، از این رو عالمان مومنان و اندیشمندان به این سیره عمل کردند. در سال‌های جنگ تحمیلی مومنان پاک در عراق با جان دادن و هزینه دادن برای زیارت امام حسین(ع) پرچم زیارت امام حسین(ع) را بر زمین نگذاشتند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: از این رو اگر این نشست و ده‌ها نشست دیگری که در راستای این حرکت نورانی در کشور برگزار می‌شود، باید کمک کند این حرکت نورانی همچنان پر شتاب و با ابهت که نشان از عظمت محبان امام حسین(ع) دارد، به راه خود ادامه دهد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha